|
Mrt.
- mei 2022, 17e jg. nr.1. Eindredactie: Rob den Boer. E-mail:
redactie.bkj@gmail.com. |
Dwarsverbanden: KUNST ruiken, voelen, horen en zien Een noviteit in het Van Abbe Museum in Eindhoven. Het museum nodigt zijn bezoekers van de tentoonstelling 'Dwarsverbanden' uit om een Picasso te voelen en een Constant Permeke te ruiken. Het lijkt een buitenissige vorm van kunstbeleving, maar is een logisch gevolg van Van Abbe's ambitie om nieuwe verbanden en associaties in zijn bestaande collectie op te roepen. Door Peter van Dijk De bezoeker staat in deze aanpak centraal, hij is degene die de tentoonstelling ondergaat en daarbij mogen al zijn zintuigen een rol spelen. Het is dit keer dus niet de conservator, de tentoonstellingsmaker, die de bedoelingen van een kunstenaar duidt en in een groter kader plaatst. Conservator Diana Franssen, die na dertig jaar trouwe dienst met deze tentoonstelling afscheid neemt van haar werk, legde aan het Eindhovens Dagblad uit: "We hebben voorheen vaak theorie en teksten laten prevaleren. We wilden nu de mens, het gevoel, weer terug in de zalen." Ruiken Een spectaculair effect van deze multisensatie-aanpak van het Van Abbe is dat de slechtziende bezoeker een kunstwerk kan 'zien' door het te voelen. Zo is van Picasso's 'Buste de femme' (1943) een afgietsel gemaakt in kunststof, dat naast het origineel is opgehangen. Ook de Chagall is op een voelreliëf te 'zien'. Het voelen doet mij persoonlijk niet veel, maar een blinde ongetwijfeld wel. Voor diens begrip is onder alle tentoongestelde werken een uitleg in braille aangebracht. Het is een mooi initiatief van het Van Abbe. In andere musea wordt de groep van gehandicapte bezoekers meestal vergeten, slechts een enkele keer wordt er voor hen een speciale rondleiding georganiseerd. Alle
zintuigen Het parcours is chronologisch, de drie etages hebben ieder een eigen tijdsvak en een eigen kleur, maar gaandeweg raak je de tijd kwijt. Op de helft van het expositietraject kom je een wand vol vrouwenportretten van Marlène Dumas tegen, kunstwerken uit de volle actualiteit en aan het eind van de tentoonstelling gaat het nog steeds over de actualiteit, ditmaal om de grote zorgen over onze planeet. Vogelverkoper Op zijn terugreis naar Cuba ontmoette Lam op Martinique de dichter Aimé Césaire, die net zijn meesterwerk 'Terugkeer naar mijn geboorteland' had gepubliceerd, een aanklacht tegen kolonialisme en slavernij. Césaire had in 1934 samen met de dichter en latere president van Senegal, Léopold Senghor, in Parijs het antikoloniale literaire tijdschrift L'Étudiant noir (De zwarte student) gesticht. Uit dit blad ontstond de politieke beweging 'négritude'. Na de Tweede Wereldoorlog werd Césaire lid van het Franse parlement namens Martinique. Hij werd na zijn dood in 2008 bijgezet in de Franse heldentempel, het Panthéon. In de vitrine naast Lams 'De Vogelverkoper', dat het Van Abbe in 1962 verworven heeft, kun je het gedicht lezen en nog veel meer over deze dichter en revolutionair Césaire te weten komen. Wel flink wat leeswerk voor de bezoeker die dit allemaal wil weten. Twee schilderijen, één literair essay en een vracht dwarsverbanden. Overtuigend Dumas tekent en schildert niet om oppervlakkige schoonheid te laten zien, het gaat haar om de betekenis van het beeld. Om menselijke gevoelens als angst, kwetsbaarheid, erotiek. Een wand overvol portretten overweldigt meteen bij de eerste confrontatie. Een rustige zorgvuldige bestudering leert hoe er in de loop der tijden naar de vrouw gekeken is. En, hoe kijken we nu? Dat is een vraag die de kijker natuurlijk zelf mag beantwoorden. Maar twee andere vrouwelijke kunstenaars in deze zaal geven alvast hún antwoord. Ze zetten vrouwen als heldinnen neer. Nieuwe
context Naast
de Ivekovic-opstelling staat een portret
van de zwarte activiste Angela Davis in
olieverf, van Iris Kensmil. Deze kunstenares
portretteert personen die belangrijk zijn
in de zwarte emancipatie. Zij zegt zelf:
"Ik gebruik bewust een Europese wijze
van schilderen van licht. De personen die
ik portretteer krijgen daardoor een presentie,
waarmee ik hun belang wil benadrukken, op
respectvolle wijze." Muziek Het is zeker een originele ingeving om de museumbezoeker een complete zintuigelijke beleving te willen bereiden. Tijdens het daadwerkelijk beleven van dit totaalpakket blijkt dat er grenzen zijn aan de wens om dit allemaal te ondergaan. Net als in het dagelijkse leven wil een mens niet voortdurend alles in zijn omgeving ruiken, voelen, horen en zien. In het museum heb je soms geen zin om alweer een document te lezen, naar een muziekstuk te luisteren of een bijbehorend gedicht te lezen. Bovendien helpen, volgens mij, sommige zintuigen niet een kunstwerk intenser te beleven. De schoonheid van een geschilderde hooiberg wordt niet intenser als de geur van hooi je neus inwaait. Of wordt een zeezicht mooier als je de meeuwen hoort krijsen? De zeggingskracht van een kunstwerk ligt in zaken als onderwerpkeuze, compositie, kleurgebruik en vakmanschap. De bijzondere kracht van de beeldende kunstenaar ligt juist in de beperking. Overigens hoef je niet alles in een ochtend of middag te beleven. Deze tentoonstelling blijft nog tweeëneenhalf jaar te zien, tijd genoeg om geregeld terug te komen. Wat dat betreft is de gekozen opzet geschikter voor Eindhovenaren dan de rest van het land. Karel
I Hoewel Van Abbe gold als een verlichte werkgever, stopte zijn aanpak blijkbaar bij de landsgrens. Met deze korte inkijk in zijn eigen verleden handelt het Van Abbe-museum in de geest van de tijd, transparant en niet bang deze vlek in de geschiedenis te tonen. Leefde Henri van Abbe in deze tijd dan had hij als liberaal werkgever deze kleine expositie ongetwijfeld goedgekeurd. Dwarsverbanden, collectiepresentatie, nog te zien t/m 1 juli 2024, Van Abbemuseum, Stratumsedijk 2, Eindhoven. Website: https://vanabbemuseum.nl. Peter van Dijk is journalist. |