TEFAF
2024 in één dag
Deze
inmiddels 37ste editie was op 7 en 8 maart 2024 geopend voor genodigden
en van 9 tot en met 14 maart 2024 waren de publieksdagen. Van
de gebruikelijke elf dagen, met daarin twee weekenden, was de
beurs ingekort naar acht dagen, met één weekend.
Tot deze verkorte versie was met algemene instemming besloten.
Natuurlijk zijn de eerste twee dagen de belangrijkste voor de
galeriehouders, want daarin worden de meeste objecten verhandeld.
Door
Joke M. Nieuwenhuis Schrama
Een
beurs is een beurs, handel is handel. Overigens is alleen kijken
en niet kopen wel een normaal gegeven. De meeste galeriehouders
komen tijdens de publieksdagen welwillend achter hun laptop vandaan,
voor een informatief of ongedwongen praatje over hun uitgestalde
kostbare nering. Evengoed worden er tijdens die dagen ook kunstwerken
verhandeld en is er nog een staartje (internationale) pers aanwezig,
maar over het algemeen is het bezoek dan wel meer gericht op de
museale belevenis van deze beurs. Want je ziet immers objecten
die je waarschijnlijk niet zo gauw meer zal tegenkomen: oude en
nieuwe kunst, antiek, juwelen, design, meubilair, boeken...
Doordat
er minder dagen waren, raakte het bezoek wat opgehoopt. Het kwam
tot stremmingen bij de entree, die vooral te wijten waren aan
het aangescherpte securitybeleid. Er werd nu zelfs om een identiteitsbewijs
gevraagd, om er zeker van te zijn dat er geen gespuis binnen kon
komen (na de overval tijdens de TEFAF-editie van 2022). De zusterorganisaties
Extinction Rebellion en Scientist Rebellion hebben voor wat commotie
gezorgd buiten het MECC, vanwege hun acties tegen de circa tweehonderd
privejets die op Maastricht Airport gedurende de beurs konden
landen. Die jets zouden disproportionele impact op milieu en klimaat
hebben, maar de acties verliepen verder geweldloos.
Showcase
Eenmaal door die entreecheck heen, verspreidde het publiek zich
al snel naar de verschillende secties, dan wel naar de diverse
horecaplekken. Mijn eerste gang was naar de verdieping, omdat
zich daar onder meer de sectie 'Showcase' bevond en ook omdat
het daar vreemd genoeg altijd rustiger is. Highlights zoals de
werken van Van Gogh en Kandinsky trokken de aandacht, maar daar
had ik al genoeg van gezien en gelezen. Dan toch liever naar minder
bekende objecten kijken en naar de uitverkoren galeriehouders
in die Showcasesectie, want waarschijnlijk hadden zij iets bijzonders
aan te bieden. Zoals uit Knokke, Edouard
Simoens Gallery (post war en modern art), met onder meer enkele
bijzondere tekeningen van René Magritte (1898-1967). Opmerkelijk
toch, hoe steeds weer werken van bekende kunstenaars opduiken
uit privécollecties of via kunstveilingen en hier te koop
worden aangeboden. Op de verdieping was ook de jaarlijkse speciale
expositie ingericht, met werken uit Ca' d' Oro – Galleria
Giorgio Franchetti in Venetië. Verder werden de restauratiewerkzaamheden
aan het eeuwenoude Palazzo onder de aandacht gebracht. Meer informatie:
www.venetianheritage.org.
Focus
Weer naar beneden, op koers naar Works on Paper en Moderne en
hedendaagse kunst. Ik had vooraf een selectie gemaakt, omdat de
hele beurs bekijken een ondoenlijke zaak is, in één
enkele dag vanuit Amsterdam per OV. Er is een sectie FOCUS, waar
de Parijse galerie Pauline
Pavec een solo-expositie had ingericht met werken van kunstenares
Juliette Roche (1884-1980). Pauline Pavec was al in een eerdere
editie van TEFAF met haar galerie in Showcase te gast geweest.
Nu dan met de werken van Roche 'in focus', als enige galerie op
de beurs met één vrouwelijke kunstenaar solo. Ik
prees de minimalistische indeling van Pavecs-stand, met mooie
stoeltjes.
Colorist
Bij de galerie van Sean
Kelly zag ik een pastel van Odilon Redon (1840-1916), een
bloemstilleven in blauwe vaas uit zijn latere periode als colorist.
Ik kijk altijd graag naar deze schaduwloze en dromerige composities
op kleurrijke achtergronden.
Helmen
en schedels
Met het vooruitzicht van Pasen ontwaarde ik een bijzonder bewerkt
reliëf van de Koreaanse kunstenaar Chong Gon Byun (1948)
in de stand van The
Page Gallery uit Zuid-Korea. Het reliëf, voorstellend
'The Last Supper' (Het Laatste Avondmaal), had Chong gevonden
op een vlooienmarkt en daar vervolgens een eigen twist aangegeven.
De kledij van Jezus Christus is door Chong waarschijnlijk in de
oorspronkelijke kleur gelaten, maar hij heeft hem wel een helm
gegeven. De wijnkelk is ook gekleurd en een soort 'apparaat' dat
voor Jezus op de tafel ligt, lijkt te steunen op de wijn- of waterkruik
aan de andere kant. Rechts ervan telt Judas zijn penningen. De
discipelen zijn wit geschilderd, of waren dat al, en nee geen
blasfemie, eerder origineel. De galeriehouder zelf was zich niet
bewust van de komende paasviering. Iets verder zag ik bij Jaski
Gallery een geëxplodeerde schedel, uitgevoerd in sterling
zilver, getiteld 'Skull exploded-The Dream is Dead' van Damien
Hirst (1965). Klik hier
voor een video-impressie.
Surrealisme
Ik ben begonnen met surrealistische werken, dan er ook maar mee
eindigen! In het kader van 100 jaar surrealisme bij de zuiderburen,
waar in principe deze stroming ontstond, is dit jaar surrealistisch
werk te zien in twee musea in Brussel, Bozar en KMSK en in het
najaar in museum La Boverie in Luik, gefocust op Paul Delvaux.
Bij galerie Tommaso
Calabro werden verschillende werken van kunstenaar en surrealist
Stanislao Lepri (1905-1980) aangeboden. Naar zijn olieverfschilderij
'Tartarughe Volanti', een vliegende schildpad, heb ik langer gekeken.
Veel
gezien, maar waarschijnlijk evenveel of meer niet gezien …
De gebruikelijke dikke TEFAF-catalogus wordt niet meer uitgegeven,
nu is er het eveneens volumineuze TEFAF-magazine (gratis). En
tot slot, ook voor de 38e TEFAF in 2025 is voor een acht dagen
durende beurs geopteerd.
Meer
informatie: www.tefaf.com.