Aug.
- sept. 2024, 19e jg. nr.2.
Eindredactie: Rob den Boer. E-mail: redactie.bkj@gmail.com.
|
Hofschilder van bloemen, dieren en mensen De schilder Roelant Savery (1578-1639) was bovenal een natuurschilder. Veel beesten, bloemen en bergen. Ook mensen zag hij als onderdeel van de natuur. Het liefst tekende hij bejaarde boeren. Door Peter van Dijk Het Mauritshuis heeft een overzichtelijke tentoonstelling aan deze weinig bekende, maar boeiende schilder en tekenaar gewijd. Als hij bekend is, is dat vanwege zijn schilderij van de dodo, een vogel die op het eiland Mauritius leefde, maar uitstierf na de komst van Hollandse zeelieden van de VOC. Savery werd in een doopsgezind Vlaams gezin geboren, dat na zijn geboorte voor de Spanjaarden vluchtte, eerst naar Brugge en vervolgens naar Haarlem. Veel Vlaamse kunstenaars namen in de Tachtigjarige Oorlog de benen voor de Spanjaarden en verrijkten ongewild de bloei van de kunsten in de noordelijke Nederlanden in de 17de eeuw. Toen hij twaalf was, verhuisde hij met zijn volwassen broer Jacob naar Amsterdam om het schildersvak te leren. Eenmaal uitgeleerd, begon hij met zijn broer een schildersatelier. Samen zouden zij naar Praag verhuizen, waar keizer Rudolf II van Habsburg (1552-1612), een verwoed verzamelaar en muziekliefhebber, een kunstzinnig hof hield. Toonaangevende kunstenaars uit heel Europa werden werk en een mooie toekomst beloofd. Jacob overleed vlak voor hun vertrek in 1603 aan de pest die in Amsterdam huishield. Praag
als mekka van kunst Steeds meer Europeanen gingen zich toeleggen op de wetenschap en het verzamelen van dingen en feiten. Zo ook de kunstzinnige Rudolf II, behalve keizer ook goudsmid. De keizer vroeg Savery het Tiroler berglandschap vast te leggen. Met krijt en pen en een notitieblokje trok de schilder de bergen in om watervallen, afgeknapte boomstammen, bergkammen te bestuderen en te tekenen. Tot dat moment werd de natuur vooral geschilderd als achtergrond van een heiligdom of een heilige. De invloed van de kerk verbleekte en de natuur werd een zelfstandig object van studie. Roelant Savery was hierin een voortrekker. In het Mauritshuis hangen mooie tekeningen van Tirol, sommige later ingekleurd in zijn atelier of tot schilderij uitgewerkt. Bloemen Het paneel 'Groot bloemstuk met keizerskroon' (1624) is inderdaad groot, 130 x 80 cm, en herbergt een fenomenale verzameling van 63 soorten bloemen. Centraal staat de naamgever van het doek, de oranje keizerskroon, als eerbetoon aan Rudolf II, verder tulpen, rozen, narcissen, anemonen, irissen, papavers, korenbloemen, kievitsbloemen, ridderspoor, vergeet-mij-nietjes en nog 52 andere soorten. Ook tellen we 45 soorten vlinders, insecten en kleine dieren. Een tentoonstelling van Savery’s fenomenale kennis van planten, bloemen en insecten. Een paradijselijke rijkdom, naar de werkelijkheid geschilderd en een genoegen om bestudeerd te worden door de zelfbewuste zeventiende eeuwse burgers. Het paneel is schitterend geschilderd, een terughoudend beige als achtergrondkleur, met een tiental sterke kleuraccenten in de bloemen. Grote
dieren Het beroemdste beest dat Savery schilderde, is de dodo (ca. 1630). De vogel komt op een tiental schilderijen van hem voor. Het is een forse vogel, die bij gebrek aan natuurlijke vijanden op het eiland Mauritius de kunst van het vliegen verleerd had. Hij kon wel een meter hoog worden. Nadat Nederlandse zeelieden die op weg waren naar het Verre Oosten, voet aan wal hadden gezet, was het lot van de dodo bezegeld. Door intensieve jacht, meegenomen katten, ratten en varkens die de eieren van de dodo opaten en meegebrachte, aldaar onbekende virussen, stierf de wonderlijke vogel al snel uit. De dodo is wereldwijd het symbool geworden van het uitsterven van soorten door toedoen van de mens. In werkelijkheid, na botmetingen door geleerden, bleek de dodo slanker dan op de schilderijen van Savery. Dat komt waarschijnlijk omdat Savery aan het Praagse hof een opgezette vogel gebruikte, die met teveel vulsel was geprepareerd. Gewone
mensen Manipulaties Ik baseer me voor deze feiten op een verslag van drs. Hans Redeker, vijftig jaar geleden een bekende kunstcriticus, in 'Ons Erfdeel', jaargang 15, 1972. Hij concludeerde aan het eind van zijn artikel, dat de opmerkelijke vondst van Van Leeuwen nauwelijks bekend is geworden buiten de kleine gesloten wereld van kunstkenners. Ook de conservator van de Saverycatalogus is blijkbaar niet op de hoogte van de ware toedracht. Zij stelt: "Twee onderzoekers wisten min of meer gelijktijdig en onafhankelijk van elkaar de hele groep overtuigend aan Savery toe te schrijven" (pag.101). Beide constateringen zijn onjuist, Van Leeuwen was de eerste en het was bepaald niet onafhankelijk van elkaar. Van Regteren heeft het degelijke wetenschappelijke werk van Van Leeuwen, die zonder eer en mooie baan inmiddels gestorven is, doorgebriefd aan miss Spicer. Een droevig verhaal over de kleine wereld van kunsthistorische manipulaties. Maar wel opeens een grote uitbreiding van het oeuvre van Savery. Lombardenhuis Vanaf rond 1630 sukkelde Savery achteruit, en daardoor ook zijn financiële situatie. In 1638 kon hij zijn schulden niet meer betalen en werd hij failliet verklaard. Hij overleed in februari het jaar daarop. Savery heeft vele vakgenoten, zoals de bloemenschilder Adam Willaerts, de landschapschilders Allaert van Everdingen en Jacob van Ruisdael geïnspireerd en een groot, gevarieerd oeuvre nagelaten, dat rijker wordt naarmate je langer kijkt. De tentoonstelling 'Roelant Savery's Wonderlijke Wereld' was van 8 februari t/m 20 mei 2024 te zien in het Mauritshuis Den Haag. Website: www.mauritshuis.nl. Peter van Dijk is journalist. |