|
Aug.
- sept. 2024, 19e jg. nr.2.
Eindredactie: Rob den Boer. E-mail: redactie.bkj@gmail.com. |
|||||
VOORKANT | ACTUEEL | AGENDA | UITGELICHT | ARCHIEF | COLOFON |
voorpagina artikel |
recensies van tentoonstellingen | actuele
exposities Nederland België |
opmerkelijke kunstberichten |
artikelen
uit vorige nummers |
over Het Beeldende Kunstjournaal |
Uitgelicht Breitner, herontdekking van een oerkunstenaar
Eerder een middel om te experimenteren met gedurfd kleurgebruik en expressieve lijnen. De kunstenaar vertrouwt erop dat het oog van de beschouwer afmaakt wat zijn penseel is begonnen. Richard Roland Holst beschrijft hem in 1891 als expressiever dan Mauve, minder sentimenteel dan Israëls en meer visionair en 'wildweelderig' dan Jacob en Willem Maris. Deze tegendraadse geest staat centraal in de tentoonstelling, waarbij een schat aan bruiklenen uit (inter)nationale musea en privécollecties wordt getoond. Sommige kunstwerken in de tentoonstelling hebben zich inmiddels ontpopt tot echte publieksfavorieten – zoals de kimonomeisjes - terwijl andere al decennia niet meer publiekelijk te zien zijn geweest. Hieronder bevinden zich grote verrassingen die het bekendere werk in een nieuw licht plaatsen, zoals de reeks levensgrote naakten naar vrouwelijk model die Breitner schilderde in de jaren 1886-1893. Naakt met zwarte kousen op een bed is een van Breitners meest expressieve en kleurrijke werken. Breitner blijft zijn hele carrière onzeker, maar over dit specifieke werk is hij wél tevreden. Volgens een notitie op de achterkant vertelde hij zijn jongere ateliergenoot Kees Maks: 'Zoo moet u schilderen.' Nog meer dan Breitners stadsgezichten en verbeeldingen van militaire thema's zijn deze naakten hun tijd vooruit. Onder deze werken bevindt zich een zeldzame bruikleen uit Amerikaanse collectie. Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie, geschreven door gastconservator Suzanne Veldink, uitgegeven door WBooks (ISBN: 9789462586123). Zie ook de recensie van deze tentoonstelling op de voorpagina van dit magazine. Breitner. Herontdekking van een oerkunstenaar, t/m 8 september 2024, Museum Singer Laren, Oude Drift 1, Laren. Website: www.singerlaren.nl.
SCHUNCK Museum, Heerlen: Andy Warhol, Vanitas
Warhol was een toegewijde Byzantijnse katholiek. Tot zijn moeders dood in 1974 ging Warhol bijna elke zondag samen met haar naar de kerk en ook de jaren daarna ging hij regelmatig. Warhol was zich bewust van de eindigheid van het leven, zeker na de mislukte aanslag op zijn leven. De tentoonstelling gaat dieper in op Warhols fascinatie voor tijdelijkheid, spiritualisme en astrologie. Vanitas toont schilderijen en een zelden getoonde reeks tekeningen van schedels en zelfportretten. Deze doen denken aan het 17e-eeuwse Vanitas-genre in de beeldende kunst, dat vooral populair was onder Nederlandse en Vlaamse schilders. Vanitas - Latijn voor zowel 'ijdelheid' als 'leegheid' - is een kunstgenre dat gebruik maakt van symboliek om de vergankelijkheid van het leven, de onvermijdelijke dood en de zinloosheid van ijdelheid te tonen. Deze thema's en een gevoel van spiritualiteit met betrekking tot het verstrijken van de tijd en de lichamelijke vergankelijkheid, worden verkend door middel van multimediawerken en archiefobjecten uit Warhols Time Capsules. Tot de werken die in de tentoonstelling te zien zijn, behoren de beroemde serie geschilderde Self Portraits (1986) met een 'fright wig', het blacklight schilderij The Last Supper (1986), een serie zeefdrukken in verweerde zwart-wit tinten van Marilyn Monroe genaamd de Reversal Series (ca. 1978), en iconische zeefdrukken uit Warhols Death and Disaster serie, zoals White Burning Car III (1963), evenals een reeks iconische Shadows (1979) schilderijen. Persoonlijke voorwerpen van Warhol zoals pruiken, roze korsetten en Chinese astrologiekaarten maken de tentoonstelling compleet. SCHUNCK Museum heeft deze unieke collectie samengesteld in nauwe samenwerking met Patrick Moore, directeur van The Andy Warhol Museum en curator van deze tentoonstelling. De kunstwerken en objecten in de tentoonstelling Andy Warhol: Vanitas zijn nooit eerder in deze combinatie in Europa te zien geweest. Andy Warhol: Vanitas, 15 september 2024 t/m 16 maart 2025, SCHUNCK Museum, Bongerd 18, Heerlen. Website: schunck.nl.
Kunsthal Rotterdam: Thomas J Price, Matter of Place
In de figuratieve sculpturen van Price staat een vraag centraal: Wat betekent het om wel of niet erkend te worden in de samenleving? Met zijn psychologische portretten belichaamt Price alledaagse, fictieve personages en confronteert hij de toeschouwer met stereotypes rondom representatie en identiteit. De beelden komen tot stand door een mix van digitale technologie en traditionele beeldhouwtechnieken. Met 3D-scanners legt Price verschillende poses en gezichtsuitdrukkingen van bestaande personen vast. Vervolgens voegt hij meerdere poses of gezichten samen tot een nieuwe, denkbeeldige figuur. Een voorbeeld hiervan is het bijna vier meter hoge sculptuur 'Moments Contained', dat sinds 2023 op het plein voor het Centraal Station van Rotterdam staat. Het beeld toont een zwarte vrouw op Nike sneakers met gebalde vuisten in de zakken van haar trainingsbroek. Zien voorbijgangers zichzelf, een bekende, of worden ze geconfronteerd met hun eigen vooroordelen? Met zijn sculpturen bekritiseert Price traditionele standbeelden, die veelal invloedrijke figuren uit de geschiedenis op een voetstuk plaatsen. Ondanks hun soms grote schaal of luxe uitvoering, zijn Price's figuren bescheiden en direct herkenbaar in alledaagse kleding en ongedwongen houdingen. In de publieke ruimte plaatst hij zijn samengestelde karakters bewust niet op een sokkel, maar met beide sneakers op de grond, zoals de grote sculptuur 'Reaching Out' (2020) die tijdens de tentoonstelling voor de entree van de Kunsthal zal staan. We zien een jonge vrouw die op haar mobiele telefoon kijkt, voortdurend digitaal verbonden met de wereld maar tegelijkertijd geïsoleerd van haar directe omgeving. 'Moments Contained' betreft dezelfde fictieve figuur, maar dan in een andere houding en afmeting. Price combineert innovatieve methodes met klassieke werkwijzen, zoals het gieten van brons, het vergulden met goud of het bewerken van marmer. Voorbeelden hiervan in de tentoonstelling zijn de serie vergulde gezichten 'Untitled (Icons)' (2017-heden), of het roze marmeren beeld 'Through a Steady Gaze' uit 2023. Hij verbeeldt alledaagse figuren in materialen die van oudsher een belangrijke status in de kunstgeschiedenis hebben. Price herschikt het beeld van zwarte mensen in de hedendaagse samenleving en kunst en ondermijnt op subtiele wijze de verwachtingen van de toeschouwer. Price gebruikt niet enkel traditionele materialen: voor zijn serie 'Numen' (2016) past hij juist het uiterst moderne aluminiumcomposiet toe, een metaal dat we eerder associëren met de technologie van telefoons en vliegtuigen, dan met beeldhouwkunst. Bij de tentoonstelling verschijnt de catalogus Thomas J Price. Matter of Place, 29,90 EUR, 144 pagina's, ISBN 978-3-7533-0647-6. Vanaf heden te koop in de Kunsthal webshop en vanaf oktober beschikbaar in de Kunsthalwinkel. Thomas J Price, Matter of Place, 5 oktober 2024 t/m 9 februari 2025, Kunsthal Rotterdam, info 010-4400301, www.kunsthal.nl, openingstijden: dinsdag t/m zondag 10.00 - 17.00 uur.
Design Museum Den Bosch: De Grote Vakantietentoonstelling
In De Grote Vakantietentoonstelling nemen we je mee op een typisch Nederlandse
vakantie en kijken we naar de rol die ontwerp hierin speelt. Vanaf het
moment dat je een keuze moet maken waar je naartoe wilt, de reis die
je naar je bestemming brengt, de plek waar je je vakantie viert en wat
je daar doet, tot aan het moment dat je terug thuis bent: De Grote Vakantietentoonstelling
is een designreis door de Nederlandse vakantiegeschiedenis. De tentoonstelling bevat een aantal bijzondere objecten. Zo staat in de hal van het museum het Kuikenmodel van de Kip Caravan uit 1954. Dit mini-huis op wielen laat goed zien wat de rol van ingenieurs, architecten en carrosseriebouwers was in het ontwerp van onze vakanties. Op zaal staat een Fiat Panda uit 1983. Deze auto is een mooi voorbeeld van hoe auto's in de jaren 80 steeds meer kampeerwagens werden. In dit model kon je zelfs een hangmat ophangen, of van de stoelen een tweepersoonsbed maken! Een ander tot de verbeelding sprekend ontwerp is de 'zelfgebouwde kampeeraanhangwagen' van Augustine Schreuder-Gratama (1897-1978). Schreuder-Gratama was in haar tijd een van de weinige vrouwelijke architectuurstudenten aan de Technische Hogeschool Delft. In 1933 bouwde ze haar eigen kampeeraanhangwagen; een voorloper van de huidige caravan. Een persoonlijk fotoalbum toont enerzijds haar professionele werkproces en anderzijds de aandoenlijke vakantiekiekjes van de wagen in gebruik. De Grote Vakantietentoonstelling, t/m 10 november 2024, Design Museum Den Bosch, De Mortel 4, Den Bosch. Website: www.designmuseum.nl.
Kunsthal KAdE, Amersfoort: tentoonstelling Slaap!
Je doorloopt de vier slaapfasen van sluimerslaap naar lichte slaap,
gaat door naar de diepe slaap en (slaap)wandelt via de droom naar de
grote zaal waar het bed centraal staat. Of je maakt de omweg via Slaap/Waak
want lang niet iedereen heeft een ideale slaapcyclus. Stress en angst
leiden vaak tot slapeloosheid en slaapproblemen. Maak desgewenst een
tweede rondgang naar een tweede slaapcyclus, net zo lang tot je hopelijk
geheel verkwikt de tentoonstelling verlaat! Slaap!, 24 augustus 2024 t/m 5 januari 2025 in KAdE, Kunsthal in Amersfoort, Eemplein 77 (Eemhuis), Amersfoort. Website: www.kunsthalkade.nl.
Japanmuseum SieboldHuis, Leiden: Kimono. Spiegel van moderniteit
Felle kleuren en abstracte vormen, geïnspireerd op Europese kunstenaars zoals Gustav Klimt, Pablo Picasso en Piet Mondriaan, werden toegepast in kimono's die werden verkocht in warenhuizen. Actrices en beroemde geisha's droegen bij aan de popularisering van de moderne kimono. Terwijl dameskimono's vaak patronen toonden geïnspireerd op westerse kunst, weerspiegelden veel kimono's voor mannen en kinderen het groeiende patriottisme en enthousiasme voor technologische ontwikkelingen. Verhalen over Japanse expansiemissies en industrialisering bevorderden een groeiend nationalistisch sentiment. Dit werd uitgedragen via kimono's met afbeeldingen van technologie, expansie en strijd. Bij deze tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde catalogus van auteurs: Lydia Manavello, Kris Schiermeier en Roberta Orsi Landini. Er is een veelzijdig activiteitenprogramma voor jong en oud dat een verdere verdieping biedt in 'Kimono. Spiegel van moderniteit'. Kimono. Spiegel van moderniteit, t/m 8 december 2024, Japanmuseum SieboldHuis, Rapenburg 19, Leiden. Website: www.sieboldhuis.org.
Singer Laren: My World, particuliere Nederlandse collecties
Hans den Hartog Jager: "My World gaat over het maken van je eigen wereld. Kunstenaars doen dat door middel van hun schilderijen, beelden en foto's. Maar ook verzamelaars bouwen met de kunst die ze aan hun collectie toevoegen aan een zelfportret – de keuzes die ze maken weerspiegelen hun smaak, hun persoonlijkheid, hun verleden." De tentoonstelling is onderdeel van een lange traditie van Singer Laren om werk uit particuliere collecties te tonen. Door samen te werken met verzamelaars, maakt het museum kunst die normaal gesproken niet toegankelijk is voor het publiek, zichtbaar. Het museum nodigt daarmee iedereen uit om de wereld van hedendaagse kunst te ontdekken en te ervaren hoe kunstwerken ieders wereld kunnen vergroten en verrijken. Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie, met een inleiding door gastconservator Hans den Hartog Jager, uitgegeven door WBooks (ISBN 978 94 625 8653 6). My World, 18 september 2024 t/m 12 januari 2025, Museum Singer Laren, Oude Drift 1, Laren. Website: www.singerlaren.nl.
Kunsthal Rotterdam: Hello darkness, my old friend - Duistere kunst uit Leiden
Het thema 'De dood komt voor iedereen' gaat over het onvermijdelijke einde van de mens en de prominente rol die de dood speelt in de kunstgeschiedenis. Zogenaamde dodendansen, weergaves van skeletfiguren die mensen meenemen in een dans van de dood, komen meesterlijk tot leven in de houtsnedes van Hans Holbein II (1497-1543). Kenmerkend voor de verbeelding van dit onderwerp is dat de dood geen onderscheid maakt tussen wie hij komt halen: arm, rijk, vroom of zondaar. Bijbelse beeltenissen over het Laatste Oordeel, de Apocalyps en de hel doen zich voor in het thema 'Het einde der tijden'. Deze werken speelden een cruciale rol bij het verspreiden en versterken van het christelijk geloof, zeker in een tijd waarin veel mensen nog niet konden lezen. Met 'Duivels en gedrochten' ziet de bezoeker Satan in allerlei gedaanten op prenten van onder andere Albrecht Dürer (1471-1528) en David Humbert de Superville (1770-1849). Dierlijk met hoorntjes of verleidelijk en mysterieus: ze vormen stuk voor stuk de belichaming van het kwaad. In het thema 'Nachtmerries en visioenen' komen droomachtige en surrealistische weergaven van het onderbewuste aan bod, van een gevecht tussen een drinkkan op poten en een hoofdeloos mannetje op een vat in het water, tot verschrikkelijke plagen en monsterlijke verschijningen. Dat kunstenaars zich lieten inspireren door de collectieve angst en fascinatie voor het bovennatuurlijke, ontdekt de bezoeker in 'Magische wezens en hekserij'. Bezems, gruwelijke brouwsels en andere mystieke rituelen komen terug in de prenten van onder meer Pieter Bruegel de Oude (ca. 1525-1569) en Hans Baldung Grien (ca. 1484-1545). Ondanks de duistere ondertonen bevatten veel van de werken ook humoristische elementen, wat zorgt voor een interessante paradox. 'Het dagelijks leven op zijn vreemdst' geeft kwakzalvers, satirische prenten en – soms komische – legendes een podium. Tot slot lijken de werken binnen het thema 'Allegorische gekte' op het eerste gezicht vooral bizarre taferelen, maar wie langer kijkt kan hier belangrijke lessen uit trekken. Zo kan een prent waar schapen bij een wolf op de biecht komen, gezien worden als een aanklacht tegen de kerkelijke macht en staan vechtende geldzakken en kisten symbool voor de hypocrisie van oorlog. In het samenspel van schaduw, licht, humor en ernst ervaart de bezoeker de nuances van het menselijk bestaan. Hello darkness, my old friend, Duistere kunst uit de Universitaire Bibliotheken Leiden, t/m 22 september 2024, info 010-4400301, www.kunsthal.nl, openingstijden: dinsdag t/m zondag 10.00 - 17.00 uur.
Escher in Het Paleis, Den Haag: Zomertentoonstelling Maura Biava
De handen geven zo niet alleen vorm aan het kunstwerk, maar worden ook het werk zelf. Te zien is ook een fotoserie van patronen van handen bedekt met keramiek, die Biava ook doorontwikkelde tot behang. Net als bij Escher staan natuur en wiskunde voor Maura Biava aan de basis voor het creëren van nieuwe werelden. Waar voor velen wiskundige principes abstract en ongrijpbaar zijn, daar probeert zij ze te doorgronden en te visualiseren. Veel vormen, zoals die van planten, mensen en dieren bevatten wiskundige kernen die zichzelf ook herhalen. Denk aan de stervormen van cactussen en zeesterren, maar ook in door de mens gemaakte objecten. Zo vormt een ster ook de basis van een machinaal geperst softijsje, dat daarmee toch gevestigd is in natuurlijke principes. Voor haar serie werken op papier, Form Informed (Geïnformeerde Vorm), nam Biava analytische geometrie als uitgangspunt: samen met een wiskundige zette ze wiskundige formules om tot een vorm op papier. Met een computerprogramma combineerde ze deze vorm vervolgens met die van een totaal andere formule waardoor de werken diepte krijgen. Haar 'palet van formules' is breed: Biava combineert de formules van belangrijke wiskundigen uit de geschiedenis, van de 17e-eeuwse Isaac Newton tot de 20ste-eeuwse Piet Hein. Voor Form Informed geeft ze de visuele interpretaties van twee formules ieder hun eigen kleur, die ze vervolgens over elkaar heen drukt. Het werk is zo een onderzoek van kleur en vorm, gedreven door de mathematische geschiedenis. Maura Biava, t/m 15 september 2024, Escher in Het Paleis, Lange Voorhout 74, Den Haag. Website: www.escherinhetpaleis.nl.
Rijksmuseum Twenthe, Enschede: Kees Stoop, een virtuoze tekenaar in de luwte
Kees Stoop, geboren in Werkendam in een streng gereformeerd gezin, ontwikkelde al op jonge leeftijd een liefde voor tekenen. Na de Tweede Wereldoorlog vestigde hij zich in Dordrecht, waar hij onder begeleiding van kunstschilder Cor Noltee zijn artistieke talent verder ontwikkelde en waar hij ook zijn vrouw Ans Verhoeven ontmoette. Met een studiebeurs van het Ary Scheffer Fonds studeerde hij aan de kunstacademie in Antwerpen, waar zijn fascinatie voor Belgische expressionisten als Constant Permeke en Gustave De Smet zijn werk beïnvloedde. Terug in Nederland werd hij lid van Teekengenootschap Pictura in Dordrecht en vestigde zich later in het Overijsselse Holten aan de voet van de Holterberg. Deze zomer is in Rijksmuseum Twenthe, in samenwerking met de Kees Stoop Stichting, voor het eerst een overzichtstentoonstelling van zijn werk te zien en kan het grote publiek kennis maken met deze bijzondere kunstenaar aan de hand van ruim zestig tekeningen, aangevuld met een aantal etsen en schilderijen. Daarnaast worden ook verschillende objecten uit het atelier van Kees Stoop getoond waarin – net als in zijn werk – altijd zijn bewondering voor de natuur en de vergankelijkheid van het bestaan doorklinkt.
Speciaal voor deze tentoonstelling heeft Rijksmuseum Twenthe aan documentairemaker
Peter Schoof gevraagd om een korte film te maken over Kees Stoop. Schoof
interviewde Stoop meerdere keren en heeft vlak na diens overlijden zijn
atelier op film vastgelegd. De korte film is tijdens de tentoonstelling
te zien in het museum. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|