Wi
Sranan: Over tradities en toekomst
In
Nederland, met name in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht,
wordt op verschillende manieren aandacht besteed aan de onafhankelijkheid
van Suriname. Op 25 november 2025 was dat precies een halve eeuw
geleden. Museum Cobra in Amstelveen wijdt er een tentoonstelling
aan onder de naam 'Wi Sranan' (Ons Suriname).
Door
Joke M. Nieuwenhuis Schrama
Er
is veel te zien en te doen tijdens deze herdenking, met als hoogtepunt
de opening van het Suriname Museum op 25 november 2025, aan de
Zeeburgerdijk in Amsterdam. Gelijktijdig is in het museum de expositie
'Meet Su, Meet us' van start gegaan. Daarnaast is er muziek, theater,
cinema en zijn er festivals op diverse locaties in verschillende
steden. Kortom, evenementen en manifestaties die een beeld geven
van de Surinaamse historie, samenleving, cultuur en kunst. Ik
beperk me tot de expositie in het Cobra Museum, met werken van
vierentwintig kunstenaars, een kunstenaarscollectief uit Suriname
en kunstenaars uit de Surinaamse diaspora. De tentoonstelling
is samengesteld door gastcurator Noukhey Forster.
Srefidensi
Dey en CoBrA
Op de ruime bovenverdieping van het museum zijn installaties,
schilderijen en sculpturen te bekijken. Het thema 'Vrijheid' is
de richtsnoer of gids door de expositie heen, vanuit een aantal
perspectieven. Elk perspectief wordt ingeleid met een 'odo', een
Surinaams spreekwoord of gezegde. Deze odo's zijn diepgeworteld
in de mondelinge tradities van het land. Ze dragen eeuwenoude
wijsheden over, van generatie op generatie. De odo's nodigen je
uit om de kunstwerken te bekijken vanuit die collectieve kennis
en de geschiedenis van de Surinaamse culturen. Naar verluidt bestaan
er meer dan 3300 Surinaamse spreekwoorden en uitdrukkingen (odo's)...
Cobra
en Suriname
De samenstelling van de expositie sluit aan bij de geest van de
internationale CoBrA-beweging (= Copenhagen/Brussel/Amsterdam),
een avant-garde beweging die bestond van 1948 tot 1951 en brak
met academische regels. Voor Cobra gold absolute vrijheid als
voorwaarde voor de samenwerking tussen de leden, zoals een kruisbestuiving
tussen dichters en schilders. 'Wi Sranan' sluit aan bij de historische
uitwisseling tussen Cobra en Suriname. Cobrakunstenaars zoals
Corneille (1922-2010) lieten zich inspireren door de Surinaamse
Tembe en de Marroncultuur, terwijl Surinaamse kunstenaars als
Erwin de Vries (1929-2018), Soeki Irodikromo (1945-2020) en tijdgenoot
Guillaume Lo A-Njoe (1937) zich verdiepten in de experimentele
geest van Cobra. Hedendaagse kunstenaars zetten deze traditie
voort, ieder vanuit hun eigen creatief vermogen en perspectief.
Marrons
Een goed voorbeeld van die vrijheid is de geschiedenis van de
Marrons, een Afro-Surinaamse (tribale) bevolkingsgroep, die het
was gelukt de slavernij te ontvluchten en als eerste tot slaaf
gemaakten de vrijheid hervonden in de oerwouden van Suriname.
Dat dit niet zonder slag of stoot ging, verhaalt de geschiedenis.
Die eersten waren vrijheidsstrijders! Een belangrijk deel van
de expositie is dan ook gewijd aan Marron kunst, met name de Tembe
Art, een kunstvorm uit de Marroncultuur die zich uit in kleurrijke
schilderkunst en houtsnijwerk. Strijd, schoonheid en culturele
vrijheid komen hierin samen.
Ook
wordt kunst getoond van authentieke inheemse Surinamers. Dat zijn
de oorspronkelijke bewoners, verschillende stammen van Indianen
die al duizenden jaren aan de kust en in de binnenlanden leefden,
vóórdat de Europeanen daar rond 1600 aan land kwamen.
Deze mensen leefden in harmonie met de natuur door hun fundamentele
kennis ervan en daarmee in een oorspronkelijke biodiversiteit
die nog niet aangetast was. Zowel de Engelsen als de Nederlanders
– Nederland koloniseerde Suriname officieel in 1667 –
ontgonnen grote stukken land en maakten er een lappendeken van
suikerplantages en landbouwcomplexen met andere uitheemse gewassen
van. De kunst en cultuur van de oorspronkelijke bewoners heeft
in de tentoonstelling 'Wi Sranan' een prominente plaats, al wordt
die nog spaarzaam als kunstvorm gezien. Jonge kunstenaars tonen
hun werk dat hierdoor is geïnspireerd echter met trots. Waarom
ook niet, kunst en ambacht van de inheemse bevolking van Australië,
Afrika en de Amerika's heeft ook mondiaal bekendheid gekregen.
Een paar objecten licht ik hieronder uit.
Confrontatie
De installatie 'The Nene Rituals' van Kurt Nahar (1972) is een
monument ter nagedachtenis aan de 664 slachtoffers – tot
slaaf gemaakten – van de ramp met het slavenschip Leusden,
dat in 1738 aan de monding van de Marowijnerivier langzaam zonk.
Het monument van Nahar is een soort sanctuarium, een heilige ruimte
waar plaats is voor rouw om de tot zwijgen gebrachte stemmen van
de verdronkenen op te roepen en te eren.
Spiritualiteit,
gemeenschap en kunst
Het kunstenaarscollectief Totomboti wordt gevormd door Edje Doekoe,
Toya Saakie, Marjet Zwaans en Vinije Haabo. Hun bijdrage aan deze
expositie bestaat uit werken in de kunstvorm 'Saamaka Tembe',
die via hun Marron voorouders aan hen is overgedragen. Het collectief
haalt inspiratie uit de natuur, waaruit vormen en patronen terugkomen
in het houtsnijwerk. Ook spirituele verhalen afkomstig uit het
Surinaamse bos, waar natuur, gemeenschap en geestenwereld met
elkaar zijn verweven, leveren ideeën op.
Waardigheid
en innerlijke kracht
Het werk van de zusjes Kensmil (Natasja en Iris) haal ik nog weleens
door elkaar. In ieder geval is het Iris Kensmil (1970) die haar
bijdrage heeft geleverd aan 'Wi Sranan'. Zij heeft bijzondere
portretten geschilderd op thema's uit het zwarte activisme en
de zwarte cultuur. Waardigheid en innerlijke kracht is aan de
geportretteerden Edgar Cairo, Tonia Stieltjes en Zaïre Krieger
te zien. Hun trotse houding en indringende blik verbeelden hun
zelfvertrouwen en hoop. Daarmee geeft Kensmil deze denkers en
activisten een plaats in de geschiedenis, voor zover zij die nog
niet hebben.
Excursie
naar …
Kleurrijk is het doek van Kenneth Flijders (1956). Het toont een
vrolijk tafereel uit een vervlogen (koloniale) tijd. De locomotief
met wagons in kleurige details vol met reizigers, doet denken
aan de Lawaspoorweg, aangelegd tussen 1903 en 1912 door gouverneur
Cornelis Lely, om de goudvelden langs de Sarakreek en de Lawarivier
te bereiken. De lijn die 172 km lang was en naar het het dorp
Dam liep, werd nooit verder verlengd zoals de bedoeling was, door
hoog opgelopen kosten en achterblijvende goudopbrengsten. De spoorlijn
werd in de jaren tachtig weer ontmanteld. Het werk van Flijders
verbindt geschiedenis, herinneringen en de echo's van een vervlogen
tijdperk.
'De
kunstenaars in Wi Sranan maken voelbaar hoe tradities kunnen transformeren,
hoe identiteit steeds opnieuw vorm krijgt, en hoe kunst ruimte
schept voor dialoog en verbeelding. Het is een eerbetoon aan Suriname
én een uitnodiging aan ons allemaal om opnieuw na te denken
over gemeenschap en toekomst', aldus Suzanne Wallinga, directeur
Cobra Museum.
WI
SRANAN -ONS SURINAME- Surinaamse kunst in beweging, MUSEUM COBRA
Amstelveen, t/m 1 maart 2026. Verdere informatie: cobra-museum.nl.