|
Juni
- juli 2025, 20e jg. nr.2.
Eindredactie: Rob den Boer. E-mail: redactie.bkj@gmail.com.
|
Jan Doms: Als de verbeelding botst op de werkelijkheid Omarm veranderlijkheid, want soms wordt de fantasie door de werkelijkheid ingehaald. Het maken van een kunstwerk vereist een frisse blik, lef, moed en het doorzettingsvermogen om ook een tweede of derde poging te wagen als het niet direct lukt. Dit vraagt om souplesse en creativiteit, kwaliteiten die Jan Doms als geen ander belichaamt. Door Han de Kluijver We leven in een tijd waarin activisme opleeft. Klimaat, oorlog, ongelijkheid: de zorgen zijn legitiem en urgent. Kunst kan daarbij een anker zijn. Reflectie en creatief bewustzijn kunnen leiden tot nieuwe betrokkenheid bij de wereld, tot verbondenheid. En precies die verbondenheid hebben we nodig om onze samenleving menselijk te houden. Voor de dertigste editie van Beeldentuin Ravesteyn in Heenvliet ontwierp Jan Doms een indrukwekkende en gedurfde installatie: een neerstortende bommenwerper van kogelvrij glas, verstrengeld met een boom. Daarnaast bedacht hij een onderzeeboot, drijvend in de slotgracht, gevuld met torpedo's. Het derde object is een Humvee (Amerikaanse legerjeep – red.) in de ruïne op het terrein. De bommenwerper alleen al was een gigantisch project: hij is meer dan tien meter lang, opgebouwd uit zo'n zestigtal driehoekige panelen van 2 x 8 mm dik gelaagd floatglas, samen goed voor 1600 kilo. Deze platen zouden aan een netwerk van hijsbalken en staaldraden worden opgehangen tussen de takken van een boom. Maar tijdens het takelen begaf een verbinding het. De platen vielen en een aantal verbrijzelden. Het kunstwerk veranderde op slag van 'neerstortende bommenwerper' in 'neergestorte bommenwerper'.
In de verbeelding is alles mogelijk
Waarom kunst verbeeld moet worden Kunst die niet alleen esthetisch wil behagen, maar die confronteert, ontregelt en uitdaagt, is essentieel in een tijd waarin maatschappelijke discussies verharden. Juist in het ontregelen schuilt een kracht. Door bestaande kaders te bevragen, bevrijdt kunst ons van vastgeroeste denkbeelden. Dat geldt niet alleen voor de toeschouwer, maar ook voor de maker. Jan Doms laat met zijn werk zien dat falen, toeval en mislukking geen eindpunt vormen, maar juist deel zijn van het creatieve proces. De neergestorte bommenwerper was misschien geen uitvoering van het oorspronkelijke plan, maar het resultaat werd minstens zo betekenisvol en misschien wel meer. Kunst kan als geen ander mensen met verschillende achtergronden en opvattingen verbinden, simpelweg omdat ze ons uitnodigt om anders te kijken en dus om anders te denken.
Meer dan esthetiek
Kunst als noodzakelijke verbinder Het werk van Jan Doms herinnert ons eraan dat verbeelding een daad van verzet kan zijn, tegen oppervlakkigheid, tegen één-dimensionaliteit, tegen de logica van controle. In elk kunstwerk schuilt een uitnodiging: om opnieuw te kijken, om vragen te stellen, om geraakt te worden. Dat is waarom kunst verbeeld moet worden – niet alleen omwille van schoonheid, maar omwille van menselijkheid. Han de Kluijver is architect bna bni bnsp. |