|
|
|
Dec.
2025 - jan. 2026, 20e jg. nr.4.
Eindredactie: Rob den Boer. E-mail: redactie.bkj@gmail.com.
|
|
Kunst als motor voor erfgoedbehoud In het Nederlandse culturele landschap spelen beeldentuinen een bijzondere rol, zeker in een tijd van digitalisering en maatschappelijke versnelling. Beeldentuin Ravensteyn is hier een mooi voorbeeld van. Door Han de Kluijver In een beeldentuin ervaart de bezoeker niet alleen kunst, maar ook ruimte, licht, wind en seizoenen. De schaal van een sculptuur wordt voelbaar, het landschap fungeert als medespeler. Beeldentuinen bewegen zich daarmee in een spanningsveld tussen museale professionaliteit, particulier initiatief, landschapskunst en erfgoedbehoud. Een uitgesproken voorbeeld is Beeldentuin Ravesteyn in Heenvliet. Op het middeleeuwse landgoed rondom de Ruïne Ravesteyn vindt jaarlijks een kunstmanifestatie plaats, waar hedendaagse sculptuur, natuur en erfgoed elkaar ontmoeten. Van 8 t/m 31 mei 2026 is er voor de 31e keer een grote verscheidenheid aan kunst te zien. Achtentwintig kunstenaars presenteren samen ruim tweehonderd werken in uiteenlopende materialen, variërend van brons, cortenstaal, roestvast staal, keramiek en natuursteen tot glas en hybride materialen.
Een hybride model: kunst als erfgoedstrategie
Artistieke breedte en curatoriêle uitdagingen Dit jaar omvat het aanbod onder meer glazen sculpturen van Frank Biemans, Luna Cordaro, Hans Janssen, Sacha Brienesse en Paul Funcken; vilten installaties van Laura Grimm en werken van onder andere Herman Lamers; totems van Gijs van Poucke; keramiek van Nicky Murphy, Karel Sterk, Lieke Smits; stenen beelden van Ties Mulder; houten sculpturen van Martin Klopstra en Louis Niënhuis; cortenstalen beelden van Kim Kenyon, Rainer Ern en schrootbeelden van Jan Verschueren.
Beeldentuinen als plekken van aandacht Beeldentuin Ravensteyn 2026, 8 mei t/m 31 mei 2026, open: do.-zo. 12.00 tot 17.00 uur. Meer informatie: www.ruine-ravesteyn.nl. Han de Kluijver is architect bna bni bnsp. |