Okt. - nov. 2025, 20e jg. nr.3. Eindredactie: Rob den Boer. E-mail: redactie.bkj@gmail.com.
 

Van Cruise Terminal via Van Nelle Fabriek naar Ahoy

De jaarlijkse kunstbeurs Art Rotterdam vond van 28-30 maart 2025 plaats in Ahoy in Rotterdam. Een terugblik.

Door Joke M. Nieuwenhuis Schrama

Fons Hof begon in 1999 zijn Art Rotterdam in de Cruise Terminal aan de Wilhelminakade in Rotterdam. Een dynamische locatie in mijn herinnering, tijdens een editie zo'n achttien jaar terug. Het was wel winderig aan de Nieuwe Maas, maar je had er prachtig uitzicht op de Erasmusbrug. Art Rotterdam was min of meer bedoeld als pendant van de KunstRAI Amsterdam (dit jaar was de veertigste editie in de RAI). In 2014 werd een gedeelte van de iconische Van Nelle Fabriek als locatie voor de beurs betrokken. Na tien jaar bleek deze plek te klein geworden voor het almaar groeiende Art Rotterdam, waarin ondertussen ook de presentatie Prospects van het Mondriaan Fonds was opgenomen. In 2025 was de beurs in Ahoy, Rotterdamser kan het niet, met wat vierkante meters meer (en een dag minder). Fons Hof staat nog immer aan het roer van deze internationale beurs voor hedendaagse kunst, die is uitgegroeid tot een van de belangrijkste kunstbeurzen in Europa.

Handel en wandel
Er zijn intussen heel wat beurzen bijgekomen op het gebied van de handel in (hedendaagse) kunst, zowel in Nederland als ook internationaal. Waren het voorheen slechts enkele (waarvan Art Cologne de oudste is en Art Basel de grootste op diverse locaties), dit voorjaar is het zelfs wat opgehoopt: TEFAF, Art Paris, Drawing Now Paris, IFPDA Print Fair. Tel daarbij op de kleinere beurzen, NAARDEN the Art fair, Art Eindhoven, Kunst aan het Hof, KunstRAI.

Het was even slikken bij het naderen van het immense Ahoy complex, dat met het openbaar vervoer trouwens praktisch en snel te bereiken is. Grote affiches gaven de ingang aan, met het logo 'ART' herkenbaar in licht transparante schilderstape letters. Een plattegrond van de beurs was geen overbodige luxe, om door de ruim opgezette secties een weg te vinden. Veel bezoekers liepen dan ook met een exemplaar rond. Je loopt immers regelmatig verkeerd als een galerie meerdere ingangen heeft, waardoor de koers herpakt moet worden.

Op koers
Vooraf had ik geen selectie gemaakt op basis van mails die galeries mij regelmatig sturen, eerst maar eens wennen aan de nieuwe locatie. Het blijkt 'hard werken' om erdoorheen te komen. Eerst de sectie 'Projections', want daar gaat nogal wat tijd in zitten. Er werden twaalf video's vertoond op forse schermen en die uitzitten zou een een paar uur in beslag nemen. Evengoed bekijk ik er enkele voor een gedeelte, waaronder die van Judith Westerveld en van Hans op de Beeck. Deze sectie had drie ingangen, dus plattegrond er weer bij om in de New Art Section te komen waar ik de genomineerde Mini Galerie bezocht, met alleen de presentatie van werken door kunstenaar Pris Roos (1984). Haar werk op karton en papier in oliepastels is plezierig om naar te kijken, het is kleurrijk en verhalend. En intussen dit feit: de NN Art Award 2025!

Metronoom
Vervolgens doorkruiste ik de 'Main Section', zorgvuldig vermijdend dat ik de straten dubbel zou lopen bij het in- en uitgaan van de vele galeries. De eerste lange stop hield ik bij de Italiaanse galerie Studio G7, waar ik twee metronomen op de wand zag, ieder met kleine verschillen, gemonteerd op de zolen van twee oudere type strijkijzers. Kom er maar eens op, origineel! (overigens niet functioneel, maar dat was ook niet de bedoeling). De Italiaanse kunstenaar is Jacopo Mazzonelli (1983). Hij vervaardigt sculpturen en installaties die beeldende kunst en muziek samenbrengen. De galeriehouder geeft mij vriendelijk en onverstoorbaar uitleg over deze kunstenaar en zijn werken, evenals over enkele andere kunstenaars in zijn uitstalling.

116 jonge kunstenaars
De grootste sectie was 'Prospects' van het Mondriaan Fonds, inmiddels dertien jaar op rij aanwezig op Art Rotterdam. De plattegrond hiervan was niet eenvoudig en uit willekeur besloot ik dit gedeelte van de beurs door te nemen, omdat ik hiervoor geen tips had ingelezen. Prominent in het midden stond het werk van Marcos Kueh. Ik meende zijn werk eerder te hebben gezien op de laatste Documenta, maar dat bleek niet het geval. Daarna was het doorreizen in dat grote gebied van jonge kunstenaars, met uiteraard verrassende, wonderlijke, raadselachtige objecten en kunstuitingen in diverse disciplines. Waar je letterlijk omheen kon lopen, is het werk van Amrith de Zoete (1997), getiteld: 'Merrily Act II'. Zijn kinetische sculptuur 430 x 310 x 40 cm combineert fragmenten van een roeiboot en een bewegende roeispaan met een mensfiguur. De beweging wordt geautomatiseerd gestuurd, terwijl de figuur hopeloos vastzit en de controle heeft verloren over de machine. Roeiers varen met hun rug naar de bestemming en De Zoete ziet dat symbolisch; 'Wij nemen allemaal beslissingen met de blik op heden en verleden, terwijl de toekomst onzichtbaar blijft' 'Row, row, row your boat, gently down the stream'.

Een pleisterplaats tenslotte was de stand van Sabine Rovers (1992). Zij had een wand met fotografische prints geïnstalleerd van 43 verschillende inheemse plantensoorten. Ik dacht eerst aan gomdruk, maar het waren anthotypie-afdrukken. Een anthotypie is een afbeelding gemaakt met lichtgevoelig plantaardig materiaal en UV-/zonlicht, in een geheel milieuvriendelijk proces. Ik vroeg haar om de (stinsen)plant daslook en voilà daar pakte zij de print al van de wand. Rovers blijkt ook botanicus, zij weet van alles over de door haar gefotografeerde en afgedrukte planten te vertellen.

Verder, het ontbreken van bankjes of andere zitplekjes werd opgelost door de diverse en rijkelijk aanwezige horeca. Bovenstaande impressie is een microweergave van wat er zoal was te zien, de volgende Art Rotterdam is: 26-29 maart 2026 in Rotterdam Ahoy. Dit is een gezamenlijke editie met de grote fotografiebeurs UNSEEN, die eerder in gashouder Westergas werd gehouden.

Meer informatie: www.artrotterdam.com.