David
Hockney: Van zwembadschilderij tot iPadschildering
Bozar
pakt uit met een grote dubbeltentoonstelling van een van de meest
bekende en invloedrijke hedendaagse kunstenaars, David Hockney (1937).
Het is voor het eerst sinds 1992 dat in België weer op deze
schaal werk wordt getoond van Hockney.
Door
Joke M. Nieuwenhuis Schrama
De
eerste tentoonstelling presenteert topstukken uit de collectie van
de Tate Gallery uit Londen, vervaardigd door Hockney tussen 1954
en 2017, gedurende zijn lange en veelzijdige carrière. De
tweede toont zijn meest recente werken, de 'iPad-schilderijen',
onder de titel: 'De komst van de lente, Normandië 2020'. Hockney
werd bekend als begaafd graficus, vernieuwend schilder en tekenaar,
maar hij ontwikkelde in de loop der jaren ook zijn talent voor fotografie,
decorontwerpen, video's en digitale schilderijen.
Bigger
Met zijn zwembadschilderijen werd Hockney wereldberoemd, het was
zijn bekendste onderwerp in de zestiger jaren, maar hij bleef op
dat thema ook later nog werken maken. Hockney was gefascineerd door
licht, de transparantie van water en atletische mannenlijven. 'A
Bigger Splash' is wel een van de bekendste schilderijen. In het
Museum Ludwig in Keulen zag ik in 2012 'A Bigger Picture', een tentoonstelling
met een reeks grote schilderijen en iPad-schilderijen waar geen
einde aan leek te komen. De iPad is het medium dat hij vanaf 2010
ging gebruiken. In 2019 was de kunstenaar in Amsterdam bij de presentatie
van de expositie 'Hockney-van Gogh' in het van Gogh Museum, met
de focus op: Twee kunstenaars, één liefde: 'The Joy
of Nature', een kleinere tentoonstelling met weer een andere inhoud.
Bigger
Trees
De twee exposities in het Bozar zijn, zeker voor de Hockney-liefhebber,
eigenlijk niet te missen. Aan het begin van het parcours wordt een
video getoond waarin de kunstenaar via Zoom wordt geïnterviewd
door de VRT. Hockney vertelt onder meer hoe het twaalf meter lange
werk, met de eveneens lange titel: 'Bigger Trees Near Warter or
ou Peinture en Plein Air pour l'age Post-Photographique', tot stand
is gekomen. Dit werk uit 2007, opgebouwd uit vijftig doeken (olieverf),
is te zien in de volgende ruimte. Hockney spreekt in het interview
over de totstandkoming hiervan in de wij-vorm. Het lijkt me dan
ook bepaald geen werk dat je alleen kunt maken. Voor dit werk was
hij enkele maanden vanuit Los Angeles teruggekeerd naar zijn geboortestreek
Yorkshire, in Engeland. Alles is naar de natuur geschilderd, in
de open lucht, op een tijdstip waarop de bomen net in blad komen.
In 2008 heeft hij het geschonken aan de Tate Gallery.
Young
Contemporary
De Tate Collectie-expositie is chronologisch/thematisch opgebouwd
en verrast door wat er allemaal te bekijken is. Tussen 1956 en 1958
kreeg Hockney op de Bradford School of Art een traditionele opleiding,
waarbij tekenen naar het leven en de natuur nog voorop stond. Dat
leidde tot schilderijen en litho's met donkere kleuren en een illusionistische
ruimte. In 1959 begonnen de kunstopleidingen in Groot Brittannië
in snel tempo te veranderen. Hockney schreef zich in voor een tweejarige
cursus schilderkunst aan de Royal College of Art in Londen. Aan
het eind van het eerste jaar bestond zijn productie in toenemende
mate uit werken waarin hij zijn homoseksualiteit op de voorgrond
plaatste, een geaardheid die toen in Engeland nog niet uit de criminele
sfeer was gehaald. In 1961 nam de kunstenaar deel aan de jaarlijkse
tentoonstelling van de Young Contemporaries in Londen. Deze expositie
bracht een breed publiek in contact met de opkomende generatie Britse
kunstenaars. Hockney werd ontdekt door John Kasmin, een galeriehouder
die zijn officiële vertegenwoordiger werd. Door dit vroege
commerciële succes had hij geld genoeg om naar Amerika te reizen.
Grafiek
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik Hockney's grafiek niet
kende. In het Bozar worden een paar series uit de Tate Collectie
getoond. De serie etsen 'A Rake's Progress', tot stand gekomen tussen
1961 en 1963, maakte Hockney bekend in Amerika. De zestien etsen
zijn geïnspireerd op satirische prenten over het achttiende-eeuwse
Engeland, door de kunstenaar William Hogarth (1697-1764). In 1966
maakte Hockney in Beiroet tekeningen voor een reeks etsen, geïnspireerd
op het werk van de Grieks-Egyptische dichter K.P. Kaváfis
(1863-1933). De gedichten en etsen zijn zacht (homo) erotisch, niet
openlijk seksueel. De dunne precieze lijnen die Hockney creëerde,
passen bij de helderheid en eenvoud van de gedichten van de eveneens
homoseksuele Kaváfis.
Tate
Hockney vertelde in het interview ook dat hij zijn schilderij 'My
Parents' uit 1977 eigenlijk liever zelf wilde houden, maar dat de
Tate Gallery het graag wilde hebben na het zien van het voltooide
werk. De Tate Gallery verwierf Hockney's 'The First Marriage (A
Marriage of Styles I)' in 1963. Sindsdien volgde het museum zijn
carrière en ontwikkelde een band met de kunstenaar. Het grote
werk 'Mr and Mrs Clark and Percy' is mijn favoriet. Het dubbelportret
is vervaardigd tussen 1970 en 1971. Het toen pasgetrouwde jonge
stel Ossie Clark en Celia Birtwell, vrienden van Hockney, zal anno
2021 om en nabij de tachtig zijn. Percy is al lang naar de kattenhemel.
De
komst van de lente 2020
Onder het motto 'Do remember they can't cancel the spring' heeft
Hockney met zijn iPad het ontluiken van de natuur vastgelegd in
Normandië. Dat deed hij in samenwerking met de Royal Academy
of Arts, tijdens de eerste lockdown in het voorjaar van 2020. Honderdzestien
iPad-schilderijen worden getoond, afgedrukt op papier, alle in hetzelfde
formaat. Hockney gebruikt het liefst de functie 'penseel' op zijn
iPad, waarop hij overigens de tools heeft laten verfijnen. In een
kabinet worden ook twee geanimeerde iPad-schilderijen getoond, met
de illusie van beweging. Hockney heeft een malse regenbui 'geschilderd'
op 30 mei 2020, ergens in een landschap. De regen hierin is geanimeerd,
wat weer zijn liefde voor de transparantie van water weergeeft.
Daar kun je werkelijk een poosje naar kijken.
Bekijk
een korte video van VRT NWS over de tentoonstelling, via deze
link.
DAVID
HOCKNEY, Werken uit de Tate Collectie 1954-2017 en De komst van
de lente, Normandië 2020, twee tentoonstellingen, waren van
8 oktober 2021 t/m 23 januari 2022 te zien in het BOZAR, Ravensteinstraat
23, 1000 Brussel, België. Website: www.bozar.be.