|
Dossier
achtergrond: Vrouwen in de kunst. Eindredactie: Rob den Boer.
E-mail: redactie.bkj@gmail.com. |
Dora
Maar Als men de biografie van Mary Ann Caws leest over de Franse kunstenares Dora Maar (1907-1997), dan wordt men geconfronteerd met een complexe, heel intense persoonlijkheid. Als fotografe, schilderes en dichteres, maar zeker ook als muze en vriendin van talrijke belangrijke intellectuelen en kunstenaars gaf zij blijk van een intelligente, creatieve en ondefineerbare vrouwelijke persoonlijkheid. Haar relaties met bijvoorbeeld Pablo Picasso, Georges Bataille en Man Ray werden gekenmerkt door intense betrokkenheid en maakten de Franse kunstenares ook tegelijk deelgenote van een zeer vernieuwende tijd. Door Wim Adema De schrijver en kunsthistoricus James Lord, die met Dora Maar sterk bevriend was, probeerde met woorden het geheim van haar persoonlijkheid te begrijpen. Hij ervoer een stem met de weerklank van een vogellied in de ruimte. Een zachte, melancholische persoonlijkheid die tevens snel, geestelijk scherp en alert van reactie kon zijn. Met een ondefinieerbare stem en verleidelijke oogopslag veroverde zij moeiteloos de man of vrouw die haar beviel. Dora was temperamentvol van karakter en toonde een onafhankelijke en vrije houding tegenover de liefde. Intellectuelen en kunstenaars zoals Paul Eluard, André Breton en Brassaï waren onder de indruk van haar intellectuele, artistieke en vrouwelijke aanwezigheid. Wie verder leest in de boeiende biografie van Mary Ann Caws ontdekt tevens een grote fascinatie voor de fotografie. Reflectie
van beelden Tussen 1930 en 1933 ontstond een sterke fotografische en beeldende ontwikkeling. Met de fotograaf Pierre Kéfer werkte Dora Maar jarenlang samen op fotografisch gebied. Tot 1934 hadden zij een studio in Parijs. Experimenten met fotomontage, een puur gebruik van donker en licht, de verkenning van de horizonlijn, de aanwezigheid van stilte en een subtiele zwevende beeldbalans, veroorzaakten schaduw en geheimzinnigheid in fotobeelden. Opmerkelijk waren de Parijse impressies van boomtoppen, genomen vanuit een zeer hoog standpunt, waarbij ook een weifelend, zoekend en dubbelzinnig beeld herkenbaar werd. Japanse kunstenaars als Utamoro en Hiroshige inspireerden Dora Maar. Het werk uit die periode maakt duidelijk dat de relatie met Pierre Kéfer van grote invloed is geweest op haar ontwikkeling als fotografe en kunstenares. New
Photography Een werkelijk subliem fotografisch beeld. Ook voor de modefotografie had Maar een groot talent. Opnames uit die tijd zijn 'sophisticated' en inventief. Via de beroemde fotograaf Brassaï ontstaan ook veel contacten met andere fotografen en fotojournalisten. In de fotowerken van Dora Maar is vaak een grote intensiteit, onrust en soms woestheid aanwezig. Na
1934 In haar dichtkunst ontstonden woorden als: 'I
see the landscape unreachable Surrealistische
iconen & de Guernica Gevangene
van een blik Het draaide niet alleen om het kijken maar ook bekeken te worden. Zij leefde op de grens van waarheid en illusie. En dat vond zeker plaats in haar passionele relatie met de Spaanse kunstenaar. Zij bleef echter altijd onvoorwaardelijk trouw in haar keuzes. Na een dramatische scheiding met Picasso in 1944 belandde Dora Maar in een psychiatrische kliniek. Later hervond zij toch een inwendige rust. Dichtkunst en schilderen vormden bakens in een mystieke afzondering. Zij schreef: For a longtime no friend no passer-by/I walk alone. I speak alone. Landschapsschilderijen uit die periode lieten lyrische en delicate kleuren zien. De sfeer was spiritueel. Herinneringen op foto's werden herbewerkt, herdacht, herplaatst en opnieuw ingevuld: geherstructureerd. Deze werkwijze leek Dora Maar te beschermen tegen de demonen van het verleden. Op 16 juli 1997 overleed Henriette Theodora Markovitch te Parijs. literatuur: Mary
Ann Caws; Dora Maar, with and without Picasso, a biography, uitgave:
Thames & Hudson, 2000, ISBN: 0-500-51009.1; |