Van
Rembrandt tot stripcultuur
De
achtendertigste PAN is weer voorbij. Vooral in de laatste jaren
dat ik deze hoogwaardige beurs bezocht, veranderde er iedere
keer wel iets, ook vanwege het feit dat deze beurs niet meer
onder dezelfde 'hoed' als TEFAF Maastricht wordt georganiseerd.
Een terugblik.
Door
Joke M. Nieuwenhuis Schrama
PAN
blijft evenwel de eigentijdse allure behouden die de beurs altijd
kenmerkte en ook weer in deze 2025-editie laat zien. De allereerste
editie was in 1987, in de vorm van een nationale (c.q. Amsterdamse)
kunst- en antiekbeurs, 'Pictura Antiquairs Nationale', opgericht
door zes antiquairs en kunsthandelaren. De beurs werd daarna
gezien als de kleinere nationale pendant van TEFAF Maastricht,
die in 1988 als internationale beurs startte. Ondanks dat 'nationale'
wordt de PAN-beursvloer nu hier en daar ook bevolkt door galeries
uit België, Frankrijk, Engeland, Italië.
Eclectisch
Het campagnebeeld voor deze PAN-editie is ontworpen door Splinter
Chabot (1996), tevens ambassadeur van deze PAN-editie. Het ontwerp
ziet eruit als een gestileerd interieurdoorkijkje, dat eindigt
in het luchtledige. Voor de ontwerper is het een doolhof dat
je naar andere werelden leidt: '(...) vol inspiratie, dromen,
hoop en nieuwe ideeën. Het is misschien wel het enige doolhof
waarin je graag blijft verdwalen'. Het ontwerp kwam voor sommige
bezoekers daadwerkelijk als een doolhof over, maar je zou het
ook eclectisch kunnen noemen en dat past wel bij de stad Amsterdam.
Hier en daar werd ook gerefereerd aan de 750ste verjaardag van
de hoofdstad.
Er
was geen verdeling in secties op PAN-2025, iconen werden aangeboden
naast een galerie met horloges en antiquiteiten, tegenover een
stand met contemporaine kunst en zo waren er nog meer contrasten.
De plattegrond is altijd een goede gids voor de bezoeker die
gerichter wil kijken en gezien de inrichting van het beursoppervlak
met de strategisch opgestelde horeca-eilanden, was het parcours
zeker overzichtelijk.
Panopticum
Een kleine greep uit zowel nieuwkomers als getrouwen op de beurs,
met zeldzaamheden, curiositeiten, nieuwigheden en klassiekers.
De jonge generatie van de gerenommeerde Galerie Kugel uit Parijs,
Jonathan Kugel, staat voor de tweede keer op de PAN met een
presentatie die wel enigszins paste in de periode van Halloween.
De kleine beelden die de highlights vormen in de stand, zijn
gemaakt door Nathalie Latour. Het zijn uit was en pigment (ceroplastic)
vervaardigde sculpturen volgens een Italiaanse 18e-eeuwse techniek,
die intussen in de vergetelheid is geraakt. Latour heeft er
een hedendaagse twist aangegeven. De kunstenares heeft een artsenopleiding
gevolgd en bezit daarom een gedegen kennis van de anatomie en
fysiologie van de mens. Ragfijn zijn deze beeldjes gemaakt die
(onsterfelijke) Bijbelse of mythische figuren voorstellen, het
materiaal lijkt op ivoor of albast. Wel in nogal wat macabere
uitvoeringen zien de beeldjes eruit als een cross-over van wetenschap
en kunst, een mini-panopticum (wassenbeeldenmuseum). Meer informatie:
www.jonathanfkugel.com.
Stripcultuur
Comic arts Masters is een Nederlandse galerie. Eigenaar Edwin
Jansen heeft genoeg ambitie om de stripkunst in Nederland wat
meer te promoten en wellicht op hetzelfde niveau te brengen
zoals bij de zuiderburen en in Frankrijk. Bij de Fransen staat
de stripcultuur nu eenmaal veel hoger in het vaandel dan bij
ons en wordt daar zelfs de 'negende kunst' genoemd. De galerie
verkoopt onder meer originele covertekeningen van striptekenaars,
zoals die van Joost Swarte, Peter van Dongen en rechtbanktekenaars,
zoals Aloys Oosterwijk, om maar een heel kleine greep eruit
te nemen. Meer informatie: www.comicartmasters.com.
Rembrandt
Douwes Fine Art bood een zeldzame koperen etsplaat van Rembrandt
aan en toonde het als 'highlight'. Daaromheen kleinere etsen
gehangen met diverse taferelen of portretten van de meester-graficus.
Dit als een soort ode aan Rembrandt (1606-1669) in dit jubileumjaar
van de stad, waar hij ooit furore maakte, maar ook verarmde.
Bij Douwes kon je weer eens goed zien wat een onnavolgbare kunstenaar
(tekenaar/etser) Rembrandt was. Meer informatie: www.douwesfineart.com.
Pyamarama
In de galerie van Hidde van Seggelen in Hamburg was onder meer
Klaas Kloosterboer (1959) vertegenwoordigd. In deze PAN-stand
was zijn gigapyjama op een hanger aan het plafond bevestigd,
die ontegenzeggelijk een blikvanger was. De pyjama was in licht
transparante witte stof uitgevoerd, echt ambachtelijk werk op
zo'n formaat, eerst het patroon tekenen, dan knippen en vervolgens
alles in elkaar stikken. Ook toonde de galerie werk van Wim
T. Schippers (1942), met zijn eigenzinnige creaties. Meer informatie:
hiddevanseggelen.com.
Courir
le Jardin
PAN bood ook een podium aan
het Kröller-Müller museum, dat in 2027 gaat uitbreiden.
De werkzaamheden zullen naar verwachting in 2031 gereed zijn.
In de stand werd de aankoop van Jeroen Jongeleen (1967) getoond,
een geestige video gemaakt in 2022 waarin de kunstenaar gedurende
een kwartier rondjes loopt op het (deels bevroren!) 'Jardin
d'email' van Jean Dubuffet. De opnames zijn gemaakt vanuit een
drone, zodat Jongeleen eruit ziet als een insect. Meer informatie:
krollermuller.nl/jeroen-jongeleen.
Er
was weer een mooi aanbod met diverse kunstvormen en kunstvoorwerpen
te zien in deze editie van PAN!
De
PAN – kunst-, antiek- en designbeurs 2025 was van 2 t/m
9 november 2025 te bezoeken in de Amsterdam RAI. Volgende PAN
is van 1 t/m 8 november 2026. Meer informatie: www.pan.nl.