|
Okt.
- nov. 2025, 20e jg. nr.3.
Eindredactie: Rob den Boer. E-mail: redactie.bkj@gmail.com.
|
Het verhaal van Johan De Witt 'Fake news' is een plaag, dat weten we inmiddels wel. Voor de negatieve effecten van fake news hoeven we niet naar Rusland of Amerika te kijken, ook in ons land werden en worden massa’s mensen opgehitst door leugens, verdraaide verhalen en kwaadaardige propaganda. Door Peter van Dijk Een luguber voorbeeld van waar een dolgedraaide, misleide meute toe in staat is in ons land, is de lynchpartij van de gebroeders De Witt op 20 augustus 1672. Hoe afschuwelijk die was valt te zien en te lezen op de tentoonstelling 'De wereld van De Witt' in het Dordrechts Museum. Johan de Witt, de Hollandse raadspensionaris, werd in juni 1672 verrast door een nieuwe oorlogsverklaring van de Franse zonnekoning Lodewijk XIV. Eigenlijk overviel deze aanval iedereen in het land. De Republiek, die al diep verdeeld was tussen voor- en tegenstanders van de Oranjes, raakte in paniek. Maandenlang voerden Oranjeklanten een smeercampagne tegen de gebroeders De Witt. De pamfletdrukkerijen draaiden overuren. Leugens, complotten, valse beschuldigingen, alle smerigheid die over Johan de Witt werd geroddeld, werd gedrukt. Hij zou Lodewijk XIV geholpen hebben en zijn eigen leger verwaarloosd. Hij zou kapitalen weggesluisd hebben naar Venetiaanse banken, beleggingen met staatsgeld hebben gedaan, steekpenningen van de Fransen hebben gekregen, in dienst zijn van de goddeloze Cromwell (toenmalig Engels dictator – red.). Enz. enz. Toen Johan zijn broer Cornelis in de Gevangenpoort bezocht waar deze ernstig ziek wachtte op het oordeel van de rechtbank over andere onterechte beschuldigingen, ging het valse gerucht dat Cornelis ontsnapt was. Een menigte met degens, hellebaarden en musketten drong het poortgebouw en de kamer van Cornelis binnen. De broers werden meegesleurd. Cornelis en Johan de Witt werden meteen neergeschoten door leden van het schuttersgilde, omdat ze zich in de ogen van het volk hadden verzet tegen de terugkeer van de Prins van Oranje. 'Oranje boven, de Witten onder’, luidde de strijdkreet. Militaire bijstand om de relschoppers te bedwingen, werd geweigerd door de Prins. Een herbergier, een vleeshouwer, een marineluitenant en een wijnkoper, op het eerste gezicht gewone burgers, waren de moordenaars. Verzetsdaad Hoe grondig de leegroof van de lijken was, is op de tentoonstelling 'De wereld van De Witt' te zien, onder meer op de bekende tekening die Willem Paets maakte van de twee ondersteboven hangende leeggehaalde lichamen. Er ontstond een levendige handel in 'onderdelen-De Witt'. Een vingerkootje deed zes stuivers, een hele vinger vijftien en een oor dertig. Op de resten van Johans lichaam prijkte een papier met het opschrift 'landprins’, op dat van Cornelis 'waterprins'. Dat laatste vanwege de glorieuze Tocht naar Chatham, waarbij de ketting die de Theems afsloot aan flarden werd gevaren. Een stunt die in 1667 onder bevel van Cornelis de Witt door Michiel de Ruyter werd uitgevoerd. De gebroeders De Witt waren toen nog, vijf jaar eerder, de trots van de natie en werden bejubeld en overladen met geschenken en loftuitingen. Ik beschrijf deze episode uit onze vaderlandse geschiedenis uitvoerig, omdat weer eens bleek hoe makkelijk een meute op te hitsen en te manipuleren is met een stroom van valse geruchten, bier, geld. Huisplundering bijvoorbeeld was destijds onder regenten een gevreesd lot. In bijna alle Hollandse steden vielen regenten eraan ten prooi, vanwege religieuze kwesties, voedselprijzen of politiek verraad. Deze plunderingen hadden ook een symbolisch aspect. Meubels en boeken werden het raam uitgesmeten, portretten kapot gesneden. Daarmee was de macht van de regent gebroken en het huis gezuiverd. Prins Willem III heeft de misdaden die in zijn naam werden begaan niet willen verhinderen. Integendeel, hij beloonde de moordenaars vorstelijk. De man die de kroegen langs ging met twee bloederige harten kreeg van de prins een jaargeld van zeshonderd gulden (volgens de koopkrachtberekening zou dat nu rond de 30.000 euro bedragen). Tentoonstellingen
met een verhaal Onkreukbaar Willem II wilde de macht terug, maar dat wilden de regenten van de rijkste stad van Nederland en andere gezagsdragers absoluut niet. Amsterdam had flink betaald voor het winnen van de tachtigjarige oorlog en wilde eindelijk wel eens geld terugzien en dus bezuinigen op de krijgsmacht. Maar die was de voornaamste machtsbron van de Oranjes, de stadhouder was automatisch de legerchef. De coup mislukte omdat zijn Friese achterneef Willem Frederik van Nassau-Dietz met zijn troepen in de regen verdwaalde en Willem II zelf twee maanden later aan de pokken stierf. De provincie Holland wilde na deze couppoging absoluut geen nieuwe stadhouder meer, geen Oranje als legeraanvoerder, zeker geen onervaren jonge blaag. Het eerste Stadhouderloze Tijdperk ving aan, met Johan de Witt als raadspensionaris. Het genuanceerde beeld dat de tentoonstelling schetst van de mens en staatsman Johan de Witt is mede geïnspireerd door het boek 'De Ware Vrijheid' (2005) van Luc Panhuysen, die ook aan de rijke catalogus bijdroeg. Geen
politieke biografie De omgeving, waarin Johan vanaf zijn 27ste het hoogste ambt van raadspensionaris vervulde (feitelijk dat van minister-president nu – red.), de spin in het web van de Nederlandse en de internationale politiek, wordt geïllustreerd in genrestukken van hoog niveau. We zien onder meer de 'Houthandel bij Dordrecht' (1639) door Aelbert Cuyp, waarin de De Witts de basis van hun fortuin hebben gelegd. Verder de 'Nationale Synode van Dordrecht' (1621), de historische bijeenkomst van de gereformeerde kerk om de strijd tussen preciezen en rekkelijken te beslechten, geschilderd door Pouwels Weyts de Jonge. De rechtzinnigheid spat er vanaf. 'De binnenplaats van de beurs van Amsterdam' (1653), prachtig gezien door de schilder Emmanuel de Witte, een volle marktplaats met goed en bont geklede heren. Behalve een plek van geld, duidelijk een plek voor sociaal verkeer. Caspar Netscher laat in 'Het Kaartpartijtje' (1665) zien dat een spelletje kaart al gauw een flirt kan worden. Er zijn kokette jongedames en verwachtingsvolle keurige jongemannen. Ook Johan had in zijn jeugdjaren zijn dans- en flirtavondjes. Een mooi schilderij is van Gabriël Metsu, 'Het zieke kind' (1664). Het ontroert door de afwezige blik van het kind, door de troostende houding van de dienstmeid en de gedempte kleuren. Ook het gezin van Johan was vertrouwd met zieke kinderen, drie van zijn acht kinderen stierven voortijdig. Johan zelf is vele malen geschilderd. Een van de mooiste portretten is dat van Adriaan Hanneman (1657), de hofschilder van de De Witts. Johan, slechts 32 jaar, kijkt buitengewoon schrander, afstandelijk, toont alles onder controle te hebben. Gekleed in zijn zwarte fluwelen jas lijkt spil- en praalzucht hem volkomen vreemd te zijn. Hij was Hollands bescheiden 'hoogste dienaar’.
Knappe ingrepen Doortrapte
ijdelheid Lodewijk won zelf uiteindelijk niet veel land bij deze oorlog, wel liet hij de Vlaamse industrie verwoest achter en had hij de macht van Holland gebroken. De Gouden Eeuw was verleden tijd. Johan de Witt was de enig mogelijke zondebok voor dit fiasco, als leidsman van de beweging Ideaal van de Ware Vrijheid, als republikein, als gewone burger die het land van de bankroet redde, oorlogen won en de Gouden Eeuw mogelijk maakte. Maar die zich uiteindelijk vergiste in de doortraptheid van de grote landen. In Holland brak de volksopstand uit waarmee dit artikel begint, geregisseerd door de Oranjekliek en gesteund door de Engelsen. De gebroeders De Witt werden vermoord en Willem III kreeg het stadhouderschap van Holland aangeboden. Oranje boven, De Witten onder. De wereld van Johan de Witt, Dordrechts Museum, Museumstraat 40, Dordrecht, t/m 7 december 2025. Website: www.dordrechtsmuseum.nl. Peter van Dijk is journalist. |