September - november 2018, 13e jg. nr.4. Eindredactie: Rob den Boer. E-mail: redactie.bkj@gmail.com.
 
VOORKANT ACTUEEL ACHTERGROND AGENDA UITGELICHT ARCHIEF COLOFON 
voorpagina
artikel
recensies van tentoonstellingen

over kunst en
kunstenaars

actuele exposities
Nederland België
opmerkelijke
kunstberichten
artikelen uit  
vorige nummers

over Het Beeldende Kunstjournaal

 

Uitgelicht
Berichten van musea, andere kunstpodia en uitgeverijen, met aansprekende tentoonstellingen en nieuwe kunstboeken, voor u geselecteerd door de redactie.

Kunsthal KAdE en Museum Flehite, Amersfoort: MAESTRO VAN WITTEL

Kunsthal KAdE en Museum Flehite laten ons kennis maken met een wereldberoemde Hollandse meester die in thuisland Nederland bij velen onbekend bleef. Caspar Adriaensz. van Wittel (1653-1736), ofwel Gaspare Vanvitelli, werd geroemd en geëerd in zijn tweede vaderland Italië. Hij schilderde in de zeventiende en achttiende eeuw Rome, Napels en Venetië tot in de kleinste details en beïnvloedde beroemde Italiaanse schilders van stadsgezichten als Canaletto en Bellotto.

 
Caspar van Wittel, 'Zicht op de Tiber met de Engelenburcht, Rome', olieverf op doek, 53 x 112,5 cm, Musée des Beaux-Arts, Rouen.

Van Wittel werd geboren in Amersfoort, vertrok in 1674 naar Italië, verwierf daar naam en faam en keerde niet meer terug naar zijn geboorteland. Tegenwoordig bevindt het overgrote deel van zijn oeuvre zich in Italiaanse, Engelse en Spaanse collecties. In Nederland bevinden zich slechts enkele tekeningen en één gouache: Gezicht op Amersfoort in Museum Flehite. Met de tentoonstelling MAESTRO VAN WITTEL – Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht eren Museum Flehite en Kunsthal KAdE deze in Nederland vrijwel onbekende meester met een groot retrospectief. Het plaatst zijn omvangrijke oeuvre in de context van zijn Nederlandse leerperiode en zijn invloed op de latere Italiaanse vedutisten.

Caspar van Wittel was een leerling van Matthias Withoos. In gezelschap van een andere jonge schilder - Jacob van Staverden - reist Van Wittel rond 1673 naar Rome. Daar kwam hij terecht in de Nederlandse 'schildersbent' van de Bentvueghels, een kunstenaarskolonie. Vanaf circa 1680 begon Van Wittel Rome met zijn kenmerkende precisie vast te leggen: de Tiber met zijn bruggen en de Engelenburcht op de oever, het Piazza Navona, het Colosseum, het Sint Pietersplein, de Quirinaal, de Villa Borghese, kerken, straten, kleinere pleinen. Vanuit Rome trok hij naar Napels, naar Florence en naar Venetië. Van Wittel had een uitgebreid netwerk van opdrachtgevers: adellijke Romeinse families als Sacchetti en Colonna, maar ook de Spaanse edelman Medinaceli, die in Rome verbleef als ambassadeur, in 1696 onderkoning van Napels werd en in totaal 35 schilderijen bij Van Wittel bestelde, voornamelijk gezichten op en om Napels.

In het kader van de tentoonstelling is de Rotterdamse fotograaf Hans Wilschut gevraagd om, in het spoor van Caspar van Wittel, een aantal van de plekken in Rome, Napels, Venetië en Amersfoort te fotograferen die Van Wittel veelvuldig vastlegde. Hans Wilschut maakt ook onderdeel uit van de tentoonstelling Stadsbeelden met hedendaagse vedutisten in Museum Flehite die parallel aan het overzicht in Kunsthal KAdE te zien is.

In de tentoonstelling komen circa 45 schilderijen en gouaches en circa 30 tekeningen van Van Wittel uit Italiaanse, Engelse, Spaanse, Duitse en Franse collecties. Daarnaast zijn er circa 30 schilderijen en tekeningen van Hollandse en Italiaanse meesters. Bij Bekking & Blitz verschijnt een Nederlandstalige en Engelstalige catalogus.

MAESTRO VAN WITTEL - Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht, 26 januari t/m 5 mei 2019, KUNSTHAL KAdE, Eemplein 77, Amersfoort. Website: www.kunsthalkade.nl.

Terug naar boven

 

Tentoonstelling 'BLOOT – het kwetsbare lichaam' in Museum Kranenburgh

Met welke ogen kijk jij naar bloot? We openbaren onze ziel en zaligheid op Facebook en Instagram, maar blote tepels zijn er strikt taboe. Perfect gefotoshopte lichamen op televisie, in bladen en online maken ons onzeker over het eigen lijf, ongemakkelijk zelfs. De vaak seksuele lading van naakt in reclames zorgt er bovendien voor dat bloot al gauw als 'seks' wordt gelezen.

Met de tentoonstelling BLOOT – het kwetsbare lichaam presenteert Museum Kranenburgh de verandering in betekenis van bloot in de beeldcul-

 
thonik, 'Yoni', 2015. Video still voor Yoni, biologisch fem care merk.

tuur van de afgelopen decennia: van schok tot gewenning; van taboe tot openheid – en soms weer terug. Beeldmaker Thomas Widdershoven (thonik) maakt als gastcurator een tentoonstelling waarin hij ons lichaamsbeeld en onze kijk op bloot onder de loep neemt. Tien jaar na dato is hij nog steeds verbluft door de kracht van de blote 88-jarige vrouw in een door hem gemaakt thuiszorg-reclamespotje van de SP. Tegelijkertijd ziet hij ook de jongste generatie kunstenaars en ontwerpers het ontblote, kwetsbare lichaam inzetten om ons op een nieuwe, positieve manier te laten kijken naar onszelf. BLOOT – het kwetsbare lichaam is te zien van 14 oktober 2018 t/m 3 februari 2019.

Niemand heeft het treffender verwoord dan de bekende Britse schrijver John Berger: "To be naked is to be oneself. To be nude is to be seen naked by others" (Ways of Seeing, 1972). Bloot zijn is jezelf zijn, naakt is zo gezien worden door anderen. Widdershoven hanteert Bergers citaat als motto bij de tentoonstelling en gaat de uitdaging aan: "Ik wil op zoek naar het grijze gebied waar het vrijwel onmogelijk wordt om voorbeelden in te delen in goed of slecht; seksueel of niet-seksueel, shockerend of niet."

De tentoonstelling beslaat de gehele nieuwbouwvleugel van Museum Kranenburgh en laat werken zien van meer dan vijftig hedendaagse kunstenaars en ontwerpers. In de tentoonstelling belichten ze met zowel ernst als humor het 'gewone' blote lichaam, 'puur natuur'. Fotografe Rineke Dijkstra portretteerde een blije blote peuter op het strand van Castricum, kunstenaar Melanie Bonajo maakte een video waarin ze body positivity benadrukt. Andere kunstenaars tonen het lichaam in relatie tot identiteit en de kwetsbaarheid die met het blootgeven daarvan verbonden is. Zo hult de monumentale installatie van Yinka Shonibare paspoppen in Europese hofkleding gemaakt van typisch Afrikaanse Vlisco-stoffen.

Kunstenaars o.a.: Atelier Van Lieshout | Anthon Beeke | Else Berg (PL) | Caspar Berger | Eva Besnyö (HU) | Rineke Dijkstra | Gerard Fieret (USA) | Daan van Golden | Nam June Paik (KR) | Wim T. Schippers | Jan Schoonhoven | |Berend Strik | Ulay (DE) | Roy Villevoye.

BLOOT – het kwetsbare lichaam, t/m 3 februari 2019, Museum Kranenburgh, Hoflaan 26, Bergen NH. Website: www.kranenburgh.nl.

Terug naar boven

 

Kröller-Müller Museum, Otterloo: Als kunst je lief is

Van 30 september 2018 tot en met 3 februari 2019 organiseert het Kröller-Müller Museum op initiatief van de Vereniging Rembrandt de tentoonstelling Als kunst je lief is. Voor één keer worden ruim tachtig belangrijke aankopen van veertig Nederlandse musea bijeengebracht die de afgelopen tien jaar mede zijn verworven met steun van de Vereniging Rembrandt. De kunstwerken en objecten zijn met grote zorg geselecteerd en geënsceneerd door gastconservator Peter Hecht – emeritus hoogleraar kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht en fellow van de Vereniging Rembrandt – en vormgever/stylist Maarten Spruyt.

 
Zaaloverzicht van de tentoonstelling 'Als kunst je lief is'.

Als kunst je lief is toont de volle breedte van de museale aankopen: schilderijen, tekeningen, foto's, sculpturen en veel meer. Het oudste werk in de tentoonstelling is zo'n drieduizend jaar oud, het meest recente dateert uit 2016. Met deze tentoonstelling en de begeleidende publicatie De Collectie Nederland is niet af onderstrepen de partners het belang van (het blijven verzamelen voor) de Collectie Nederland, die voor iedereen toegankelijk is. Dankzij de bereidwillige medewerking van de veertig bruikleengevende musea is het mogelijk om de rijkdom van deze aankopen samen op één plek te zien.

Als kunst je lief is is een feest van onverwachte ontmoetingen. Zo hangt een monumentaal zestiende-eeuws Bijbels historiestuk uit Alkmaar naast een reusachtige foto van Andreas Gursky uit het Stedelijk, en wordt een prototype stoel van Rietveld uit de collectie van het Centraal Museum in Utrecht geflankeerd door een schilderij van Alma-Tadema uit Leeuwarden en een zeventiende-eeuws bloemstilleven uit het Mauritshuis. Diverse aspecten van het verzamelen voor de Collectie Nederland komen in de tentoonstelling aan de orde: hoe en waarom wordt verzameld, welke criteria worden daarbij gehanteerd, welke veranderingen treden er in de loop der jaren op en hoe is de Vereniging Rembrandt daarmee omgegaan.

In de begeleidende publicatie De Collectie Nederland is niet af houdt auteur en samensteller van de tentoonstelling Peter Hecht een scherp en vurig pleidooi voor het blijven verzamelen. Diverse museumdirecteuren en conservatoren komen hun recente aankopen persoonlijk toelichten in een apart lezingenprogramma in het Kröller-Müller Museum. Verder zijn er kinderactiviteiten en twee exclusieve avondopenstellingen met theatervoorstelling. Voor meer informatie ga naar: www.alskunstjeliefis.nl.

De Vereniging Rembrandt zet zich al 135 jaar als particuliere organisatie in voor de bescherming en verrijking van onze openbare kunstcollecties. Musea uit heel Nederland kunnen aanvragen indienen voor ondersteuning als zij een belangrijke aankoop voor de Collectie Nederland willen doen. De ruim 15.500 leden van de Vereniging willen dat topkunst gezien, gedeeld en doorgegeven wordt aan volgende generaties.

Als kunst je lief is, t/m 3 februari 2019, Kröller-Müller Museum, Houtkampweg 6, Otterloo. Websites: https://krollermuller.nl | www.alskunstjeliefis.nl.

Terug naar boven

 

Kunsthal Rotterdam: Hugo Claus, Con amore

Met 'Hugo Claus, Con amore' toont de Kunsthal, tien jaar na zijn dood, de Belgische grootmeester Hugo Claus in al zijn facetten: dichter, schrijver, schilder, theatermaker, filmregisseur, sociaal bewogen kunstenaar en 'listig spelletjesspeler'. De tentoonstelling is samengesteld door filmmaker, auteur en bewonderaar Marc Didden - "niet óver Claus, maar vóór Claus" - en schetst een eigenzinnig en zeer persoonlijk portret.

Te zien zijn originele handschriften, foto's, film- en geluidsfragmenten, beeldende kunst, manuscripten, dichtbundels en boeken, waaronder een aantal unieke objecten die zelden getoond zijn. Zoals een schetsboekje van Claus waarin hij een weergaloze reeks nieuwe tekeningen maakte, toen het schrijven aan het einde van zijn leven moelijker werd. Naast een selectie schilderijen en schetsen van Hugo Claus omvat de tentoonstelling ook werken van kunstenaars met wie Claus bevriend was, die hem inspireerden of met wie hij samenwerkte, waaronder Karel Appel, Pierre Corneille, Asger Jorn, James Ensor en Leon Spilliaert. Het publiek ontdekt ook het originele geïllustreerde manuscript van Herbarium, de mythische dichtbundel die Claus in één nacht schreef voor zijn toenmalige geliefde, actrice Ellie Overzier.

 
Hugo Claus, 'Zonder titel, s.d'. Caroline & Maurice Verbaet Collectie, Antwerpen.

De tentoonstelling is geen klassiek overzicht van de omvangrijke carrière van Hugo Claus. De meest bekroonde auteur van België schreef duizenden gedichten, tientallen toneelstukken en talrijke romans, waarvan de bekendste zijn meesterwerk Het verdriet van België uit 1983 is. 'Con amore' schetst in negen thema's, zoals 'Un Flamand à Paris', 'Het ras van de glimlach', 'Zeezucht' en 'Rebel zonder kousen', op associatieve wijze het beeld van een man die alles met liefde en humor leek aan te pakken. In de tentoonstelling zie je de grootsheid van de meester, zijn passie voor het leven, jazz, Parijs en Rome, erotiek en zijn fascinatie voor actrices, of zoals hij deze zelf noemde "het ras van de glimlach", onder wie Ellie Overzier, Kitty Courbois en Sylvia Kristel. Als terugkerend thema is er zijn liefde voor het spel. Claus vond een zachte leugen vaak veel heilzamer dan de harde waarheid.

'Hugo Claus, Con amore' is georganiseerd door BOZAR, Paleis voor Schone Kunsten Brussel, in samenwerking met Kunsthal Rotterdam. Bij de tentoonstelling is een Nederlandstalige catalogus verschenen, uitgeverij Lannoo en BOZAR Books. ISBN 978 94 014 5089 8 (NL) 256 pagina's | Hardcover| € 29,99.

Hugo Claus, Con amore, t/m 16 december 2018, Kunsthal Rotterdam, Museumpark, Westzeedijk 341, Rotterdam, info 010-4400301, openingstijden: dinsdag t/m zaterdag 10.00 - 17.00 uur, zon- en feestdagen 11.00 - 17.00 uur. Website: www.kunsthal.nl.

Terug naar boven

 

Singer Laren: Out of Office. Kunstschatten uit bedrijven

Voor het eerst verruilen komende winter ruim 150 zelden getoonde kunsthistorische hoogtepunten uit diverse Nederlandse bedrijfscollecties hun vertrouwde plek in kantoren en bedrijven voor een plaats in het museum. Onder de titel Out of Office. Kunstschatten uit bedrijven, biedt Singer Laren in samenwerking met de Vereniging Bedrijfscollecties Nederland (VBCN) een verrassend kunsthistorisch overzicht van 75 jaar Nederlandse kunst uit bedrijfscollecties. Met werken van kunstenaars als Karel Appel, Marlene Dumas, Armando, Jan Schoonhoven en Folkert de Jong worden spannende dwarsverbanden getoond tussen kunstenaars uit verschillende periodes én tussen de diverse collecties.

Out of office toont en beschrijft het veelkleurige palet van de Nederlandse kunst in bedrijfscollecties uit het tijdperk 1945-heden en sluit aan bij het streven van VBCN om de kunstschatten uit bedrijven zichtbaar te maken voor een groot publiek. De tentoonstelling is verdeeld in een aantal thema's, waarbinnen kunstwerken uit verschillende periodes verrassende ontmoetingen met elkaar aangaan. Zo komen binnen het onderwerp 'Bevrijd' Lucebert, Karel Appel en David Bade elkaar tegen.

 
Katinka Lampe, '1216153', olieverf op doek, 2015, 160 x 120 cm, Stichting Kunst & Historisch Bezit ASR Nederland, Courtesy Galerie Ron Mandos, Amsterdam.

In de zaal 'Op de schouders van reuzen' gaan werken van onder andere Carel Willink & Erwin Olaf een dialoog met elkaar aan. 'Schuldig' is het verbindende element van het trio Pyke Koch, Armando en Ronald Ophuis. Portretten van Ina van Zyl, Marlene Dumas, Levi van Veluw, René Daniëls en vele anderen vormen het thema 'Ecce homo'. Tot slot zijn onder de noemer 'Een nieuwe huid' spectaculaire installaties te zien van kunstenaars als Folkert de Jong & Peter Struycken.

Vereniging Bedrijfscollecties Nederland (VBCN) stimuleert kunstactiviteiten en een optimaal collectiebeleid binnen bedrijven en (semi)publieke instellingen. De vereniging initieert debat en onderzoek. Tegelijk met de tentoonstelling is in een van de tuinzalen van het museum een installatie te zien van de winnaars van de derde editie van de curatorenprijs VBCN OPEN: Mels Evers & Hélène Webers.

Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus met teksten van Edo Dijksterhuis en Catharien Romijn, uitgegeven door Lecturis.

Out of Office. Kunstschatten uit bedrijven, 11 december 2018 t/m 14 april 2019, Singer Laren, Oude Drift 1, Laren. Website: www.singerlaren.nl.

Terug naar boven

 

Haags Historisch Museum: Johan van Oldenbarnevelt. Man, macht en moord

Op 29 augustus 1618, 400 jaar geleden, werd Johan van Oldenbarnevelt op het Binnenhof gearresteerd op verdenking van hoogverraad. De staatsman werd opgesloten, veroordeeld en uiteindelijk na negen maanden gevangenschap op 13 mei 1619 op het Binnenhof onthoofd.

Nog steeds geldt Van Oldenbarnevelt (1574-1619) als een van de grootste staatsmannen uit de Nederlandse geschiedenis, dé bouwer en stichter van de Nederlandse staat.

Ondanks die reputatie werd in het centrum van de macht nooit eerder een tentoonstelling aan hem gewijd. Het Haags Historisch Museum brengt hierin verandering en laat in de tentoonstelling Johan van Oldenbarnevelt. Man, macht, moord zien met welke persoonlijke uitdagingen en dilemma's de historische staatsman te maken had. De tentoonstelling met circa vijftig schilderijen en werken op papier, aangevuld met historische objecten, koppelt het verleden aan het heden en laat zien dat de thema's van vroeger nog altijd relevant zijn.

 
Johan van Oldenbarnevelt, circa 1615, Michel van Mierenvelt (atelier). Collectie Haags Historisch Museum.

Van Oldenbarnevelt slaagde erin zijn ambt als landsadvocaat uit te bouwen van een juridisch adviseur tot de belangrijkste vertegenwoordiger van de Hollandse afgevaardigden. De constructie van een unie van zeven onafhankelijke gewesten was niet zijn politieke ideaal, maar in deze vorm heeft de staat wel anderhalve eeuw goed gefunctioneerd. Van Oldenbarnevelt speelde in de vorming van de Republiek dé allesbeslissende rol, hij wordt beschouwd als bouwer en stichter van de Nederlandse staat en vormde een wonderteam met stadhouder prins Maurits van Nassau. Maar met welke uitdagingen werd hij in dit proces geconfronteerd, en hoe loste hij deze dilemma's op?

Politiek is de kunst van coalities sluiten. Je werkt samen met anderen om je doelen te bereiken. Maar elke coalitie is onderhevig aan corrosie. Politieke vrienden worden elkaars tegenstander. En in de strijd die dan ontstaat, is alles geoorloofd: je maakt de ander zwart, verspreidt nepnieuws om iemands reputatie te schaden, beschuldigt hem van onbetrouwbaarheid, demagogie, corruptie of –als je hem echt kapot wil maken- van landverraad. Nadat hij aanvankelijk goed overweg kan met de stadhouder, komt het in de periode 1617-1618 tot een clash, waarbij Van Oldenbarnevelt uiteindelijk het onderspit delft. Zijn terechtstelling op het Binnenhof zal in de laatste zaal van de tentoonstelling worden gevisualiseerd.

Het proces en de executie van Van Oldenbarnevelt spreken nog altijd tot de verbeelding. Van medio februari tot medio mei 2019 wordt in Museum de Gevangenpoort een presentatie ingericht die zich hier volledig op focust. Rondom de tentoonstelling wordt ook een aantal activiteiten georganiseerd, zoals lezingen en stadswandelingen in samenwerking met Gilde Den Haag.

Johan van Oldenbarnevelt. Man, macht en moord, 1 december 2018 t/m 14 april 2019, Haags Historisch Museum, Korte Vijverberg 7, Den Haag. Website: www.haagshistorischmuseum.nl.

Terug naar boven

 

Amsterdam Museum: 1001 vrouwen in de 20ste eeuw

Vanaf 4 oktober 2018 t/m 10 maart 2019 is in het Amsterdam Museum de tentoonstelling 1001 vrouwen in de 20ste eeuw te zien. Samen met Els Kloek, de initiator en samenstelster van het gelijknamige boek, presenteert het Amsterdam Museum meer dan 125 bekende en minder bekende vrouwen die, ieder op hun eigen manier, een rol hebben gespeeld in de twintigste eeuw. De veelheid aan verhalen geeft een verrassende kijk op de geschiedenis van de vorige eeuw. Al ligt de nadruk op het verleden, de tentoonstelling is uiterst actueel: ook vandaag de dag zijn mogelijkheden en hindernissen voor vrouwen onderwerp van gesprek.

Als vervolg op haar tot beste geschiedenisboek aller tijden uitgeroepen '1001 vrouwen in de Nederlandse geschiedenis' (2013) presenteert historica Els Kloek op 3 oktober 2018 haar boek '1001 vrouwen in de 20ste eeuw' met daarin 1001 biografieën van overleden vrouwen die leefden in de twintigste eeuw. Hieruit selecteerde Kloek samen met het Amsterdam Museum ruim 125 vrouwen met wie de bezoeker van dichtbij kennis maakt; de bezoeker leert hun verhalen kennen en ontdekt wat hen zo bijzonder maakt. Sommige vrouwen zijn beroemd of juist berucht, anderen nauwelijks bekend. Het waren politica's, feministen, wetenschapsters, treinkaapsters, sportvrou-wen, directrices of vrijheidsstrijdsters. Ze deden iets voor het eerst, of ze deden iets het best.

 
Inwijdingsjapon Juliana (Koninklijke Verzamelingen). Blauwe japon met eenvoudige snit waarin Juliana op 4 september 1948 in Amsterdam als koningin werd ingehuldigd.

Ze streden voor rechten, ze veroverden het publieke domein, ze zaten in het verzet, of juist bij de NSB, ze pleegden aanslagen, ze excelleerden in vormen van kunst of ze wilden de wereld veranderen.

In de tentoonstelling zijn naast portretfoto's van de vrouwen ruim 300 objecten te zien. Deze documenten, gebruiksvoorwerpen en foto's vertellen steeds het verhaal van een van de 1001 vrouwen, over het bijzondere wat zij heeft gedaan of heeft meegemaakt en over de uitdagingen in de tijd waarin zij leefde. Het zijn vaak persoonlijke gebruiksvoorwerpen, zoals een bril, kledingstuk of schaatsen, waardoor de bezoeker in bijna direct contact met de betreffende vrouw komt. Er zijn ook objecten te zien die iets vertellen over haar betekenis: een boek dat zij schreef, poppenkastpoppen waarmee zij optrad of een microscoop die zij produceerde. Irma Boom, die ook het boek '1001 vrouwen in de 20ste eeuw' vorm gaf, maakt het ontwerp van de tentoonstelling. Zij kiest voor een stoer ontwerp, dat aansluit bij het onafhankelijke karakter van de vrouwen.

1001 vrouwen in de 20ste eeuw, verhalen van inspirerende, beroemde en beruchte vrouwen, t/m 10 maart 2019, Amsterdam Museum, Kalverstraat 92, Amsterdam. Website: www.amsterdammuseum.nl.

Terug naar boven

 

Museum Flehite, Amersfoort: Salon '18 / Amersfoort – Utrecht

Een pluche konijn, verwerkt in een schilderij, een installatie van elektrabuizen, 3D-geprinte sculpturen, een wanddecoratie van bonte kostuums en nog veel meer actuele kunstwerken worden lijst aan lijst geëxposeerd in de tentoonstelling Salon '18 / Amersfoort – Utrecht. De tentoonstelling is van 13 oktober t/m 6 januari te zien in het Rietveldpaviljoen Zonnehof in Amersfoort. Het curatorenteam van Kunsthal KAdE, Museum Flehite en gastcurator Carolien de Boer van de gemeente Utrecht selecteerde een grote diversiteit van kunstenaars. Van jong talent tot gevestigde orde; sculpturen, schilderijen, fotografie, installaties, keramiek en videokunst. De tentoonstelling geeft met deze verrassende verzameling een beeld van wat er momenteel speelt op het gebied van autonome kunst in Amersfoort, Utrecht en omgeving.

Het curatorenteam nodigde de eerste 25 kunstenaars uit. Aan de geselecteerde kunstenaars werd gevraagd om collega's voor te dragen voor de tweede uitverkiezing.

 
Robin Meyer, 'Hot Chocolate', 45 x 50 cm, olie op canvas.


Dit leverde verrassende, nieuwe namen op. De kunstenaars waar het in Salon '18 / Amersfoort – Utrecht om draait zijn: Annemiek Alberts, Sadik Kwaish Alfraji, Jitske Bakker, Bernardus Baldus, Koštana Banovic, Vincent de Boer, Henk van den Bosch, Harmen Brethouwer, Bart Bruijn, Tamar Clasquin, Robbie Cornelissen, Theo van Delft, Caz Egelie, Anne Forest, André Groothuizen, Jasper Hagenaar, Frank Halmans, Annemieke Harkema, Rob Hornstra, Ienke Kastelein, Paul Klemann, Florens Kool, Rabi Koria, Norbi Kovács, Maaike Kramer, Couzijn van Leeuwen, Jan Koen Lomans, Martin Luijendijk, Jolanda Meulendijks, Robin Meyer, Han Muller, Bob Negryn, Kevin Osepa, Marisa Rappard, Johan Rijpma, Jan Ros, Jolanda Schouten, Tanja Smeets, Eva Spierenburg, Elaine Vis, Jop Vissers Vorstenbosch, Mary Waters, Rozemarijn Westerink, Jonas Wijtenburg, Marjolijn de Wit, Corine Zomer.

Voor Salon '18 / Amersfoort – Utrecht lieten Kunsthal KAdE en Museum Flehite zich inspireren door de kunsttentoonstelling de Parijse Salon die sinds de 17de eeuw de werken van de afgestudeerden van de École des Beaux-Arts toonde. Ook de Summer Exhibition van de Royal Academy die dit jaar haar 250ste editie beleefde, diende als voorbeeld voor de Utrechtse en Amersfoortse versie.

Het Rietveldpaviljoen uit 1959 is een van de belangrijkste latere werken van architect Gerrit Rietveld. Met zijn sobere trekken onderscheidt het Rietveldpaviljoen zich internationaal om zijn ruimtelijke kwaliteiten. Rietveld ontwierp het gebouw destijds als tentoonstellingsruimte ter gelegenheid van het zevenhonderdjarig bestaan van de stad Amersfoort. Meer dan vijftig jaar was het Rietveldpaviljoen hét centrum voor moderne kunst in Amersfoort. Van 13 oktober t/m 6 januari keert het Rietveldpaviljoen weer terug naar zijn oorspronkelijke functie voor Salon '18/ Amersfoort – Utrecht.

Salon '18 / Amersfoort – Utrecht, t/m 6 januari 2019, Museum Flehite, Rietveldpaviljoen, Zonnehof 8, Amersfoort. Website: www.museumflehite.nl.

Terug naar boven

 

Kunsthal Rotterdam: Objectivity. The Art of Useful Things

De tentoonstelling 'Objectivity. The Art of Useful Things' in de Kunsthal Rotterdam presenteert het resultaat van de verzamelwoede van de Britse designdocent en architect David Usborne (1939, Londen). Hij is gefascineerd door de vorm en esthetiek van inmiddels functieloze objecten. De industrie ontwerpt en ontwikkelt continue nieuwe producten, waardoor andere hun functie verliezen. Als collectioneur loopt Usborne over vele rommelmarktjes, scant met zijn jagersoog duizenden voorwerpen op zoek naar interessante combinaties van vorm, materiaal, elegantie en hun raadselachtige nutteloosheid.

 
Aluminium motorfiets cylinder kop, 20ste eeuw. De metalen vlakken helpen de motor van het voertuig af te koelen. Foto: © Celine Marchbank.

De circa 140 geselecteerde objecten in de tentoonstelling vormen een waar hedendaags rariteitenkabinet. Sommige producten tonen gelijkenissen met dierlijke of menselijke uiterlijkheden, andere voorwerpen lijken kunstzinnige objecten. Het merendeel symboliseert een nuttige functie uit vroegere tijden, waarbij je je afvraagt wat het geweest kan zijn? Op de twintig meter lange wand vol rariteiten zijn telkens nieuwe dingen te zien. Met een hand-out met mogelijke antwoorden onder de arm, kan de bezoeker beginnen met raden en ontdekken. Zo is er een 24 centimeter grote, aluminium cilinderknop van een motorfiets, waarin een grijze zee-egel te herkennen is. Daarnaast maken een draadvormige fruitschaal, een beitel die lijkt op een abstract beeldje en een lange 'wandelende' harmonicaschaar deel uit van de tentoongestelde verzameling.

In zijn jeugd start David Usborne met de dan nog naamloze collectie Objectivity. Als kind verzamelt hij van alles en deze verzamelwoede steekt in verschillende stadia van zijn leven telkens weer op. Na zijn studie Bouwkunde aan de Architectural Association School, Londen, wordt David Usborne vanaf 1969 parttime docent Design aan de Central School of Art en de Kingston University. Daarnaast blijft hij doorgaan met verzamelen. In 2015 schenkt hij, op 78-jarige leeftijd, zijn verzameling aan de University of the Arts Londen.

Objectivity. The Art of Useful Things, t/m 20 januari 2019, Kunsthal Rotterdam, Museumpark, Westzeedijk 341, Rotterdam, info 010-4400301, openingstijden: dinsdag t/m zaterdag 10.00 - 17.00 uur, zon- en feestdagen 11.00 - 17.00 uur. Website: www.kunsthal.nl.

Terug naar boven

 

Fries Museum, Leeuwarden: Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw

Een van de meest persoonlijke meesterwerken van Rembrandt van Rijn, Saskia en profil in kostbaar kostuum komt voor het eerst in ruim 250 jaar naar Nederland. Rembrandt voltooide het portret van zijn vrouw Saskia Uylenburgh kort na haar dood in 1642. Vanaf 24 november is het werk te zien in de tentoonstelling Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw in het Fries Museum. Het museum krijgt het portret in bruikleen van de Gemäldegalerie Alte Meister binnen het Museumlandschaft Hessen-Kassel in Duitsland.

De Friese Saskia Uylenburgh was Rembrandts eerste vrouw. Ze trouwden in 1634 in Sint Annaparochie en waren acht jaar getrouwd toen Saskia op 29-jarige leeftijd overleed. Rembrandt voltooide Saskia en profil in kostbaar kostuum na haar dood en hield het schilderij in eigen bezit. Geldgebrek dwong hem in 1652 het portret te verkopen aan de bevriende verzamelaar Jan Six. Rond 1750 werd het gekocht door de keurvorst van Hessen-Kassel. Sindsdien is het schilderij nooit meer terug geweest in Nederland. Het Fries Museum haalt het werk nu speciaal voor de tentoonstelling Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw naar Leeuwarden.

 
Rembrandt van Rijn, 'Saskia en profil in kostbaar kostuum', 1633-1642, olieverf op paneel Museumslandschaft Hessen Kassel, Gemäldegalerie Alte Meister, Kassel.

Frieslands meest beroemde bruidspaar ooit vormt de rode draad in Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw. Aan de hand van het koppel ontdekken bezoekers hoe het er aan toeging in een societyhuwelijk tijdens de zeventiende eeuw. Van de eerste hofmakerij, sprookjesachtige bruiloften en het stichten van een gezin tot de donkere kanten van het huwelijk zoals kindersterfte en overspel. Huwelijksportretten, intieme schetsen en persoonlijke voorwerpen vertellen hoe lief en leed gedeeld werd in de Gouden Eeuw.

De tentoonstelling wordt gemaakt in samenwerking met Gemäldegalerie Alte Meister binnen het Museumlandschaft Hessen-Kassel. In 2019 wordt het 350e sterfjaar van Rembrandt van Rijn geëerd met tal van activiteiten in onder andere Den Haag, Leiden, Leeuwarden en Amsterdam. De tentoonstelling Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw is onderdeel van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018.

Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw, 24 november 2018 t/m 17 maart 2019, Fries Museum, wilhelminaplein 92, Leeuwarden. Website: www.friesmuseum.nl.

Terug naar boven

 

De Oude Kerk, Amsterdam: Cardiff & Miller, de Oude Kerk als muziektempel

Van 23 november 2018 tot 29 april 2019 fungeert de Oude Kerk als tempel voor muziek waar alles draait om een op geluid gebaseerd kunstwerk. Directe aanleiding voor deze interventie is de naderende voltooiing van de restauratie van het wereldberoemde Vater-Müller Orgel. Het is een lang gekoesterde wens van menige bezoeker om eens op dit majestueuze orgel te mogen spelen. In de winter van 2019 gaat deze wens in vervulling.

Bij hun voorbereidende bezoeken aan de Oude Kerk hebben de Canadese kunstenaars Janet Cardiff en George Bures Miller op meerdere manieren klank in de ruimte laten resoneren.

 
Vater-Müller orgel, Oude Kerk. Foto: Maarten Nauw.

Middels stem en orgel hebben zij een beeld gekregen van de akoestische mogelijkheden die de architectuur biedt. Wat hen vooral aansprak was het in restauratie verkerende Vater-Müller Orgel (1742). Het instrument werd onderzocht en wordt vooruitlopend op de oplevering in mei 2019 experimenteel bespeeld en opgenomen. Janet Cardiff: "The organ in the church inspired us. We thought: why not make another organ? But of a different type and one that the public could play."

De vragen die in de totstandkoming van dit werk centraal staan draaien om de relatie kunst, erfgoed en muziek. Kunnen we ons een ruimte voor muziek voorstellen die bestaat buiten de media en voorbij het podium? Een ruimte waarin de luister- en kijkpositie wordt bepaald door de bezoeker en niet afhankelijk is van een aangewezen stoel? Als het aan de kunstenaars ligt gaan luisteraars en kijkers dit vraagstuk zelf onderzoeken en beantwoorden. Voor de duur van de tentoonstelling laten zij een geluidsinstallatie het middelpunt van tijd en ruimte van de Oude Kerk zijn.

Als je in deze periode de Oude Kerk bezoekt word je automatisch onderdeel van een geluidswerk waaraan je kortstondig zelf een bijdrage levert. Je stapt in een werk dat allesomvattend is; het geluid vult de gehele ruimte. Zie het als een soort soundtrack voor het monument. 25 speakers zijn verbonden met een mellotron, een mechanische voorloper van de sampler, die omgevingsgeluiden met zang en tonen uit onder meer het Vater-Müller Orgel mengt. Het geluid doet een beroep op je verbeeldingskracht, je geheugen en je bereidheid tot overgave. Via de mellotron bespeel jij straks de monumentale ruimte, en bepaal je de atmosfeer en perceptie van de Oude Kerk.

Janet Cardiff en George Bures Miller zijn internationaal gerenommeerde installatie- en geluidskunstenaars. Hun baanbrekende werk was The Dark Pool uit 1995, een kamer vol bric-a-brac die geluiden maakte en om interactie vroeg als kijkers voorbij kwamen. Dit zette de toon voor volgende werken die met de verwachting van de bezoekers speelden door middel van gefragmenteerde vertellingen via verschillende media. Cardiff en Miller vertegenwoordigden Canada op de Biënnale van Venetië in 2001 en exposeerden in onder meer Tate Modern, London (UK), Palais de Tokyo, Paris, (F), Castello di Rivoli Museo d’Arte, Torino (IT), Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid, (S).

Cardiff & Miller, de Oude Kerk als muziektempel, 23 november 2018 tot 29 april 2019, Oude Kerk, Oudekerksplein (de Wallen), Amsterdam. Website: https://oudekerk.nl.

Terug naar boven

 

OBA Javaplein, Amsterdam: Tentoonstelling Surinaamse Voorouders in Beeld

Van 14 september tot 14 november 2018 wordt op initiatief van Lucia Nankoe de fototentoonstelling 'Trouwportretten, Surinaamse Voorouders in Beeld voor 1950' gehouden in OBA Javaplein. Op de foto's staan Surinaamse bruidsparen of echtparen met een Surinaamse achtergrond. Met het verhaal achter de foto's komen heden en verleden samen.

De foto's laten een treffend tijdsbeeld zien van de periode waarin het huwelijk werd gesloten. Daarnaast maken ze inzichtelijk hoezeer Surinamers onder Nederlands bestuur naar alle windstreken zijn afgereisd. Er zijn onder andere trouwfoto's van Surinaams-Nederlandse, Surinaams-Indische en Surinaams-Amerikaanse echtparen. Fotografie werd rond 1860 in Suriname geïntroduceerd. Vanaf die tijd was het niet ongebruikelijk dat bruidsparen in de eerste foto-ateliers in Paramaribo of op het erf van de ouders werden gefotografeerd. De oudste foto van de tentoonstelling dateert uit 1868.

Lucia Nankoe is gespecialiseerd in Caribische literatuur. Zij laat met de tentoonstelling op een unieke manier de culturele diversiteit van de Surinaamse samenleving zien. De tentoonstelling is te bezoeken tijdens de openingstijden van de bibliotheek aan het Javaplein. De toegang is gratis.

 
Een foto uit 'Trouwportretten, Surinaamse Voorouders in Beeld voor 1950', OBA Javaplein, Amsterdam.

Trouwportretten, Surinaamse Voorouders in Beeld voor 1950, tot 14 november 2018, OBA, Javaplein 2, Amsterdam. Website: www.oba.nl.

Terug naar boven

 

Amersfoort: De Boterhal in De Ploegh

Kunstenaarsvereniging De Ploegh zoekt geregeld naar samenwerking met andere kunstenaars-initiatieven ter verdieping van het werk van de eigen kunstenaars. Na een succesvolle uitwisseling in 2013 vindt nu voor de 2e keer een uitruil plaats tussen kunstenaars van De Ploegh te Amersfoort en van De Boterhal te Hoorn. Van 7 oktober t/m 4 november 2018 exposeren veertien individuele kunstenaars en een kunstenaarsduo uit de omgeving van Hoorn in de galerie aan de Coninckstraat te Amersfoort.

Zo divers als het kunstenaarsaanbod is van De Ploegh, zo is dat ook het geval bij de kunstenaars die zijn aangesloten bij De Boterhal. Te zien zullen zijn sieraden, foto's van architectuur, digitale collages, schilderijen geïnspireerd op de natuur, denkbeeldige landschappen, klein monumentaal werk, plantaardige vormen in hout, surrealistische schilderijen, computational 3d design en kunst-werken uitgevoerd in zink.

 
Bert Poot, 'Hond', marmercement, 15 x 80 x 45 cm.

Deelnemende kunstenaars: Yvonne Alting, Harry Beemsterboer, Carolien Broersen, Vera van Heusden, Annelies Horden/Gerda Schimmel, Jos Kaarsemaker, Peter Koelemeijer, Jawek Kwakman, Floor Max, Mai Movrin, Bert Neelen, Erna Peerenboom, Bert Poot, Vicky Schot en Joke Zaal.

De tegenexpositie, waarbij kunstenaars van De Ploegh exposeren bij De Boterhal zal plaatsvinden van 28 oktober t/m 2 december 2018. Vijftien kunstenaars van De Ploegh tonen dan hun eveneens zeer gevarieerde werk in Hoorn (Kerkplein 39). De deelnemende Ploegh kunstenaars zijn: Carolien Brusse, Michiel Deylius, Marie Louise Dooijes, Willie van der Duyn, Dineke Groenhof Blauw, Ron Jagers, Maarten van der Laag, Frits Nolte, Justyna Pennards-Sysz, MarieLoes Reek, Joke Struyk, Ans Tellegen, Peter van Tilburg, Jos Verschaeren en Linda Verkaaik.

De Boterhal in De Ploegh, t/m 4 november 2018, Galerie De Ploegh, Cultuurhuis bij Flint, Coninckstraat 58, Amersfoort. Website: www.deploegh.nl. Daarna exposeren kunstenaars van De Ploegh in De Boterhal, van 28 oktober t/m 2 december 2018, Kerkplein 39, Hoorn, www.boterhal.com.

Terug naar boven

 

Bijlmerbajes, Amsterdam: BIG ART: meer dan 70 XL kunstwerken

Van donderdag 11 t/m zondag 14 oktober 2018 vindt de derde editie van BIG ART plaats in de Bijlmerbajes in Amsterdam. Tijdens BIG ART is een deel van deze imponerende locatie toegankelijk voor het publiek en zijn er meer dan zeventig extra grote kunstwerken te zien. Hiermee is dit de grootste editie tot nu toe. Deelname aan BIG ART geschiedt op uitnodiging, zodat een zorgvuldig geselecteerde mix van beelden, schilderijen, tekeningen, fotografie en installaties ontstaat. De objecten zijn van gevestigde namen en jonge talenten, en zijn zowel te bewonderen als te koop.

Opvallend deze editie is het aantal deelnemers dat speciaal voor deze locatie een werk 'in situ' creëert. Beeldend kunstenaars Gerbrand Burger, Martijn Schuppers en Robbert de Goede maken ter plekke een installatie, net als fotograaf Jaap Scheeren en lichtkunstenaar Peter Vink. De Italiaanse muralist Matteo Ceretto Castigliano schildert in de transportgang een muurwerk en Suzan Drummen maakt een enorme kleurrijke installatie op de vloer. Loes Koomen, Robin Kolleman, Rolf Bruggink, Eveline Visser, Marinke van Zandwijk en Spencer Shakespeare presenteren nieuw werk op BIG ART. Deze editie doen ook veel jonge talenten mee, waaronder Bart Schalekamp (Galerie Helder) en Sam Hersbach (Galerie SANAA).

 
BIG ART 2018 - Locatie Bijlmerbajes, detail Kalverstraat.

Andere jonge kunstenaars zijn Lieve Rutte, Tim Wunderink, Philip Lüschen maar ook bekende namen als Fransje Killaars, Ewerdt Hilgemann, Raquel Maulwurf, Karin van Dam en Couzijn van Leeuwen tonen deze editie kunst van formaat.

Ruim 5000 vierkante meter van de Bijlmerbajes wordt tijdens BIG ART voor bezoekers opengesteld. In de enorme transportgang worden kunstwerken van soms wel tien meter lang getoond. Verschillende verhoorkamers zijn met tekeningen en installaties ingericht en in de bekende 'Kalverstraat' staan grote vrijstaande sculpturen. Ook de voormalige gymzaal en sacristie zijn toegankelijk. De Bijlmerbajes is sinds 1 maart 2018 eigendom van het consortium van gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM, AT Capital en Cairn. De komende jaren transformeert het terrein in een hoog tempo tot nieuwe energieneutrale stadswijk: het Bajes Kwartier. Met architectenbureau OMA en een groot aantal partners wordt er gewerkt aan de duurzame wijk van de toekomst. Een van de bekende torens blijft staan en wordt getransformeerd tot een 'groene toren', met een verticaal park en stadslandbouw. Het hoofdgebouw van de gevangenis wordt het designcluster: een plek voor kunstenaars van internationale allure. Maar eerst tonen hier tientallen galeries, kunstenaars en ontwerpers hun werk tijdens BIG ART 2018.

BIG ART is een initiatief van Anne van der Zwaag, curator, publicist en directeur van designbeurs OBJECT. Ze stelde eerder grote interdisciplinaire tentoonstellingen samen zoals BAL! (Paleis Soestdijk), WIT (Nederlands Fotomuseum) en PASTOE (Kunsthal).

BIG ART, 11 t/m zondag 14 oktober 2018, dagelijks van 11.00 tot 19.00 uur, Bijlmerbajes, H.J.E. Wenckebachweg 48 Amsterdam, toegangsprijs 10 euro, t/m 11 jaar gratis. Website: www.bigart.nu.

Terug naar boven

 

Amersfoort, Musiom: huis voor hedendaagse kunst

Musiom is een nieuw museum dat een podium biedt aan bekende Nederlandse kunstenaars die geboren zijn rond de jaren '50 van de vorige eeuw en sinds de jaren '80 nationaal en internationaal bekendheid hebben verworven.

Individualisme vormt de rode draad van deze generatie en dat is te zien in de veelzijdigheid van de getoonde kunst. Hun werk was al te bewonderen in de vooraanstaande galeries en op kunstbeurzen in binnen- en buitenland, maar nog niet of nauwelijks in een museale omgeving.

 
Foto: Musiom - Peter Putters

Inmiddels zijn er zo'n 18 kunstenaars aangesloten bij Musiom. Het is de bedoeling dit in de komende jaren uit te breiden tot ongeveer 40, om zo een compleet beeld van deze generatie te kunnen schetsen. De meeste van de aangesloten generatiegenoten zijn nog actief in de kunstwereld en enthousiast betrokken bij het museum. Zo kan de ontwikkeling van hun kunst over de afgelopen 40 jaar goed in kaart worden gebracht. Enkele kunstenaars zijn inmiddels overleden. Musiom heeft ook als functie om de kunst van hen voor komende generaties te bewaren, te documenteren en te tonen en werkt daarvoor actief samen met de nabestaanden.

De openingstentoonstelling in 2018 toont werk van de eerste groep deelnemende kunstenaars. Vanaf 2019 zullen er jaarlijks drie tentoonstellingen worden georganiseerd waarin het werk van zo'n vier kunstenaars centraal staat, naast een selectie uit de vaste museumcollectie. In de exposities worden schilderijen en ruimtelijke werken getoond die de ontwikkeling van de kunstenaars over de afgelopen decennia toont. Bij iedere expositie wordt een magazine uitgegeven waarin het tijdsbeeld verder wordt uitgediept.

Musiom is gevestigd in een karakteristiek pand aan de rand van het stadscentrum en heeft een huislijke en tegelijk professionele uitstraling. Het is een fijne plek om naar kunst te kijken en om met elkaar over kunst te praten. Musiom is gelegen op slechts enkele minuten lopen van andere belangrijke attracties, zoals het Mondriaanhuis en Museum Flehite.

Musiom: huis voor hedendaagse kunst, Stadring 137, Amersfoort. Website: www.musiom.art.

Terug naar boven

 

The Merchant House, Amsterdam: Matter of Masters

The Merchant House viert haar eerste lustrum met Matter of Masters, een reflectie op de schilderkunst. Uitgangs-punt vormt het oeuvre van de Amerikaanse conceptuele kunstenaar Dennis Oppenheim (1938-2011). Onder verwijzing naar zijn tekeningen over de doordringende kracht van de schilderkunst, onderzoekt deze lustrumtentoonstelling de grenzen en grensoverschrijding-en van dit medium.

Matter of Masters toont het werk van Oppenheim in combinatie met dat van Hilarius Hofstede, Craigie Horsfield, Judit Reigl en Carolee Schneemann, kunstenaars die al eerder bij The Merchant House te zien waren.

Richtinggevend zijn Oppenheims werken op papier met hun diep verzadigde kleuren en eigenzinnige titels zoals Lungs with Brushes, 1991, en Roots in Cubism—Hearts in the Stars/(Forest for Cézanne), 1984. Deze markante tekeningen complementeren zijn beroemde grensverleg-gende sculpturale interventies en stellen de strikte scheiding tussen schilderkunst en de conceptuele praktijk ter discussie. Met hun profetische voorstellingsvermogen presenteren deze werken de toekomst (ons heden) als de terugkeer van een niet-verenigde artistieke visie, schatplichtig aan Cézanne en het kubisme.

 
Carolee Schneemann, 'Infinity Kisses — The Movie', 2018. Incorporating Infinity Kisses, self-shot 35 mm photogrid, met de katten Cluny, 1981-1988, en Vesper, 1990-1998. Foto: Arend Velsink.

Judit Reigl (1923, Frankrijk, geboren in Hongarije) is een schilder die de gave heeft van het geniale gebaar. Matter of Masters toont haar Drap/décodage uit de jaren zeventig, gespiegelde afdrukken van haar serie Homme uit dezelfde periode. Eerder al legde TMH een verbinding tussen het werk van Reigl en dat van beeldenstormer en performance kunstenaar Carolee Schneemann (1939, Verenigde Staten). Net als Oppenheim beschouwt Schneemann zich schatplichtig aan Cézanne, zij het vanuit een vrouwelijk perspectief zoals haar boek Cézanne, She was a Great Painter, 1976, beklemtoont. Van Schneemann toont Matter of Masters de in 2008 vervaardigde filmmontage-versie van Infinity Kisses, de fotoserie met haar katten. Met haar veelgelaagde oppervlakken doet deze montage aan de spanning in Cézannes werk denken. Naast elkaar geplaatst, laten Reigls Drap/décodage en Schneemanns Infinity Kisses zien hoe vernieuwend beide kunstenaars zijn. Schneemann construeert haar 'bewegend schilderij' vanuit roerloze fotografische beelden en Reigl neemt het risico de penseelstreek achter zich te laten en haar schilderij in één beweging in druk om te zetten, zodat grafiek, sculptuur en schilderkunst versmelten.

Craigie Horsfield (1949, Verenigd Koninkrijk) weigert bewust zich bij het maken van zijn portretten, objecten en scènes tot één specifiek medium te beperken. Horsfield is een meester in het scheppen van poëtische materialiteit door middel van zwart-witte of gekleurde inkt op papier, hout, fresco of als tapijtinstallatie. De oorsprong van zijn werk ligt in de camera of in negatieven zonder camera. Zijn unieke manier van afdrukken ontwricht onze opvatting over fotografie en vergroot de mogelijkheden van een toekomstige schilderkunst die niet meer op bewegingen berust. Hilarius Hofstede (1965, Nederland) keert in Matter of Masters terug met zijn eigen 'hands-off' medium: de assemblage van LP hoezen. Zijn Reach the Beach, 2017, vertoont een samenhangend kleurenspectrum van weerspiegelende bruintinten (en brunaille) en is als zodanig vergelijkbaar met zijn Ocean uit de jaren negentig dat een baaierd aan atmosferische blauwtinten biedt. Hofstedes wand-assemblage overstelpt de kijker met verwijzingen naar gebrandschilderde ramen uit de 12e eeuw, schildertechnieken uit de 17e eeuw en 20e eeuwse pop art. Wat als vanzelf de 21e eeuwse twijfel aan de betrouwbaarheid van onze fysieke en perceptuele waarneming oproept.

Matter of Masters: 5 jaar The Merchant House, 22 november 2018 t/m 19 januari 2019, The Merchant House, Herengracht 254, Amsterdam. Website: https://merchanthouse.nl
.

Terug naar boven

 

Etienne Gallery, Oisterwijk: Pieter Obels en Ineke van Koningsbruggen

De beeldhouwer Pieter Obels (1968) uit Tilburg wil compleet organische vormen creëren met een extreem maar op een of andere manier ook van nature aanwezig gevoel van plasticiteit. Dit gevoel van een natuurlijk ritme maakt dat zijn sculpturen compleet één zijn in welke natuurlijke omgeving dan ook. In plaats van dat zij zich opdringen aan de plek waar ze geplaatst zijn, lijken zij de zachte randen en harmonie die in de natuur aanwezig zijn te weerspiegelen. Ondanks het schijnbaar koude materiaal, zorgen de rondingen en de roestige bruine kleur ervoor dat de sculpturen vanzelfsprekend een relatie aangaan met de omgeving.

Het werk van Obels mag zich verheugen in de warme belangstelling van een internationale clientèle. Zijn werk bevindt zich in privécollecties in bijna heel Europa en Zuid-Afrika. Daarnaast verrijken steeds meer organisaties hun collectie met een sculptuur van Obels.

 
Pieter Obels, 'Veranderlijke Dagdromen', 2018, 105 x 165 x 80 cm.

Momenteel zijn een viertal beelden van Obels te bewonderen op de prestigieuze, internationale sculpturententoonstelling Bad RagARTz, een triënnale van beeldhouwkunst in Bad Ragaz, Zwitserland.

Al zou je het op het eerste gezicht niet zeggen, de schilder Ineke van Koningsbruggen (1943) uit Vught is een landschapschilder pur sang. Haar schilderijen ogen abstract, maar vormen in wezen een kernachtige samenvatting van Van Koningsbruggens ervaring van bepaalde landschappen. Stap voor stap werkt ze van vrij realistische tekeningen naar grote olieverfschilderijen toe die met hun rijke huid en hun krachtige vorm- en kleurgebruik de essentie van haar ervaring in een landschappelijke ruimte
weergeven.

Pieter Obels en Ineke van Koningsbruggen, t/m 11 november 2018, Etienne Gallery, De Lind 38, Oisterwijk. Website: www.etiennegallery.nl.

Terug naar boven | LEES OOK DE KUNSTAGENDA

Inhoud


MAESTRO VAN WITTEL Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht,
26 januari t/m
5 mei 2019,

KUNSTHAL KAdE, Amersfoort

BLOOT,
het kwetsbare lichaam,
t/m 3 februari 2019, Museum Kranenburgh, Bergen NH

Als kunst je lief is,
t/m 3 februari 2019
Kröller-Müller Museum, Otterloo

Hugo Claus, Con amore, t/m 16 december 2018, Kunsthal Rotterdam

Out of Office. Kunstschatten
uit bedrijven,
11 december 2018
t/m 14 april 2019,

Singer Laren

Johan van Oldenbarnevelt. Man, macht en moord,
1 december 2018
t/m 14 april 2019,

Haags Historisch Museum, Den Haag

1001 vrouwen in de 20ste eeuw, verhalen van inspirerende, beroemde en beruchte vrouwen,
t/m 10 maart 2019, Amsterdam Museum

Salon '18
Amersfoort – Utrecht,
t/m 6 januari 2019, Museum Flehite, Rietveldpaviljoen, Zonnehof 8, Amersfoort

Objectivity.
The Art of Useful Things,
t/m 20 januari 2019, Kunsthal Rotterdam

Rembrandt & Saskia: Liefde in de
Gouden Eeuw,
24 november 2018
t/m 17 maart 2019,

Fries Museum, Leeuwarden

Cardiff & Miller, de Oude Kerk als muziektempel, 23 november 2018
tot 29 april 2019,

Oude Kerk, Amsterdam

Trouwportretten, Surinaamse Voorouders in Beeld voor 1950,
tot 14 november 2018, OBA, Amsterdam

De Boterhal in De Ploegh, t/m 4 november 2018, Galerie De Ploegh, Amersfoort

BIG ART,
11 t/m zondag 14 oktober 2018, Bijlmerbajes, Amsterdam

Musiom: huis voor hedendaagse kunst, Amersfoort

Matter of Masters: 5 jaar The Merchant House,
22 november 2018
t/m 19 januari 2019,

The Merchant House, Amsterdam

Pieter Obels en Ineke van Koningsbruggen,
t/m 11 november 2018, Etienne Gallery, Oisterwijk