Actueel
Van Oude Meesters en Nieuwe Meesters
'De
dood van Maria' van Hugo van der Goes is een van de belangrijkste
werken in de collectie Vlaamse primitieven van Musea Brugge. Het
werd tussen 2018 en 2022 grondig gerestaureerd en staat nu centraal
in een tentoonstelling in het Sint-Janshospitaal. In zes thema's
wordt dieper ingegaan op 'De dood van Maria'. Vijf Nieuwe Meesters,
bekende Nederlanders en Belgen, leiden ieder een aspect van de tentoonstelling
in, via videoportretten.
Door
Joke M. Nieuwenhuis Schrama
Hugo
van der Goes (1440-1483) behoort tot de Vlaamse primitieven.
Er is in vergelijking met bijvoorbeeld Hans Memling of Jan
van Eyck minder over hem bekend, maar het werk 'De dood
van Maria' dat hij zo'n 540 jaar geleden schilderde, heeft
hem zeker faam gegeven. Karel van Mander heeft Van der Goes
in zijn Schilder-boeck opgenomen, uitgegeven in 1604, en
hem daarin als volgt besproken:
"(…) Het leven van Huge van der Goes, Schilder
van Brugge. Het is een ghemeen
ghebruyck, oft een dinghen dat veel gheschiet, wanneer ghesien
wort dat yemant, een groot Meester gheworden zijnde in onse
Const, in eeren en voorspoet is gecomen, dat d'Ouders hun
kinders te meer houden op de Teycken-const, ghelijck Ioannes
daer door oock wel veel Discipelen soude ghecregen hebben,
dan het schijnt wel dat hy daer niet te begheerich nae en
was: doch heeft hy ghehadt eenen, ghenaemt Huge van der
Goes, den welcken van grooten gheest en vernuft wesende,
is een uytmuntigh goet Schilder gheworden. Hy heeft van
zijn Meester gheleert de Const van Oly-verwe (...)"
(Bron: DBNL)
|
|
|
'De
dood van Maria', Hugo van der Goes, © Musea Brugge,
artinflanders.be. Foto: Dominique Provost. |
City
dressing
Als ik Brugge binnenkom vanaf het station – met een fietstaxi,
valt mij de zogenaamde 'city dressing' op, in de kleur blauw. Dat
heeft evenveel te maken met de dan op handen zijnde voetbalmatch
tussen Brugge en Porto (blauw voor Brugge) als met het blauw van
Maria's mantel. Brugge is een Mariastad en de tentoonstelling 'de
dood van Maria' in Museum Sint-Janshospitaal wordt met billboards
primair in blauw aangegeven.
Hemelvaart
'Oog in oog met de dood' klinkt wat afschrikwekkend. Door de eeuwen
heen is de dood van Maria uitgebeeld door schilders, tekenaars,
graveurs en beeldhouwers. 'Maria Hemelvaart' was mij eerlijk gezegd
beter bekend dan 'de dood van'. Vermoedelijk omdat ik met de Rooms-Katholieke
religie ben opgegroeid, dat wil zeggen tot aan mijn late tienerjaren
en daarna geloofde ik het wel - in de meest figuurlijke zin welteverstaan.
Maria Hemelvaart, al is het maar een titel, klinkt wat mystieker.
Mariasteden
De Mariadevotie in België is groter dan in Nederland, met name
in Brugge en zoals gezegd maakt deze stad deel uit van de Belgische
Mariasteden, waartoe ook Antwerpen en Halle behoren. Het is te zien
aan de ruim driehonderd Mariabeeldjes in de gevels van de Brugse
gebouwen en woonhuizen. Ze worden onderhouden door een Mariavereniging,
sommige met een eigentijdse twist, maar altijd met een verwijzing
naar Maria.
Nieuwe
meesters
De thematische tentoonstelling omvat, met het gerestaureerde paneel
'De dood van Maria' als middelpunt, zeventig objecten, waaronder
schilderijen van onder meer Van der Goes, Hans Memling, Petrus Christus,
Geertgen tot Sint Jans, Jan Provoost en Albrecht Bouts. Verder sculpturen,
manuscripten en religieuze gebruiksvoorwerpen, voornamelijk 14e,
15e of 16e eeuws. Uit deze objecten zijn zogenaamde 'drivers' geselecteerd,
die een verwijzing bevatten naar de kunst- en cultuurhistorische
betekenis van 'De dood van Maria'.

|
Deze
werken zijn geïnterpreteerd door kunstenaar Berlinde
de Bruyckere (1964), op het thema: Zin. En door Ivo van
Hove (1958), theater en operaregisseur, op het thema: Beleven.
Door Anne Teresa de Keersemaeker (1960), choreografe, op
het thema: Virtuoos. Door Ilja Leonard Pfeijffer (1968),
dichter en schrijver, op het thema: Maria Icoon. En door
Sholeh Rezazadeh (1989), schrijfster en arts, op het thema:
Afscheid. Te zien zijn video-opnames waarin de vijf bovengenoemde
nieuwe meesters hun professionele en individuele dialoog
met Van der Goes' werk en de betreffende 'drivers' hebben
gecreëerd. Een tweetal wordt hieronder uitgelicht. |
'Hugo
van der Goes in het Roode Klooster', 1872, olieverf op doek,
Emile Wauters, © Brussel, Koninklijke Musea voor Schone
Kunsten van België. |
|
Zin
In dit thema vertelt Berlinde de Bruyckere in een videoportret van
enkele minuten over haar invalshoek. Dat er van het schilderij 'De
dood van Maria' een spirituele kracht uitgaat, is zeker. Het werk
zou uitnodigen tot contemplatie en innerlijke beschouwing. De 'drivers'
bij dit thema zijn de werken van Geertgen tot Sint Jans, 'Johannes
in de Wildernis' (ca.1480/90) en van Hans Memling, 'Van Nieuwenhovediptiek'
(1487).
Maria
Icoon
Het videoportret in dit thema is van Ilja Leonard Pfeijffer en de
'driver' is het vijftiende eeuwse eiken altaarstuk 'Het
sterfbed van Maria' van Adriaen van Wesel. Onder invloed van de
kerk ontwikkelde Maria zich tot de superster van de christelijke,
religieuze iconografie. De vele artistieke interpretaties liegen
er niet om. In de late middeleeuwen werd Maria door kunstenaars
steeds vaker als menslievende en toegankelijke figuur verbeeld.
Muziektherapie
Het parcours loopt in een cirkelvormige setting met lange, licht
transparante gordijnen (een kleine detour naar de ruimte met werken
van Memling in de naastgelegen kapel is zeker aan te raden). Het
eerste schilderij dat ik bekijk is ook geselecteerd als 'driver'
en vormt het Intro. Een tafereel of scene waarin Hugo van der Goes
de hoofdrol heeft met een groepje zingende misdienaars, twee minstrelen,
een dirigent-broeder en rechts een handjevol toeziende medebroeders.
Het is geschilderd door Emile Wauters (1846-1933) in 1872, getiteld:
'De schilder Hugo van der Goes in het Roode Klooster'. Wauters heeft
van der Goes als een gekweld man uitgebeeld die een muziektherapie
ondergaat, kennelijk werd die in het klooster gebezigd bij mensen
met mentale problemen. Zie
ook: www.youtube.com/RoodeKlooster.
Van
der Goes heeft de laatste jaren van zijn leven in deze oorspronkelijke
14e eeuwse priorij gewoond en gewerkt, want hij leed aan melancholie.
Die informatie over Van der Goes' geestelijke gesteldheid vond de
broer van Wauters, Alphonse, in 1863 aan de hand van kronieken opgetekend
door broeder Gaspar Ofhuys, na de dood van Van der Goes. Deze broeder
woonde tegelijkertijd met de kunstenaar in het Roode Klooster. Emile
Wauters heeft de kunstenaar mogelijk op basis van deze kronieken
geschilderd, zonder ooit een portret van hem te hebben gezien, dat
is toch gissen... Evengoed is het uitbeelden van een getormenteerd
mens misschien wat eenvoudiger dan een optimistisch of tevreden
persoon, lijkt mij ... We kunnen ons nu wel enigszins vasthouden
aan Wauters' 19e eeuwse creatie van Hugo van der Goes.
Gruwelijkheden
Als
je toch in Brugge bent, er zijn nog meer werken van Van
der Goes te bekijken in het Groeningemuseum, een van de
dertien musea in Brugge. Ik zag daar onder meer het werk
'De marteling van St. Hippolytus', dat vermoedelijk door
Van der Goes is voltooid na de dood van zijn vakbroeder
en tijdgenoot Dieric Bouts. Die marteling hield in: het
worden gevierendeeld met behulp van paarden. Als je zoiets
gruwelijks moet schilderen, zou je wel depressies krijgen,
hoewel er in tijd meer meedogenloze, barbaarse executies
plaatsvonden, zoals het levend villen... . Hier is trouwens
ook een tafereel van te vinden, een diptiek geschilderd
door Gerard David in 1498. |
|
|
Zaalzicht
Oog in oog met de Dood, © Musea Brugge. |
Ik
dacht aanvankelijk dat het om een anatomische les ging...
Icoon
Het laatste schilderij dat ik bekijk is vriendelijker, een werkje
van James Ensor uit 1893. Het is een portret van zijn vriend en
promotor Eugène Demolder, getiteld 'Icône' en jawel
hoor, met boven het portret een Maria met kind-icoon, en de favoriete
15e en 16e-eeuwse taferelen van Demolder. Dit leek me wel voldoende
Maria om mee af te sluiten. A propos, die voetbalmatch eindigde
in een 0-4 voor Brugge.
Oog
in oog met de dood, Hugo van der Goes, oude meester, nieuwe blik,
nog t/m 5 februari 2023, Museum Sint-Janshospitaal, Mariastraat
38, Brugge, België. Meer informatie: www.museabrugge.be/sint-janshospitaal.
Trailer: www.youtube.com/VanderGoes.
Er
is geen tentoonstellingscatalogus verschenen bij 'De Dood van Maria',
maar wel een uitgave ter gelegenheid van de tentoonstelling. Een
fraai geïllustreerd en goed gedocumenteerd boek: 'Oog in oog
met Hugo van der Goes – Oude meester, nieuwe blik', ISBN 9789464366723.
Terug
naar boven | Print
dit artikel!
Wanderlust, over nieuwsgierigheid naar verre landen
Kunst
vindt vaak haar inspiratie in de maatschappelijke context. Dat is
een open deur en ook een inzicht dat geregeld herbevestigd wordt.
Een voorbeeld, nadat Napoleon de slag bij Leipzig in 1813 verloren
had, werden de Franse bezetters Nederland uitgegooid. In de landschapsschilderkunst
leidde dat tot de triomf van het 'Vaderlandsch gevoel'.
Door
Peter van Dijk
De
woordvoerder van dit gevoel was de gezaghebbende criticus
Jeronimo de Vries. Hij stelde als eis aan de Nederlandse landschapsschilderkunst
dat zij het eigene, de waarheid en de eenvoud moest verbeelden.
Dus geen buitenlandse streken met romantische bergpaden, maar
herkenbare Hollandse onderwerpen.
Waarheid
hield in: aannemelijkheid, dus mythologische landschappen
konden niet, die waren niet in Nederland te vinden. Eenvoud
is een oerhollandse calvinistische karaktertrek, dus aanstellerij,
gekunstelde kunst, virtuositeit waren taboe.
Een
perfect voorbeeld van zijn voorliefde is 'Het IJ van Amsterdam
bij winter' van de schilder Albertus Brondgeest (1823, Teylers
Museum). De juiste vrieskoukleuren, boten op de besneeuwde
wallenkant, in elkaar gedoken mannen met lange schaduwen in
de lage zon. De compositie is een lijnenspel van rechte masten
en schuine schoten. Geen fratsen, een eerlijk en sober tafereel
van harde werkers in de kou. Schilderijen van drassige polders
met molens, heides met schapen, wolkenluchten, vissers, zeezichten,
verkochten goed in binnen- en buitenland. |
|
|
Antonie
Sminck Pitloo (1790-1837), 'La Grotta di Posillippo', 1826,
olieverf op doek, 52 x 59 cm. Collectie Rijksmuseum, Amsterdam. |
Verwijzingen
naar de grote vaderlandse landschapsschilders uit de zeventiende eeuw
als Meindert Hobbema, Albert Cuyp, Jan van Goyen en Jacob van Ruisdael,
gaven het moderne puur Hollandse werk van schilders als Wouter van
Troostwijk en Andreas Schelfhout in de ogen van De Vries extra diepgang.
Kentering
Rond 1840 vond een kentering plaats. Een nieuwe geest trok door de
wereld van de beeldende kunsten. Weg met de oude sjablonen, de vaste
compositieschema's en de vaderlandse thema's. Ook als
we buiten de grenzen keken en grootse landschappen schilderden konden
we rechtgeaarde Nederlanders zijn, schreef Jacob van Lennep, in die
tijd een kunstcriticus die zich al langer tegen de Hollandse hokjesgeest
verzette. De tentoonstelling 'Wanderlust' (Reislust) behandelt
deze periode van reislust, van nieuwsgierigheid naar verre landen,
die een woestere natuur en een ander licht kenden, andere kleding
en bouwstijlen. Kortom, andere natuur en cultuur. De kentering werd
veroorzaakt door de opkomst van de romantiek, waarin kunstbeoefening
los kwam te staan van voorschriften en regels. Kunst werd de uiting
van individuele gevoelens en interpretaties. De introductie van de
stoomtrein en de stoomboot gaf de reislust een extra zetje. Reizen
werd langzaamaan minder ingewikkeld en meer betaalbaar.
Barend Cornelis
Koekkoek, een gevierd schilder van landschappen, die Holland in 1834
had verlaten en een kunstschool in Kleef begonnen was, bepleitte bij
zijn leerlingen de eigen interpretatie van de waarneembare natuur:
,,Hierdoor zult ge ook origineel, oorspronkelijk zijn (…), als
origineel, staat gij hooger dan de slaafse navolger van deze of gene
manier." Een schilder mocht best zijn eigen 'ideale landschap'
scheppen, zijn vervoering leggen in de weergave van wat hij zag. 'Een
bevallige leugen' noemde Koekkoek dat. Afwijkingen van de traditie
waren toegestaan, mits de natuur maar gevolgd werd. Koekkoek is goed
vertegenwoordigd op de Dordrechtse expositie.
De dominantie
van het 'Vaderlandsch gevoel' als criterium voor goede
of slechte kunst, doet denken aan de rigide regels van academische
kunst. De kunstacademies van de 18de en 19de eeuw, de Parijse voorop,
waren net zo rechtzinnig in de leer als de liefhebbers van het 'Vaderlands
gevoel'. Ze predikten tekenen als basis van de schilderkunst
en de onderwerpen dienden gezocht te worden in de antieke wereld van
Rome en Athene. Week een kunstenaar af van deze academische voorschriften,
dan mocht hij niet exposeren op de jaarlijkse Salon in de Franse hoofdstad.
Zo'n expositieverbod was makkelijk te realiseren. De leraren
van de Academie zaten in de jury van de Salon.
Prix
de Rome
De bedoeling van de bekende reisbeurs Prix de Rome, ingesteld door
Lodewijk XIV in 1663 - en overgenomen door vele landen waaronder Nederland-,
was zeker niet dat aankomende kunstenaars andere stijlen of andere
culturen konden leren waarderen. De uitverkoren schilders mochten
naar Rome gaan om zich te laten inspireren door de grote klassieke
meesters. Door deze meesters te kopiëren, konden zij eenzelfde
vaardigheid leren en vervolgens na terugkeer in het vaderland de achterblijvers
verrijken met hun nieuwe verworvenheden. De kunstwerken van Italië
golden eeuwenlang als het ideaal van harmonie en schoonheid. De reis
naar Italië was voor schilders, beeldhouwers, architecten, lange
tijd dan ook de vervulling van een droom. In het kielzog van kunstenaars
ambieerden vooral Engelse jongemannen van goede komaf eveneens een
reis naar Italië, naar de bakermat van de kunst. Dat was goed
voor hun CV.

|
Alexander
Wüst (1837-1876), 'Bergstroom bij Finnmark
in Noorwegen, bij maanlicht', 1867, olieverf op
doek. 118 x 228 cm. Collectie Dordrechts Museum.
|
|
Naslagwerk
De schilder Josephus Augustus Knip was een van die gelukkigen die
met een beurs in 1809 naar Italië trok. Hij maakte er zijn beste
werk volgens Jenny Reynaerts, conservatrice van het Rijksmuseum en
schrijfster van de recente publicatie 'Spiegel van de Werkelijkheid',
het schitterende naslagwerk over de 19de eeuwse Nederlandse schilderkunst.
Reynaerts hielp de tentoonstelling in Dordrecht samen te stellen.
Een aantal hoofdstukken van haar dikke en prijzige boek (49,95 euro)
dienen als leidraad voor de tentoonstelling 'Wanderlust'. Van Knip
zijn er ettelijke schilderijen te zien en prachtige studies in aquarel
en olieverf van de Italiaanse natuur en het zuidelijke licht. Deze
werken hadden niets meer te maken met het 'Vaderlandsch gevoel'. Andere
winnaars van de reisbeurs, zoals Hendrik Voogd, Abraham Teerlink en
Antonie Sminck Pitloo besloten in het mooie Italië te blijven.
In feite was hun 'wanderlust' dus van korte duur. De Voogd werd de
spil van een groep buitenlandse schilders in Rome. Hij experimenteerde
veel met lichteffecten, een pakkend innovatief voorbeeld is 'Parasoldennen'
(1807), met slanke hoge, bijna dansende stammen, een studie van het
tegenlicht van de zon. Helemaal los van zijn oorspronkelijke vaderland
raakte hij toch niet in Rome, vanaf 1806 begon hij Italiaans vee te
schilderen.
Het bijzondere
van de tentoonstelling in Dordrecht is, dat je naast bekende namen
allerlei min of meer onbekende schilders ontdekt, die geweldige schilderijen
en tekeningen hebben gemaakt. De tentoonstelling 'Wanderlust' is dus
op zichzelf een ontdekkingsreis. Teerlinck schilderde arcadische landschappen
met watervallen die gretig als souvenir gekocht werden door de rondreizende
Engelse jongemannen. Ook Pitloo leefde van de verkoop aan toeristen.
Hij vestigde zich in Pasillipo, een plaatsje bij Napels, waar hij
onder (veel) meer de plaatselijke grot schilderde, met een contrast
van krachtig zonlicht en diepe schaduw, dus ook een studie van licht.
Pitloo werd gewaardeerd in Italië, hij begon in zijn woonplaats
zelfs een academie.
Alexander
Wüst
Deze landverhuizers onttrokken zich dus aan hun opdracht de thuisblijvers
te verrijken met hun nieuwe inzichten en vakkennis. Alexander Wüst,
een schilder waar bijna niemand van gehoord had, zat het reizen in
het bloed. Hij werd in 1837 in Dordrecht geboren, verhuisde met zijn
vader, ook een schilder, naar New York en kwam vanwege de Burgeroorlog
als 27-jarige terug naar Europa en vestigde zich in Antwerpen. Van
daaruit maakte hij vele reizen naar Schotland en Noorwegen. Wüst
schilderde landschappen waarin de ongerepte schoonheid werd vereerd.
Zie zijn spectaculaire woestijn in Maine bij maanlicht, zijn fjorden,
wilde bergstromen en mistvlagen langs bergtoppen. Hij maakte furore
in zijn tijd, exposeerde veel en verkocht goed, zowel in Amerika als
in Europa. Zelfs de sjah van Perzië bezat een doek van hem. Maar
musea kochten niets van hem. Na zijn vroege dood op 40-jarige leeftijd
raakte hij in de vergetelheid. Zijn Amerikaanse schoonmoeder schonk
zijn schilderijen aan het Dordrechts Museum, waar ze lang onopgemerkt
bleven in het depot. Nu herleeft de belangstelling voor Alexander
Wüst, op deze tentoonstelling neemt zijn werk een prominente
plaats in.
Een
belangrijke ontdekking tijdens de voorbereiding van deze tentoonstelling
was dat er veel meer schilders op reis gingen dan gedacht.
Teveel om hier te vermelden. In totaal bestaat de tentoonstelling
uit honderd werken. Ze hangen gegroepeerd naar land of streek.
De bezoeker maakt als het ware een reis door de wereld, langs
bergen en dalen, bossen en stranden, steden en hooibalen.
Romantici als Louwrens Hanedoes, een leerling van Koekkoek,
gingen graag de bergen in, in Zwitserland, Frankrijk, de Pyreneeën.
Maar anderen, zoals Willem de Famars Testas, waren geboeid
door de Oriënt. De 'Binnenplaats van een huis in Cairo'
(1881) roept een associatie op met Pieter de Hoogh, door de
intieme sfeer van het tafereel, een gezin op de vervallen
stoep van hun huis. En door de precieze schildering van blokken
steen en bladderend pleisterwerk.
Raden
Saleh
Een bijzondere plaats is ingeruimd voor een niet-Nederlandse
schilder, Raden Saleh, de zoon van een Javaanse edelman. Hij
werd door de Nederlandse schilder Antoine Payen op Java ontdekt
en kreeg les van hem. Payen zorgde er voor dat hij in Nederland
verder kon studeren bij Andreas Schelfhout en Cornelis Kruseman.
|
|
|
Willem
de Famars Testas (1834-1896), 'Binnenplaats van een huis te
Caïro', 1868-1881, olieverf op doek. 84 x 62 cm. Collectie
Dordrechts Museum. Bruikleen Rijksmuseum, Amsterdam. |
Dankzij
deze twee topschilders ontwikkelde Raden Saleh zich snel als landschap-
en portretschilder. Hij verwierf in Holland faam als portretschilder
en kreeg een reisbeurs voor Europa. Zijn reizen werden een triomftocht,
vooral in Duitsland was de bewondering groot. Ernst I, hertog van
Saksen-Coburg, werd zijn mecenas. Raden Saleh logeerde tien jaar aan
diens hof in Dresden, afgewisseld met reizen naar Parijs, Londen en
Schotland. Raden poetste in die periode zijn adellijke afstamming
flink op.
Het werk
van Raden Saleh is spannend omdat Europese onderwerpen als landschappen
en veldslagen oosters aangekleed worden. Toen hij in 1852 terugkeerde
naar Java kreeg zijn oeuvre nationalistische tintjes. Noem het 'Vaderlandsch
gevoel', maar dan van Indische bodem. Op de tentoonstelling hangen
verschillende doeken van deze bijzondere kunstenaar. Na zijn terugkeer
in Indië schilderde hij graag landschappen. Tijdens een van zijn
reizen, in 1865, door het Javaanse binnenland, begon de vulkaan Merapi
te spuwen. Als een voorloper van Monet schilderde hij de woeste vulkaan
op verschillende momenten, driemaal overdag en tweemaal 's nachts.
Alleen voegde hij, in tegenstelling tot Monet, de tijdopnames samen
tot één schilderij. De indrukwekkende uitbarsting kreeg
een prominente plaats in Dordrecht.
Betzy
Akersloot-Berg
Ik heb nu een tiental tentoongestelde schilders vermeld. Van de overige
tientallen wil ik er nog één noemen, een vrouw, Betzy
Berg, al was het maar omdat vrouwen nog altijd ondervertegenwoordigd
zijn op exposities. Maar meer nog omdat ik getroffen werd door een
zeegezicht van deze begaafde schilderes, van wie ik nog nooit gehoord
had. Zij werd in 1850 geboren in Noorwegen, maar na wat omzwervingen
ging ze tenslotte in de leer bij Hendrik Willem Mesdag in Den Haag,
die net als zij gefascineerd was door de zee. In diens vriendenkring
ontmoette ze Gooswinus Akersloot, met wie ze in 1893 trouwde. Het
paar vestigde zich op Vlieland in het oudste huis van het eiland (uit
1575), het huidige museum Tromp's Huys. Ze liet naast haar huis
een atelier bouwen en exposeerde met veel succes in geheel Europa.
Tromp's Huys beheert nu het grootste deel van haar oeuvre, dat
bestaat uit meer dan 300 schilderijen, tekeningen en prenten. Ook
een aantal musea in Noorwegen en het Frans Hals Museum in Haarlem
bezitten werk van haar.
In Dordrecht
hangt onder meer haar 'Fugola rots' (ca. 1893) uit de Vlielandse collectie.
Het werk bestaat uit vier elementen: de lucht, de zee, twee rotsen,
een zwerm vogels.

|
Dat is alles, maar het langwerpige doek is volmaakt in evenwicht.
De horizon is laag gehouden, de schuimige zee beslaat ongeveer
een derde van het doek, de bewolkte hemel met een dunne dofgele
lichtstrook van de ondergaande zon twee derde. Twee flinke
rotspartijen in zee doorbreken de horizontale vlakken en daaromheen
zorgt een lange uitgestrekte zwerm watervogels voor beweging
en leven. In feite een klassiek harmonieuze opbouw, drie horizontale
lagen, zeg lijnen, doorbroken door een verticale lijn. Alle
drie de lijnen verdwijnen in een punt links op het doek, vlak
boven de horizon. Geschilderd in nuances van vier kleuren:
grijs, geel, bruin en wit. |
Betzy
Berg (1850-1922), 'Fugola rots', in of na 1893, oieverf op
doek, 84 x 135 cm. Collectie Museum Tromp's Huys, Vlieland. |
|
Het schilderij
toont de ongenaakbaarheid van de zee en de volstrekte rust van een
eenzame kust. Het leven teruggebracht tot opspattend zeewater, langstrekkende
wolken en het gekwetter van zeevogels. Het museum herdenkt dit jaar
de honderdste sterfdag van Betzy Berg met een speciale tentoonstelling
over haar werk en leven.
Wanderlust,
nog t/m 8 januari 2023, Museum Dordrecht, Museumstraat 40, Dordrecht.
Website: www.dordrechtsmuseum.nl.
Peter
van Dijk is journalist.
Terug
naar boven | Print
dit artikel!
Twee
haiku's van Ria Giskes. Verder op deze pagina vindt u er nog twee.
slapeloos
ver weg de roep
van ganzen
vroeg in de morgen
koert een duif
mijn kindertijd wakker
|
|
|
Haiku: Ria Giskes-Pieters; foto: ©John
Giskes.
Meer haiku's van Ria Giskes vindt u hier: http://tjilp.blogspot.com.
Terug naar boven
Ai
Weiwei: Onthoud dat je moet sterven
Een
gigantische zwarte glazen sculptuur, deels kroonluchter, deels knekelhuis,
met een wirwar van gegoten glazen skeletten, menselijke schedels,
inwendige organen, botten, krabben, vleermuizen en bewakingscamera's,
hing bovenin het centrale schip in een 16e-eeuwse kerk op het Venetiaanse
eiland San Giorgio Maggiore. De titel van het werk is 'De menselijke
komedie: Memento Mori'. Met 2000 glasstukken, een hoogte van
8,4 meter, een breedte van 6,4 meter en een gewicht van 2.700 kg is
het een van de grootste hangende Murano-glassculpturen ooit gemaakt.
Door Han de Kluijver
De
kroonluchter vormt het middelpunt van een tentoonstelling
met 32 recente sculpturen van Ai Weiwei. Hoewel de Chinese
kunstenaar aan de kroonluchter begon vóór de
Covid-pandemie, dient hij als eerbetoon aan de vele levens
die door het virus verloren zijn gegaan. De dood is er altijd
om ons te vergezellen, maar we houden er niet van om het te
erkennen. We hebben de neiging om het te zien als iets dat
andere mensen overkomt. Memento Mori betekent letterlijk:
onthoud dat je moet sterven.
De
dood is geen onbekend onderwerp voor Ai Weiwei. Hij gebruikte
bij zijn tentoonstelling 'Remains' (2015) al porseleinen reproducties
van menselijke botten, die zijn opgegraven op de plaats van
een werkkamp dat eind jaren vijftig onder Mao Zedong bestond.
"De menselijke botten behoren tot de generatie van mijn
vader. Er zijn zoveel verbannen intellectuelen die gewoon
(voor) dood zijn achtergelaten," zegt Ai Weiwei (Bron:
Fondazione Berengo), verwijzend naar China's Anti-Rechtse
Campagne van 1958, die culmineerde in de zuivering van duizenden
intellectuelen, waaronder zijn eigen vader, de dichter Ai
Qing. Ai Weiwei schuwt het niet om politieke werken te presenteren.
Voor hem is het overschrijden van grenzen een cruciale rol
van de kunstenaar, hoe gevaarlijk die ook zijn.
|
|
|
Ai
Weiwei,
'De menselijke komedie: Memento Mori'.
Foto: Han de Kluijver. |
Een
wirwar van tegenstrijdige gevoelens
De kroonluchter is het resultaat van een vierjarige samenwerking met
de Berengo Studio van Adriano Berengo, op het Venetiaanse eiland Murano.
Berengo nam het initiatief voor de samenwerking met de kunstenaar,
die hij bewondert om zijn sterke politieke overtuigingen. Toen ik
voor het eerst van Adriano Berengo over het kunstwerk in wording hoorde,
was ik sceptisch. Was het niet 'over the top', teveel maatschappijkritiek,
teveel bombast in één kunstwerk? Hoe zouden concept
en beeld zich tot elkaar gaan verhouden? Maar het resultaat bekijkend
in de kerk, wekte de installatie tegenstrijdige gevoelens bij me op.
Door de vakkundige belichting en de bijzondere constructie lijkt de
kroonluchter als een waterval van beenderen, organen en onverwachte
voorwerpen op je af te komen. Tezamen vormen ze echter een aangrijpende
metafoor voor de verstoorde relatie tussen mens en natuur, een boodschap
die luid weerklinkt in het fragiele ecosysteem van de Venetiaanse
lagune.
Volgens
de kunstenaar gaat de installatie over nog veel meer dingen, zo vertelde
hij in Venetië: "Russische bommen vallen op Oekraïne.
China spant zijn militaire spierballen in de Straat van Taiwan. Migranten
sterven op zee omdat de boten van smokkelaars zinken. De aarde warmt
op, veroorzaakt droogte, instortende gletsjers en hevige stormen.
De pandemie blijft voortduren. We moeten opnieuw nadenken over de
mens en zijn verhouding tot de natuur. Verdienen we deze planeet echt,
of zijn we gewoon zo kortzichtig en zelfzuchtig?" (Bron: Fondazione
Berengo)

|
Het
kunstwerk dwingt ons niet alleen om te gaan met onze eigen
sterfelijkheid, maar ook met de rol die ons leven heeft
in het grote theater van de menselijke geschiedenis. Niet
voor niks verwijst de titel van het werk naar Dante's epische
gedicht uit de 14e eeuw, 'De Goddelijke Komedie'.
Het
mooie van de enorme hangende sculptuur van zwart glas is,
dat het een mysterie is zoals een menselijke tragedie of
komedie, een verwarde puinhoop die iedereen voor zichzelf
moet proberen te ontrafelen. Het is een krachtig object,
dat je emotioneel raakt, je bijblijft en je dag verandert.
|
Detail
Ai Weiwei,
'De menselijke komedie: Memento Mori'.
Foto: Francesco Allegretto. |
|
De
tentoonstelling was van 28 augustus tot 27 november 2022 te zien in
de Basiliek van San Giorgio Maggiore in Venetië. Van 7 april
t/m 30 juli 2023 hangt de kroonluchter in het Design Museum in Londen
(designmuseum.org),
in het kader van de tentoonstelling 'Ai Weiwei: Making Sense'.
Han
de Kluijver is architect bna bni bnsp.
Terug
naar boven | Print
dit artikel!
Biennale van Venetië 2022: Van de schoonheid en de afkeer
In
1895 werd de eerste Biënnale van Venetië gehouden, onder
de naam 'Prima Espozione Internazionale d'Arte della Città
di Venezia'. Destijds werd nog gedacht dat het een eenmalig event
zou zijn, maar dit jaar was er alweer de 59ste editie. Het is wereldwijd
de oudste tentoonstelling op het gebied van de hedendaagse kunsten.
Door
Joke M. Nieuwenhuis Schrama
De
Biënnale Arte is doorgaans in de oneven jaren gehouden
en de Biënnale Architettura, ontstaan rond 1950, in de
even jaren. De 17e Architettura was in 2021, in plaats van
Arte, als gevolg van de coronapandemie. Waren er in 2021 nog
volop Covidbeperkingen, dit jaar kon dan de Arte Biennale
na drie jaar weer 'normaal' plaatsvinden. Op het moment dat
ik Italië binnenkwam, in Rome, was net de mondkapjesplicht
opgeheven in het openbaar vervoer en in openbare gebouwen.
Een verademing, ofschoon ze nog wel veelvuldig worden gebruikt
door jong en oud.
Deze
59ste editie is samengesteld door de Italiaanse curator Cecilia
Alemani (1977).
|
|
|
Cecilia
Alemani. Foto: Jacopo Salvi. Courtesy of La Biennale di Venezia. |
Zij
heeft de titel 'The Milk of Dreams' ontleend aan het gelijknamige
kinder(poëzie) boek van Leonora Carrington (1917-2011). Om te
weten waar Alemani de inspiratie vandaan heeft gehaald, heb ik het
boekje (Engels) gelezen. Ik was er snel doorheen, het is een verzameling
surrealistische poëzie of proza voor kinderen, grappig en bizar
tegelijk. Zowel de tekst als de tekeningen zijn van Carrington, gemaakt
voor haar eigen kinderen, in de jaren 60. Dat de getoonde kunst en
kunstuitingen in deze editie van de Biënnale ook bizar, grappig
of surrealistisch zouden kunnen zijn, daar was ik dan op voorbereid.
Een fragment uit het persstatement van Alemani: "(…) The
exhibition 'The Milk of Dreams' takes Leonora Carrington's otherworldly
creatures, along with other figures of transformation, as companions
on an imaginary journey through the metamorphoses of bodies and definitions
of the human (…)"
213
kunstenaars uit 58 landen toonden hun werken. Werken die Alemani tot
haar spijt niet allemaal vooraf heeft kunnen beoordelen. Nederland
(Mondriaanfonds) zond dit jaar de video-installatie van melanie bonajo
in, haar naam geheel in undercast geschreven, herman de vries navolgend,
maar in de informatie van de Biennale wordt dit niet gebezigd. De
presentatie van bonajo's werk zag ik in Eye Amsterdam afgelopen voorjaar,
getiteld 'When the body says yes'. Scènes van onder meer naakte
lichamen dicht tegen elkaar liggend, rug tegen buik, alsof ze aaneengeregen
zijn. Verzin het maar... kunst kent geen begrenzingen lijkt het en
dit videowerk schijnt in het thema te passen. De externe locatie waarin
het wordt getoond, is een in onbruik geraakte kerk in Cannaregio.
Een van mijn Italiaanse vrienden meende dat er ook volley- of basketbalwedstrijden
in worden gehouden, een multifunctioneel godshuis... Dus niet in het
Nederlandse Rietveldpaviljoen in Giardini, want die ruimte is voor
deze Biënnale gegund aan Estland. In het park mogen namelijk
geen paviljoens meer worden bijgebouwd.

|
Lagune
Deze keer arriveer ik met de trein vanuit Assisi in de Lagune,
een rit van om en nabij vijf uur, inclusief een overstap
in Florence. Ik heb twee dagen ingepland voor een bezoek
aan de hoofdlocaties Arsenale en Giardini. Ook kon ik na
drie jaar mijn vrienden weer ontmoeten.
Verder
bezocht ik externe Biënnale-exposities, musea en andere
tentoonstellingen, er is zoveel aanbod. Als ik op het station
Santa Lucia aankom, is het al stikdonker maar beslist niet
uitgestorven. Integendeel, wat voor seizoen het ook is,
de stroom bezoekers blijft gelijk.
|
Nederlands
paviljoen, La Biennale di Venezia, 2022. Foto: Andrea Avezzù.
Courtesy: La Biennale di Venezia. |
|
Ik ga
met de stroom mee over de glazen brug van Calatrava en vanaf het drukke
Piazzale Roma probeer ik de weg naar het hotel te vinden. Google Maps
paraat, maar ik voel mij desondanks een blinde vink in het donker.
De huizen langs de straten en de grachten hebben meestal wel nummers
boven de deuren, maar die gelden voor het hele stadsdeel. Venetië
heeft zes 'sestieres', Santa Croce, San Polo, San Marco, Dorsuduro,
Castello en Cannaregio. Sta je bijvoorbeeld voor nummer 1145 in Santa
Croce en je moet op 265 zijn, dan is het verder zelf uitzoeken welke
kant je op moet in de wirwar van grachten, straatjes en pleintjes.
Dat een postbode dat weet... Afijn, niemand doet dit overigens, ook
regelmatige bezoekers niet. Het werkt eerder zo: 'Tegenover het museum'
of 'Links van café Gino's' en 'Rechts naast de kerk'. Het lukt
me, nadat ik eerst de receptioniste in een chic hotel raadpleegde.
Met vriendelijkheid geeft zij mij een plattegrond, waarop ze de route
naar mijn hotel tekent. Grazie mille.
Knutten
Mijn hotel is dit keer een voormalig 16e eeuws klooster, waaruit de
kloosterlingen al lang geleden zijn vertrokken. Vergane glorie hier
en daar, kan charmant of authentiek zijn, tenslotte was een klooster
ook geen hotel. Er zijn meerdere 'Monastery Stays' in Venetië,
waarvan enkele nog wel door kloosterlingen worden gerund. De accommodaties
daarvan zijn verschillend, niet luxueus, maar schoon en redelijk naar
de eisen der tijd ingericht. Ook hier zijn de prijzen van overnachtingen
gestegen na de lockdowns. De zeer hoge ramen in mijn kamer hebben
voorzetramen van groenig matglas die bovenin hier en daar zijn gebroken,
kom maar binnen knutjes … want horren zijn er niet. De lange
vitrages bieden geen bescherming als je toch de ramen open wil hebben.
Knutten zijn er het hele jaar door in de Dogestad en uiteraard avonds
en 's nachts actief. De meeste hotels, B&B's of andere onderkomens
hebben wel horren voor de ramen, de klant/gast is koning.
Arsenale
Een
halte voor de waterbus bevindt zich toevallig op enkele stappen
van het hotel, en ook nog de juiste lijn. Echter, mijn eerste
dag begint goed, de 'capitani' van de vaporetti (waterbussen)
staken. Dat wordt te voet, de kortste route dwars door de
stad naar Arsenale. Ik doorkruis Santa Croce, San Polo en
San Marco tot aan Arsenale, het Marineterrein dat in Castello
ligt, een krap uur lopen vanaf het hotel.
Ongewild
raak ik in de toeristenstroom die naar de Rialtobrug en het
San Marcoplein loopt. Een omweg zoeken is geen optie voor
mij, dat kost meer tijd met het risico dat je fout loopt.
Aangezien de Arsenale-locatie zelf behoorlijk uitgestrekt
is, spaar ik mijn energie. |
|
|
Overview
Arsenale. Foto: Andrea Avezzù. Courtesy La Biennale
di Venezia. |
Als
ik eindelijk op de Riva degli Schiavioni (boulevard) aankom, wacht
mij een verrassing, het tall ship Americo Vespucci ligt er een stukje
verderop aangemeerd, een compleet plaatje in de historische stad.
Multisensorieel
De ruimtes van Arsenale zijn immens groot en hoog, ik bekijk en beleef
er diverse inzendingen. Het is geen museumbezoek van pakweg anderhalf
of twee uur, je kunt je hier volledig onderdompelen in kunst(uitingen).
Er blijven mij meerdere werken bij, zoals de video op drie kanalen
'The Severed Tail' van Marianna Simnett (1986). Dit werk komt aardig
in de richting van Carrington's boek. Ik zit de twintig minuten, op
een stuk pluche'staart' dat als zitplaats dient, niet uit. Bizar en
fetish door elkaar, bovendien angstig en gewelddadig, daar moet je
van houden. Het werk van Britta Marakatt-Labba (1951) is verre van
bizar, zij vertelt het verhaal van de Sami-cultuur (Lapland) uit het
verleden en heden, maar dan in het prachtige borduursel, 'Milky Way'
en 'Ín the footsteps of the stars'. Sprookjesachtig. Eerder
werk van deze kunstenares zag ik bij toeval op de voorlaatste Documenta.
Ik 'ruik' een
inzending, die van Oezbekistan, een van de landen die voor het eerst
meedoen aan de Biënnale. Wat ik ruik zijn grote hoeveelheden
zeelavendel of moerasrozemarijn die er gedroogd in grote bundels hangen.
De geur die het afgeeft is penetrant en ondefinieerbaar. 'Plant Stillness',
met onder meer performance art van Antonio Irre (1980). Een zogenaamde
'multisensoriële' ervaring; nooit eerder waargenomen geuren,
video's, stilte, dans, geïmproviseerde poëzie, verder verklaringen
van de Oezbeekse multi- wetenschapper Muhammed ibn Musa al Khwarizmï
(vermoedelijk 780-840); 'Dixit Algorizmi, the garden of knowledge'.
De setting zelf ziet er zowel architectonisch als raadselachtig uit.
NFT's
en de kunst
Weer buiten besluit ik nog een oversteek te maken met een kleine vaporetto
naar de locatie Arsenale Nord en bekijk ik een externe expositie op
het terrein Tesa 105. Er is een expositie van de Chinese kunstenares
CryptoZR, aka Liu Jiaying. Niemand kan mijn verbazing schetsen, ik
ben er op dat moment de enige bezoeker...
The new world starts here: https://topbidder.oss-cn-hangzhou.aliyuncs.com/.mp4

|
Giardini
De capitani hadden intussen hun werk hervat en ik neem lijn
5.1 richting Giardini. Meer mensen hadden dat plan bemerk
ik, want de waterbus is dusdanig vol dat ik me nergens aan
vast hoef te houden. Ongemakkelijk is het wel, maar ik had
geen zin om weer te marcheren. Het Rietveldpaviljoen is net
voor de centrale hal gelegen, en de locatie is voor deze editie
door het Mondriaanfonds aan Estland gegund. Ik ga er even
naar binnen en tref er niettemin een connectie met het koloniale
verleden van Nederland aan: 'Orchidelirium' is de titel, gecureerd
door Corina Apostol. |
Paviljoen
van de Noordelijke landen, Sami Paviljoen, La Biennale di
Venezia, 2022. Foto: Marco Cappelletti. Courtesy: La Biennale
di Venezia. |
|
Er hangt
onder meer met het botanische teken- en schilderwerk van de in de
vergetelheid geraakte, oorspronkelijk Estse kunstenares Emilie Rosalie
Saal (1871-1954). Haar man Andres Saal werkte een aantal jaren voor
de overheid in Nederlands-Indië en zij woonden toen in Batavia.
Het
paviljoen van onze zuiderburen ernaast, heeft filmwerk van Francis
Al?s ingezonden: 'The nature of the game'. Een heel mooi gemaakte
serie (documentaire)films, over verschillende soorten kinderspelen
in diverse landen. Het paviljoen van Rusland is gesloten. Geen enkel
land heeft het durven kraken … Voor twee paviljoens staat een
wachtrij, in verband met een performance. Ik sluit er niet aan. Het
Deense paviljoen geeft een waarschuwing af bij de ingang, voor schokkende
beelden. Het zijn de creaties van Uffe Isolotto (1976). Ook hier zeker
weer een connectie met de fantasiewereld van Carrington. De Centrale
Hal toont veel en divers werk. Ook het originele werk van Carrington
is hier te zien, naast het werk van Paula Rego (1935-2022). De tekeningen
van Birgit Jürgenssen (1949-2003) krijgen een eervolle vermelding
van mij.
Verzadigd
Giardini laat ik achter me en eerlijk gezegd, het verzadigingspunt
was wel bereikt wat betreft het kunst kijken. Ik loop richting San
Marco waar ik ergens een tranchetto kan nemen die me de Canal Grande
overzet, ter hoogte van Punta della Dogana, dat scheelt (om)lopen
naar de bruggen. Een tranchetto is een gondel met twee gondeliers
die twaalf mensen tegelijk kan overzetten (twee euro, vorige keer
één).
Het zijn meestal een stel rouwdouwers, maar ook bedreven in
het manoeuvreren tussen de vaartuigen door op het drukke kanaal.
Een korte vaart, hou met je handen de rand vast, maar haal
ze binnenboord zodra de kade nadert, anders schampen je vingers
tussen de gondel en die lange karakteristieke meerpalen. Ik
ben dan in stadsdeel Dorsuduro en ga nog even kijken naar
de grote expositie 'Times Reimagined'. Die bevindt zich op
een externe locatie in een normaal niet toegankelijk oud Palazzo,
een samenwerking van de Zuid-Koreaanse kunstenaar Chun Kwang
Young (1944) en de Italiaanse architect Stefano Boeri (1956). |
|
|
Paviljoen
van Oezbekistan, Dixit Algorizmi: ‘Garden of Knowledge’,
La Biennale di Venezia, 2022. Foto: Andrea Avezzù.
Courtesy: La Biennale di Venezia. |
Mijn
algemene indruk van deze 59ste Biënnale is wisselend, van interessant
tot indrukwekkend en van inhoudsloos tot afstotelijk. Kunst hoofdzakelijk
gemaakt door vrouwen, positief. Veel film en video, hier en daar performance
kunst. Kortom veel gezien en ook veel niet gezien ...
The
Milk of Dreams, 59ste Biënnale van Venetië was te zien van
23 april t/m 27 november 2022. Meer informatie: www.labiennale.org/en/art/2022.
Terug
naar boven
| Print dit artikel!
Twee
haiku's van Ria Giskes.
polder
de scheefgroei
van wilgen
poldermist
het ontwerp
van een koe
|
|
|
Haiku: Ria Giskes-Pieters; foto: ©John
Giskes.
Meer haiku's van Ria Giskes vindt u hier: http://tjilp.blogspot.com.
Terug naar boven
Libenský
Award: We kunnen niet stoppen,
we moeten doorgaan
Uitreiking
van de Stanislav Libenský Award op 27 september 2022 in de
Praagse Burcht in Tsjechië. Werken met glas staat onder druk,
want door de energiecrisis stijgen de gasprijzen. Glasovens slurpen
grote hoeveelheden gas op om te kunnen functioneren bij de constante,
hoge temperaturen die continu moeten worden gehandhaafd. Stoppen is
echter geen optie. We moeten wel doorgaan, niet door in de achteruitkijkspiegel
te kijken, maar door te investeren in de toekomst.
Door
Han de Kluijver
Het
is daarom belangrijk dat bekende hedendaagse kunstenaars,
zoals Ai Weiwei, Tracey Emin en Laure Prouvost nog steeds
met glas werken. Tentoonstellingen en prijzen bieden eveneens
een blik op de toekomst van glas, zoals de Bernardine de Neeveprijs
van de Vereniging van Vrienden van Modern Glas (VVMG), die
in 2024 weer wordt uitgereikt en de Stanislav Libenský
Award uit Praag, Tsjechië.
De
Stanislav Libenský Award (ingesteld in 2009) is uniek
in de zin dat alleen afgestudeerden van kunstacademies kunnen
deelnemen met hun eindexamenwerken. De wedstrijd is vernoemd
naar de Tsjechische glaskunstenaar Stanislav Libenský
(1921-2002), die samen met zijn vrouw, de beeldhouwster Jaroslava
Brychtova (1924-2020) een grote bijdrage leverde aan het kunstonderwijs
in Tsjechië en een inspiratiebron was voor een hele generatie
glaskunstenaars. De naam van Stanislav Libenský werd
aan de wedstrijd verbonden dankzij Brychtová, die er
altijd een groot voorstander van is geweest.
|
|
|
'Life
on the Wall - a glass installation with intermedia elements',
van Aneka Stupková. Foto: Marek Veselý. |
De
prijs heeft de afgelopen jaren aan prestige gewonnen en wordt ook
wel de 'Oscar voor jonge glasmakers' genoemd. De geselecteerde werken
laten de jongste ontwikkelingen in de glaskunst uit de hele wereld
zien, en geven een goed beeld van de verschillende benaderingen en
methoden die worden gebruikt.
De
jury van dit jaar bestond uit: Ben Wright, artistiek directeur, kunstenaar
en docent aan de Pilchuck Glass School in de VS; Mare Saare, kunstenaar
en docent aan de Estse Kunstacademie; František Janák,
kunstenaar en afgestudeerd bij professor Stanislav Libenský
aan de Academie voor Kunst en Ambacht in Praag; Zuzana Kubelková,
kunstenaar, die eerder de Stanislav Libenský Award won; Ricardo
Hoineff, een Braziliaanse kunstenaar die in Tsjechië woont; en
Milan Hlaveš, Tsjechische kunsttheoreticus. De wedstrijd is bedacht
en wordt georganiseerd door Marek Veselý van de Prague Gallery
of Czech Glass.
De genomineerden
Uit de 122 inzendingen selecteerde de jury 39 finalisten uit 14 landen.
Van de 39 geselecteerden kwamen er dit keer zeven van het Instituut
voor Kunst en Ambacht (IKA) in Mechelen, België, waarmee het
IKA laat zien dat het de juiste accenten heeft weten te leggen. De
studenten van het IKA zijn gemiddeld wat ouder dan de afgestudeerden
van academies in andere landen, en zijn daardoor wellicht iets meer
ervaren en beschouwend.
Winnaars van de 13e Stanislav Libensky Awards
De geselecteerde inzendingen tonen uiteenlopende benaderingen van
glaskunst - van experiment tot ambacht - zodat het zoals altijd een
lastige taak voor de jury was om te kiezen. Maar de rode draad in
de inzendingen is de eigentijdse benadering van het glas, die hoop
geeft voor de toekomst van de glaskunst.
1e
prijs, Renate Zeimule
De
eerste prijs ging naar de Letse kunstenares Renate Zeimule,
afgestudeerd aan de Letse Kunstacademie in Riga, voor 'Disappearance'.
Dit is een serie van vier minimalistische objecten gemaakt
van gesmolten, beschilderd en gegraveerd glas, waarin de kunstenaar
een artistieke weergave geeft van gevoelens van depressie
en geestelijke gezondheidsproblemen. Het werk toont een prachtige
compositie van vormen en lijnen en een eenvoud, die de technische
complexiteit van de uitvoering verbergt. |
|
|
'Disappearance',
Renate Zeimule. Foto: Marek Veselý. |
De jury waardeerde de helderheid van de vrouwelijke figuur en het
vermogen om een problematische innerlijke toestand uit te drukken.
Zeimule kreeg een beurs voor een Summer School in Pilchuck, VS.
2e prijs, Hilde de Rooij
De
jury kende de tweede prijs toe aan Hilde de Rooij, afgestudeerd
aan het IKA in Mechelen, België, voor haar werk 'Captured
Memories'. Een serie van zestien verbonden objecten van glas,
textiel, gaas en koperdraad. Het werk is een intieme en melancholische
verwerking van jeugdherinneringen, waarbij emotionele trauma's
effectief in het materiaal zijn vertaald. |
|
|
'Captured
Memories', Hilde de Rooij. Foto: Marek Veselý. |
3e
prijs, Ula Goldasz
De
derde prijs ging naar de Poolse kunstenares Ula Goldasz, afgestudeerd
aan de Eugeniusz Geppert Academie voor Schone Kunsten in Wroclaw,
Polen. Met 'Killing', belicht ze het probleem van voedselverspilling.
Ze toont dieren die van wezens met gevoel in vormloze roodgele
stukken veranderen, dankzij de bio-industrie. Ze gebruikte
hiervoor de techniek van geblazen en op het fornuis gevormd
en gesneden glas, in combinatie met keramiek. "De chaos
van het object verbeeldt onze oververzadigde wereld. Wij prijzen
de moed om glas lelijk te maken om ongemakkelijke onderwerpen
te beschrijven," stelt ze. |
|
|
Ula
Goldasz. Foto: Marek Veselý. |
Speciale
prijzen
De speciale prijs van de jury ging naar de Slowaakse kunstenares Katarína
Pozorová, afgestudeerd aan de Academie voor Schone Kunsten
in Bratislava, voor haar geometrische werk 'Relations between Matters',
dat gesmolten geslepen glas combineert met beton.
Een
speciale prijs van juryvoorzitter Ben Wright ging naar Aneka
Stupková, afgestudeerd aan de Technische Universiteit van Liberec,
voor haar speelse werk 'Life on the Wall - a glass installation
with intermedia elements' van hout, textiel en glas. "In
een wereld met kunst en onderwijssystemen die vertrouwen bevorderen,
ben ik altijd op zoek naar kunstenaars die de aangeboren wijsheid
van hun innerlijke kind omarmen," aldus juryvoorzitter Ben Wright.
Ook
werd een prijs toegekend aan de Poolse kunstenaar Gregorz Bibro, afgestudeerd
aan de Eugeniusz Geppert Academie voor Schone Kunsten in Wroclaw,
Polen. Hij heeft met zijn werk 'Stripped from the Body (Torso,
Knees, Hips)', waarvoor glas is geblazen in een mal met als
uitgangspunt het afwerpen van de huid van bepaalde reptielen, een
metafoor bedacht voor liefdevolle relaties tussen mensen van hetzelfde
geslacht.
Toekomst
Een prijs als de Libenský Award biedt kunstenaars de mogelijkheid
om ideeën te testen die al een tijdje bij hen aan het ontkiemen
zijn, of om een nieuwe lijn van conceptueel onderzoek verder uit te
werken. De prijsuitreiking brengt ontwerpers bij elkaar en biedt daardoor
ruimte om de dialoog aan te gaan en netwerken uit te breiden.
Die dialoog is hard nodig. De glasindustrie en de glaskunst staan
namelijk voor grote uitdagingen, of het nu gaat om klimaatverandering,
schaarste van grondstoffen, hoge gasprijzen, of het uitsterven van
tradities. Tegelijkertijd kan glas een belangrijke rol spelen bij
de aanpak van deze problemen, denk aan efficiënt en duurzaam
gebruik van hulpbronnen, aan behoud van culturele waarden en aan algemeen
menselijk welzijn.
Daarom
zullen we ons in de toekomst moeten richten op het belichten
van de gevolgen van de economische- en klimaatcrisis voor
de glasindustrie. We zouden een duurzaam platform moeten creëren
voor een nauwe en doeltreffende samenwerking tussen de subsectoren
van de glassector - kunstenaars, ontwerpers, fabrikanten,
docenten voor glasambachten en het publiek - om wederzijds
hun positie te versterken en innovatie aan te jagen.
Een
platform om het milieubelang, de economische stabiliteit en
de culturele en artistieke levensvatbaarheid van glaskunst
te bevorderen. |
|
|
'Stripped
from the Body (Torso, Knees, Hips)', Gregorz Bibro. Foto:
Marek Veselý. |
Daarom
is het nu belangrijk, dat we ons bewust worden van de betekenis van
deze fascinerende ontwikkelingen en ons afvragen waar we staan. Hoe
willen we ons werk tot de maatschappij laten verhouden? En wat kan
glaskunst in deze tijd toevoegen en betekenen? Wellicht kan de opzet
voor de Bernardine de Neeveprijs hiertoe een aanzet geven. Zo kunnen
we de glaskunst nieuw leven inblazen en aantrekkelijk maken voor deze
tijd.
Meer informatie: https://libenskyaward.org.
Han
de Kluijver is architect bna bni bnsp.
Terug
naar boven
| Print dit artikel!
Kunstflitsen
Een
rubriek met tips over mooie tentoonstellingen en evenementen die een
bezoek waard zijn, of mooie boeken.
De Appel
presenteert de videotentoonstelling Saamhorigheid
van de Amerikaanse kunstenaar en educator Pope.L. Hierin thematiseert
hij verschillende uitingsvormen van onderdrukking en uitsluiting die
volharden in de Nederlandse samenleving, van nationalisme, xenofobie
en racisme tot kolonialisme, imperialisme en seksisme. Het vertrekpunt
is een tv-spelshow met quiz-elementen. Hierin nemen individuele deelnemers
van allerlei culturele achtergronden, leeftijden en professies het
in verschillende rondes tegen elkaar op, aan de hand van opdrachten.
Door middel van de uitvergroting en omwisseling van personages, het
spel tussen feit en fictie, de afwisseling van script en improvisatie
en de inzet van absurdisme en taboes worden conventies bevraagd en
morele grenzen verkend. De kunstenaar dwingt ons allemaal –
deelnemer en toeschouwer –pijnlijke waarheden onder ogen te
komen wat betreft klasse-ongelijkheid, het recht op Nederlanderschap,
de dominantie van het patriarchaat, drugscriminaliteit, huisvesting
en maatschappelijke onverschilligheid. Pope.L, Saamhorigheid,
17 december 2022 t/m 19 februari 2023, de Appel, Schipluidenlaan 12,
Amsterdam. Website: www.deappel.nl.
(RdB)
In het
kader van de eenmalige Bianca Tangandeprijs organiseert
Willem Twee Kunstruimte de tentoonstelling Thuisbasis. De in 2019
overleden kunstenaar Bianca Tangande had zelfhaar atelier in De Willem
II Fabriek. Zij was een van de eerste kunstenaars die op deze plek
een atelier betrok en werkte er bijna veertig jaar. Bianca speelde
een belangrijke rol in het culturele leven van ’s-Hertogenbosch
en wist mensen te verbinden en enthousiasmeren voor de kunsten. In
deze duotentoonstelling is werk te zien van Fang Mij en Shirley Welten,
die als winnaars werden geselecteerd. Fang Mij onderzoekt in haar
werk haar eigen afkomst en identiteit. In haar tekeningen en schilderijen
combineert Fang Mij kleurrijke structuren en weefsels in aquarel,
potlood en marker. Shirley Welten gebruikt persoonlijke belevenissen
als inspiratiebron voor haar analoge fotografie, veelal op groot formaat.
Haar werk gaat over menselijkheid en emoties, maar in haar poëtische
beelden van landschappen en gebouwen is de mens echter altijd afwezig.
Thuisbasis - Fang Mij & Shirley Welten, winnaars Bianca Tangandeprijs
2022, t/m 15 januari 2023, Willem Twee Kunstruimte, Boschdijkstraat
100, 's-Hertogenbosch. Website: www.willem-twee.nl.
(RdB)
In 2023
wordt het legendarische Maison Hannon op het kruispunt
van de Brugmannlaan en de Jonctionlaan (Sint-Gillis) herboren als
'huismuseum' onder de naam Maison Hannon, in samenwerking met het
Horta Museum. Dit nieuwe art nouveau architectuuren museumcentrum
zal het culturele en toeristische aanbod van de wijk versterken, die
momenteel vooral populair is vanwege zijn kunstgalerijen. Dit grote
museumproject is het resultaat van een voor België ongekend privaat-publiek
partnerschap. De vzw Maison Hannon, die in het kader van dit initiatief
volledig autonoom is, verenigt: de gemeente Sint-Gillis, het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest, het Fonds St'Art Invest, het Design Museum
Gent, het Musée de l'École de Nancy en de Villa Majorelle
(Frankrijk), de Federatie Wallonië- Brussel, de Nationale Loterij
en het Horta Museum. De renovaties zijn de eerste fase van een veel
groter project. Er zullen verdere restauratiefasen worden geprogrammeerd
en het publiek zal worden uitgenodigd om deel te nemen via conferenties,
bezoeken, ontmoetingen met ambachtslieden en crowdgivingcampagnes.
Een unieke en relevante gelegenheid om inzicht te krijgen in een lang
proces met als doel de iconen van de in Brussel uitgevonden stijl
in zijn oude glorie te herstellen. Dit huis een experimenteel veld
om het art nouveau tijdperk te begrijpen en verder te definiëren.
De dialoog tussen ambacht en onderzoek blijft een centraal punt. Maison
Hannon, Verbindingslaan 1, Sint-Gillis, België, opening: 1 juni
2023. Website: www.maisonhannon.be.
(RdB)
In het
Drents Museum in Assen is momenteel de tentoonstelling Sterven
in Schoonheid. De wereld van Pompei en Herculaneum te zien.
Het is indrukwekkend hoe ruim en goed gedocumenteerd de vele voorwerpen
zijn opgesteld en beschreven. Er is ook een tuin ingericht. De film
op de linker muur vlakbij de uitgang toont op zeer indrukwekkende
wijze de uitbarstingen van de vulkaan Vesuvius in het jaar 79 na Chr.
Deze steden werden daarbij onder metershoge lava bedolven. In de tentoonstelling
staat het rijke Romeinse leven centraal, waarbij je oog in oog staat
met de schoonheid en kunst waarmee de inwoners zich omringden. Op
een van de brochures staat een afbeelding van een bakkersechtpaar.
Het ambacht werd namelijk hoog gewaardeerd. Een intens open en eerlijk
portret van twee mensen die je aankijken en laten zien hoe zij in
die tijd leefden. Dit wonderschone fresco is ook te zien in de Grote
Zaal. Nog t/m 26 maart 2023. Meer informatie: www.drentsmuseum.nl.
Op zaterdag of zondag om 13.00 u of 14.00 zijn er gratis lezingen.
(Petra Adema-Nienhuis)
Terug naar boven
|
|