Okt. - nov. 2025, 20e jg. nr.3. Eindredactie: Rob den Boer. E-mail: redactie.bkj@gmail.com.
 
VOORKANT ACTUEEL AGENDA UITGELICHT ARCHIEF COLOFON 
voorpagina
artikel
recensies van tentoonstellingen actuele exposities
Nederland België
opmerkelijke
kunstberichten
artikelen uit  
vorige nummers

over Het Beeldende Kunstjournaal

 

Actueel

Een museum waar alles anders is

De voormalige Groeningeabdij in Kortrijk is museum Abby geworden, een moderne afkorting van: 'Anders Bekeken – by Kortrijk', met een verwijzing naar de vroegere abdij. Aan de rivier de Leie is nog veel meer te zien op kunstgebied, want er werkten vele kunstenaars, die herinnerd worden in kleine musea.

Door Joke M. Nieuwenhuis Schrama

Het Abby Museum Kortrijk, dat eind maart van dit jaar opende, heeft een nieuwe aanbouw die nogal in het oog springt ten opzichte van het historische gebouw, waar hij dwars op gesitueerd staat. Het ontwerp lijkt op de contouren van een nonnenkap of het hoofddeksel van een Grieks-orthodoxe priester, maar het architectenbureau dat de aanbouw heeft ontworpen, zegt er dit over:

www.youtube.com/AbbyMuseum

Of is het misschien gewoon de omtrek van de hoofdletter A (bold font)?

 
Abby Museum Kortrijk. © Stad Kortrijk.

1000 m² expositie ruimte
De vroegere ruimtes van het oude gebouw zijn functioneel gebleven, zoals de slaapzalen (dormitorium) van de kloosterlingen, en de kapel. De aanbouw biedt hoofdzakelijk het restaurant royaal de ruimte, met lange tafels die aan een refter doen denken, zoals de eetzaal van de kloosterlingen vroeger werd genoemd en waar je als leek niet mocht komen. Om de omgeving, het Begijnhofpark, intact te houden, is er diep gegraven om de collecties kunst te kunnen tonen en wel zo'n acht meter, voor de extra 600 m² over twee zalen (de klimaatbeheersing op die diepte is overigens uitstekend). In totaal is er nu 1000 m² expositieruimte.

Historische plek
De stad Kortrijk kocht het kloostercomplex aan in de tachtiger jaren van de vorige eeuw. Van 2007 tot 2021 was het zowel het toeristisch onthaal van de stad Kortrijk als de huisvesting van het museum 'Kortrijk 1302', verwijzend naar de historische veldslag, de Guldensporenslag in dat middeleeuwse jaar. Maar, daarvoor waren er op de plek van de abdij nog andere gebouwen of huisvestingen geweest - van een oude Romeinse nederzetting naar een 16e-eeuwse Cisterciënzer abdij tot een 19e-eeuws Clarissenklooster. Zie ook: www.youtube.com/AbdijKortrijk.

De entree is in het oude gedeelte, waar onder meer een 'stadsliving' is gesitueerd. Deze living is ingericht door Rinus van de Velde (1983), die zich liet inspireren door de lange kloostergangen. Maar al lopend en kijkend door zijn fantasievolle interieurarchitectuur en verzamelde kunst in vitrines kan ik weinig van die kale gangen terugvinden. Evengoed heeft de kunstenaar dat uiteraard 'anders bekeken'.

Tradities, rituelen en ambachten
Een van de laatste activiteiten van de kloosterlingen, de zusters Clarissen of Coletienen dan wel Arme Klaren die tot 1978 de Groeningeabdij bewoonden, was het bakken van hosties. Of die toen al glutenvrij waren? Ik heb er geen verwijzing naar kunnen vinden. Het ambachtelijke hosties maken werd gedaan met een fors rond wafelijzer, waar ongedesemd deeg (zonder gist) in werd gebakken tot een dunne grote ronde ouwel. Die ouwel werd vervolgens uitgestanst in de gewenste maten en gepreegd (gestempeld) met een symbool of letter. Misschien komt dat nog, een kunstenaar of typograaf die dat ook 'anders bekeken' heeft, en iets doet met blinddruk, blindpreeg of wellicht een eetbaar boek maakt... Immers, het museum wil twee wisselende expo’s per jaar inplannen, waarin kunstenaars kunnen tonen hoe tradities, rituelen en ambachten voortdurend in verandering zijn.

George Minne
Wel is al teruggegrepen naar de historie van de abdij met de pas aangelegde kruidentuin. Dit was eveneens een activiteit van de voormalige kloosterlingen, (moes)tuinieren. In die kruidentuin staat de beeldschone sculptuur 'Geknielde jongeling' van George Minne (1866-1941) uit 1925. Het beeld werd aanvankelijk niet gewaardeerd voor een andere locatie in de stad, door de toenmalige welstandscommissie. Waarschijnlijk omdat het niet voldeed aan een correcte anatomie, wat rond die tijd nog belangrijk werd gevonden. Het beeld is daarom al die tijd maar ergens achteraf opgesteld, maar nu dan in volle glorie te zien.
Kunstenaar Rinus van de Velde in de 'stadsliving', Abby Museum Kortrijk. © Stad Kortrijk.

Minne is bekend als beeldhouwer, maar was ook (symbolistisch) tekenaar en graficus. Hij maakte meerdere sculpturen met titels als 'De kleine reliekdrager' of de beeldengroep 'Fontein der Geknielden'.

De jongeling in de tuin van Abby staat schuin tegenover het hedendaagse werk van Daan Gielis (1988-2023), 'Wilting Flowers'. Een kort leven uitgebeeld in neon, tragisch ook zoals dat van Gielis die op 34 jarige leeftijd aan een chronische ziekte overleed, op het moment dat het bijna voorbij is.
'Wat anders is aan Abby, is dat wij nadenken over je hele beleving in het museum, van begin tot eind. Wij hebben nog steeds klassieke museumzalen, maar alles daarrond is anders.'
Aldus de directeur van Abby, Sarah Keymeulen.

Oude en nieuwe kunst
Bij binnenkomst zie ik het werk van Navid Nuur (1976), getiteld 'Oefenraam', een interessant spiegelkunstwerk met bepaalde perspectieven, waar je een poosje naar blijft kijken. Dichtbij of veraf, zoals Nuur suggereert, 'oefenen'. Hij maakte het werk ter plekke in 2024. Naast diverse spiegellagen heeft hij er ook bloemblaadjes, vissen en slangenhuid in verwerkt. Het werk van Nuur is magisch te noemen en niet te (mono)typeren. De eerste halfjaarlijkse expositie 'F**klore' (een samentrekking van F**k en Folklore) duurde tot 14 september 2025 en maakte intussen plaats voor: www.abbykortrijk.be/faith-no-more-rituals-uncertain-times

Kermiskoerser
Van Sara Keymolen kreeg ik een toelichting bij enkele kunstuitingen die ik vooraf nog niet had bekeken. Onder meer een verhalend verzamelwerk of document van de kunstenaar Jef Geys (1934-2018), een collectie van foto's, knipsels, getypte brieven etc. die gaat over het trieste leven van de 15-jarige kermiskoerser Roger Jonckers, waarmee Geys in de jaren 1968-1969 een intensief contact had. Het werk zou wellicht onder conceptuele kunst, surrealisme of absurdisme vallen, als we het een naam moeten geven. Geys verstrengelde in zijn brieven de identiteiten door zich voor te doen als Roger, maar vervolgens te ondertekenen met Geys. Het betreft overigens een waargebeurd verhaal dat draait om de wielersport, die in België nog immer een prominente plaats inneemt. Eddy Merckx (1945) was destijds een rolmodel voor veel Belgische jongens en Roger werd (ongewild?) in die rol geduwd, met alle ongewilde gevolgen voor zijn verdere leven. Deze gedachte is bevreemdend maar ook intrigerend, voor mij is niet vast te stellen waar dit document iets aan toevoegt, historie of kunst...

Vanaf station Kortrijk is het goed tien minuten lopen naar Abby. En ben je toch in de stad, een aardige zeven kilometer lange voet- of fietszoektocht door de stad is bedacht door de Kortrijkse kunstenaar Mie Bogaerts (1968): www.visitkortrijk.be/ziemie-route-7-km.

Kunstenaars langs de Leie
De stad Kortrijk is een van de oudste steden van België. Zij is ontstaan aan rivier de Leie, die ontspringt in Noord-Frankrijk bij Lisbourg. Bij opgravingen zijn Romeinse nederzettingen gevonden langs deze rivier, zo ook op de plek waar nu museum Abby staat. De Leie heeft al veel kunstenaars inspiratie gebracht. Stroomafwaarts gaat de rivier door plaatsen als Deinze, Astene, Sint-Martens-Latem en Deurle, om uiteindelijk bij Gent in de Schelde te stromen. Sint-Martens-Latem is een kunstenaarsdorp dat zelf enkele kleine musea herbergt, huizen waarin kunstenaars hebben gewoond en gewerkt.

Ben je toch in de buurt, dan is een bezoek aan deze musea in hun idyllische omgeving zeker de moeite waard.

Bij gelegenheid ben ik binnen geweest in Museum Gevaert Minne: www.sint-martens-latem.be/mu-gevaert-minne, en vond daar nog meer over het leven en werk van George Minne, zoals eerder besproken. Ook zijn hier werken te vinden van Gustave van de Woestyne (De papeter uit 1911), Constant Permeke, Leon en Gust de Smet, Valerius de Saedeleer, en andere kunstenaars uit de eerste en de tweede Latemse groepen.

 
Navid Nuur, 'Oefenraam', Abby Museum Kortrijk. © Stad Kortrijk.

En vervolgens in Museum Gust de Smet: www.sint-martens-latem.be/museum-gust-de-smet.
Gust de Smet (1877-1943) vestigde zich rond 1905 met zijn broer Leon, Frits van den Berghe en Constant Permeke in Sint-Martens-Latem. De Smet is uitgegroeid tot een icoon van het Vlaams expressionisme, met zijn herkenbare (kubistische) expressionistische stijl, zowel in landschappen als menselijke figuren. De Smet maakte honderden doeken, tekeningen en etsen, ook tijdens zijn ballingschap in Nederland in de Eerste Wereldoorlog. Het kleine museum was zijn woonhuis en atelier, en hier worden zijn di
verse werken getoond.

Museum Abby, Begijnhofpark, Kortrijk, België. Website: www.abbykortrijk.be.

Terug naar boven | Print dit artikel!

 

Museum Louvre-Lens
- een gebouw dat liever fluistert dan spreekt

Op een braakliggend terrein van twintig hectare dat tot de jaren zestig dienst deed als kolenmijn, staat nu het 360 meter lange Louvre-Lens, een dependance van het Louvre in de Franse gemeente Lens. Het doel van Louvre-Lens is om de collectie in verschillende fasen te presenteren, waardoor een semi-permanente collectie van zo'n 500 werken ontstaat, die elke drie jaar wordt vernieuwd.

Door Han de Kluijver

De keuze om het museum op een voormalige mijn te vestigen, had te maken met de transformatie van het mijngebied. Het ontwerp, dat aanvankelijk werd gemaakt in het kader van een internationale wedstrijd in 2006, is van SANAA, een Japans bureau onder leiding van Kazuyo Sejima en Ryue Nishizawa. De architecten wilden geen dominant iconisch gebouw creëren en kozen in plaats daarvan voor een lage structuur. In plaats van een monumentale entree of een imposante façade, ontvouwt het Louvre-Lens zich als een reeks verbonden paviljoens. Vijf in totaal, bescheiden, laag, horizontaal gespreid over het licht glooiende terrein, als opslagloodsen.

 
Wat het Louvre-Lens zo bijzonder maakt, is dat het een gebouw is dat geen trots etaleert. In een tijd waarin architectuur vaak moet imponeren en iconisch wil zijn, kiest dit museum voor het tegendeel. Het lijkt niet meer te zijn dan een reeks simpele loodsen, en toch schuilt er een onvergelijkbare rijkdom in de manier waarop die loodsen omgaan met licht en ruimte. Foto: Han de Kluijver.

De gebouwen zijn van glas en van geborsteld, geanodiseerd (beschermd) aluminium, dat het licht en de omgeving op onvoorspelbare wijze weerspiegelt. Van een afstand schijnt het alsof de gebouwen oplossen in de atmosfeer. De gevels lijken recht, maar golven subtiel, als de zachte deining van water. De reflecties dansen. De lucht, de bomen, de voorbijganger, alles beweegt mee. Wat werkelijk is en wat reflectie valt niet meer scherp te onderscheiden. Dit is geen transparantie in de klassieke betekenis, het is translucentie. Een tussengebied. Het museum is niet alleen van glas en aluminium, maar ook van licht, van weerspiegeling, van afwezigheid en aanwezigheid tegelijk. Het metaal glanst niet, het fluistert. De scherpe hoeken van de volumes creëren meerduidige reflecties en schaduwen die desoriënterend kunnen zijn: als een landschap in een droom, waarin je je eigen silhouet ziet, maar niet zeker weet of je het werkelijk bent.

Het hart van glas
Midden in het complex ligt een glazen paviljoen dat de rol van entree vervult. Door de transparantie van het glas lijkt het alsof er geen voorgevel en geen achterzijde is, maar slechts een open plek waar stad, park en museum elkaar kruisen. Hier is het Louvre-Lens niet alleen toegang tot kunst, maar ook een publieke doorgang. Boekwinkel, café, ticketbalie en andere faciliteiten zijn ondergebracht in gebogen glazen transparante ruimtes die vloeiend in elkaar overgaan, zonder harde grenzen. Het is een hal, die zich niet afsluit, maar uitnodigt.

Het centrale paviljoen is volledig van glas. Het is het hart van het gebouw, de toegangspoort tot de tentoonstellingen en tegelijk een doorgang voor de stad zelf. Deze ruimte is ontworpen als een echte publieke plek – transparant, open, uitnodigend. Foto: Han de Kluijver.

Deuren aan weerszijden van deze hal leiden naar de twee tentoonstellingszalen, waar de wanden ook bekleed zijn met geanodiseerd, geborsteld aluminium. Bij binnenkomst is de uitgestrektheid die je voelt schokkend. De architecten hebben een sfeer gecreëerd van leegte, met precisie. De aluminium binnenwanden vervagen de grenzen van de tentoonstellingsruimte en creëren een spookachtige achtergrond van reflecties. Het reflecterende aluminium vergroot de ruimte ook, waardoor een sluier van ambiguïteit en mist ontstaat, waartegen de kunst nog prominenter en helderder lijkt. Het silhouet van de bezoeker in de wazige weerspiegeling maakt hem onderdeel van deze dialoog. Je bent er, en je bent er niet. En telkens, wanneer je denkt grip te krijgen op de ruimte, zie je een vervormde schaduw van jezelf voorbijschuiven. Het is vreemd hoe een gevoel van uitgestrektheid en leegte meer tot uiting komt in de ruimte met witte muren dan in het glazen paviljoen, waar de hele omringende ruimte zichtbaar is.

Een bijzonder detail is de vloer, die langzaam afloopt, bijna onmerkbaar. Niet alleen volgt deze de natuurlijke glooiing van het terrein, hij versterkt ook het gevoel dat je je in een landschap beweegt.

Niet over een vlakke vloer, maar over iets dat leeft, dat je uit balans brengt, dat je herinnert aan je lichaam. Zelden voel je de zwaartekracht zo subtiel in een museum. Daglicht stroomt via glazen panelen in het dak de zalen binnen, maar wordt getemperd door lamellen en gordijnen. Nooit is het licht hard of direct. Het glijdt langs de muren, verandert van intensiteit, verandert de kunst.

Daarnaast heeft het museum ook een grote kelder van twee lagen. Twee onafhankelijke gebouwen huisvesten de administratieve diensten aan de zuidkant en een restaurant aan de noordkant, waardoor een verbinding ontstaat tussen het museum, het park en de stad.

Boekwinkel, café, ticketbalie en andere faciliteiten zijn ondergebracht in gebogen glazen ruimtes die vloeiend in elkaar overgaan, zonder harde grenzen. Foto: Han de Kluijver.

De schoonheid van een loods
Toch is het niet alleen licht of vorm wat dit gebouw zo bijzonder maakt. Het is vooral de afwezigheid van nadruk. SANAA ontwierp geen iconisch gebouw, geen architectonisch statement dat zich wil onderscheiden van de plek – integendeel.
Dit is architectuur die zich onderwerpt, die zich verstopt, die slechts zichtbaar is als je goed kijkt. Zij lijkt zich soms zelfs te willen onttrekken aan het oog. In een tijd waarin architectuur vaak draait om zichtbaarheid en herkenbaarheid, is dit gebouw een daad van bescheidenheid. En daardoor des te radicaler.

De bezoeker wordt geen route opgelegd. Je dwaalt, je observeert, je verdwijnt. En dan plots zie je jezelf weer, vervormd, in een spiegelende wand. Of je merkt dat de lucht boven het gebouw via de reflectie in het aluminium naar binnen stroomt. Binnen en buiten zijn er geen tegenstellingen, maar schakeringen.

Een bezoek aan het Louvre-Lens is een ervaring waarin tijd vertraagt, waarin kijken opnieuw wordt aangeleerd. Het is een plek waar ruimte, kunst en lichaam samenkomen in een subtiele choreografie. Een museum dat niet gebouwd lijkt, maar is ontstaan..

En toch staat het hier, dit gebouw. Verankerd in een verleden van kolen en oorlog (De oude mijnstad in Noord-Frankrijk heeft zwaar te lijden gehad onder beide wereldoorlogen), maar levend als een wolk. Niet ontworpen om te domineren, maar om te verdwijnen. Om deel te worden van lucht, van aarde, van herinnering. Het Louvre-Lens fluistert. En juist daardoor blijft het in je gedachten.

Meer informatie: www.louvrelens.fr.

 
Licht valt van boven binnen, gefilterd door lamellen, en het verandert het gebouw van ochtend tot avond. Foto: Han de Kluijver.

Han de Kluijver is architect bna bni bnsp

Terug naar boven | Print dit artikel!

 

Twee haiku's van Ria Giskes. Verder op deze pagina vindt u er nog twee.

 

stortbuien
doven de zomer
vogeltrek

de herfst
heeft de kastanjeboom
aangeraakt

 

Haiku: Ria Giskes-Pieters; foto: ©John Giskes.
Meer haiku's van Ria Giskes vindt u hier: http://tjilp.blogspot.com.

Terug naar boven

 

Van Cruise Terminal via Van Nelle Fabriek naar Ahoy

De jaarlijkse kunstbeurs Art Rotterdam vond van 28-30 maart 2025 plaats in Ahoy in Rotterdam. Een terugblik.

Door Joke M. Nieuwenhuis Schrama

Fons Hof begon in 1999 zijn Art Rotterdam in de Cruise Terminal aan de Wilhelminakade in Rotterdam. Een dynamische locatie in mijn herinnering, tijdens een editie zo'n achttien jaar terug. Het was wel winderig aan de Nieuwe Maas, maar je had er prachtig uitzicht op de Erasmusbrug. Art Rotterdam was min of meer bedoeld als pendant van de KunstRAI Amsterdam (dit jaar was de veertigste editie in de RAI). In 2014 werd een gedeelte van de iconische Van Nelle Fabriek als locatie voor de beurs betrokken. Na tien jaar bleek deze plek te klein geworden voor het almaar groeiende Art Rotterdam, waarin ondertussen ook de presentatie Prospects van het Mondriaan Fonds was opgenomen.

 
Art Rotterdam 2025. Foto: Almicheal Fraay.

In 2025 was de beurs in Ahoy, Rotterdamser kan het niet, met wat vierkante meters meer (en een dag minder). Fons Hof staat nog immer aan het roer van deze internationale beurs voor hedendaagse kunst, die is uitgegroeid tot een van de belangrijkste kunstbeurzen in Europa.

Handel en wandel
Er zijn intussen heel wat beurzen bijgekomen op het gebied van de handel in (hedendaagse) kunst, zowel in Nederland als ook internationaal. Waren het voorheen slechts enkele (waarvan Art Cologne de oudste is en Art Basel de grootste op diverse locaties), dit voorjaar is het zelfs wat opgehoopt: TEFAF, Art Paris, Drawing Now Paris, IFPDA Print Fair. Tel daarbij op de kleinere beurzen, NAARDEN the Art fair, Art Eindhoven, Kunst aan het Hof, KunstRAI.

Het was even slikken bij het naderen van het immense Ahoy complex, dat met het openbaar vervoer trouwens praktisch en snel te bereiken is. Grote affiches gaven de ingang aan, met het logo 'ART' herkenbaar in licht transparante schilderstape letters. Een plattegrond van de beurs was geen overbodige luxe, om door de ruim opgezette secties een weg te vinden. Veel bezoekers liepen dan ook met een exemplaar rond. Je loopt immers regelmatig verkeerd als een galerie meerdere ingangen heeft, waardoor de koers herpakt moet worden.

Op koers
Vooraf had ik geen selectie gemaakt op basis van mails die galeries mij regelmatig sturen, eerst maar eens wennen aan de nieuwe locatie. Het blijkt 'hard werken' om erdoorheen te komen. Eerst de sectie 'Projections', want daar gaat nogal wat tijd in zitten. Er werden twaalf video's vertoond op forse schermen en die uitzitten zou een een paar uur in beslag nemen. Evengoed bekijk ik er enkele voor een gedeelte, waaronder die van Judith Westerveld en van Hans op de Beeck. Deze sectie had drie ingangen, dus plattegrond er weer bij om in de New Art Section te komen waar ik de genomineerde Mini Galerie bezocht, met alleen de presentatie van werken door kunstenaar Pris Roos (1984). Haar werk op karton en papier in oliepastels is plezierig om naar te kijken, het is kleurrijk en verhalend. En intussen dit feit: de NN Art Award 2025!

Metronoom
Vervolgens doorkruiste ik de 'Main Section', zorgvuldig vermijdend dat ik de straten dubbel zou lopen bij het in- en uitgaan van de vele galeries. De eerste lange stop hield ik bij de Italiaanse galerie Studio G7, waar ik twee metronomen op de wand zag, ieder met kleine verschillen, gemonteerd op de zolen van twee oudere type strijkijzers. Kom er maar eens op, origineel! (overigens niet functioneel, maar dat was ook niet de bedoeling). De Italiaanse kunstenaar is Jacopo Mazzonelli (1983). Hij vervaardigt sculpturen en installaties die beeldende kunst en muziek samenbrengen. De galeriehouder geeft mij vriendelijk en onverstoorbaar uitleg over deze kunstenaar en zijn werken, evenals over enkele andere kunstenaars in zijn uitstalling.

116 jonge kunstenaars
De grootste sectie was 'Prospects' van het Mondriaan Fonds, inmiddels dertien jaar op rij aanwezig op Art Rotterdam. De plattegrond hiervan was niet eenvoudig en uit willekeur besloot ik dit gedeelte van de beurs door te nemen, omdat ik hiervoor geen tips had ingelezen. Prominent in het midden stond het werk van Marcos Kueh. Ik meende zijn werk eerder te hebben gezien op de laatste Documenta, maar dat bleek niet het geval. Daarna was het doorreizen in dat grote gebied van jonge kunstenaars, met uiteraard verrassende, wonderlijke, raadselachtige objecten en kunstuitingen in diverse disciplines. Waar je letterlijk omheen kon lopen, is het werk van Amrith de Zoete (1997), getiteld: 'Merrily Act II'. Zijn kinetische sculptuur 430 x 310 x 40 cm combineert fragmenten van een roeiboot en een bewegende roeispaan met een mensfiguur. De beweging wordt geautomatiseerd gestuurd, terwijl de figuur hopeloos vastzit en de controle heeft verloren over de machine. Roeiers varen met hun rug naar de bestemming en De Zoete ziet dat symbolisch; 'Wij nemen allemaal beslissingen met de blik op heden en verleden, terwijl de toekomst onzichtbaar blijft' 'Row, row, row your boat, gently down the stream'.

Een pleisterplaats tenslotte was de stand van Sabine Rovers (1992). Zij had een wand met fotografische prints geïnstalleerd van 43 verschillende inheemse plantensoorten. Ik dacht eerst aan gomdruk, maar het waren anthotypie-afdrukken. Een anthotypie is een afbeelding gemaakt met lichtgevoelig plantaardig materiaal en UV-/zonlicht, in een geheel milieuvriendelijk proces.

Ik vroeg haar om de (stinsen)plant daslook en voilà daar pakte zij de print al van de wand. Rovers blijkt ook botanicus, zij weet van alles over de door haar gefotografeerde en afgedrukte planten te vertellen.

Art Rotterdam 2025. Foto: Almicheal Fraay.

Verder, het ontbreken van bankjes of andere zitplekjes werd opgelost door de diverse en rijkelijk aanwezige horeca. Bovenstaande impressie is een microweergave van wat er zoal was te zien, de volgende Art Rotterdam is: 26-29 maart 2026 in Rotterdam Ahoy. Dit is een gezamenlijke editie met de grote fotografiebeurs UNSEEN, die eerder in gashouder Westergas werd gehouden.

Meer informatie: www.artrotterdam.com.

Terug naar boven | Print dit artikel!

 

Cirva in Marseille: Een Archipel van Samenwerking
Van eilandjes naar archipel - De kracht van verbinding in kunst en design

In een wereld die steeds verder polariseert, kan kunst een brug zijn tussen uiteenlopende perspectieven – een plek waar individuele stemmen samen een archipel vormen van creativiteit en betekenis.

Door Han de Kluijver

De westerse wereld lijkt steeds verder uit elkaar te drijven. Polarisatie, scherpe tegenstellingen en de verleiding van snelle, autoritaire oplossingen domineren het politieke en maatschappelijke klimaat. Ook in Nederland is deze spanning voelbaar. Kunst en cultuur bevinden zich vaak midden in deze storm. Bezuinigingen hierop worden regelmatig gerechtvaardigd met het argument dat kunst elitair is, een luxeproduct voor enkelen. Eind jaren negentig klonk deze toon al bij staatssecretaris Rick van der Ploeg, vanaf 2011 ook bij staatssecretaris Halbe Zijlstra. Het idee dat kunst iets is dat men zich óf kan permitteren, óf met wantrouwen moet bekijken, heeft sindsdien vaste voet gekregen.

 
Cirva is een vereniging zonder winstoogmerk, erkend als algemeen nut beogende instelling, die sinds haar oprichting steun ontvangt van het Franse Ministerie van Cultuur / regionale directie voor culturele zaken Provence-Alpes-Côte d'Azur, van de stad Marseille, van de regionale raad Sud Paca en van de departementale raad Bouches-du-Rhône. Foto: Alexandre Mouillet / Bérangère Huguet.

Maar wat verliezen we wanneer we kunst reduceren tot consumptie of privilege? Natuurlijk, velen genieten ervan; een miljoen museumkaarthouders, duizenden leesclubs, koren en gezelschappen getuigen daarvan. Toch gaat kunst dieper dan het aantal bezoekers of lidmaatschappen. Zij leeft in talloze organisaties en gemeenschappen, vaak gedragen door vrijwilligers die hun tijd en energie geven om schoonheid en betekenis mogelijk te maken. In die veelheid lijkt kunst in Nederland op een archipel die nog geen archipel is: een verzameling eilandjes, ieder met zijn eigen horizon, eigen regels en eigen bewoners.

Eilandjes hebben een zekere charme. Ze zijn zelfvoorzienend, vol toewijding en passie. Maar ze zijn ook kwetsbaar. Gesloten in zichzelf missen ze de kracht om stormen te weerstaan. Dat is de paradox van de kunstwereld, juist de intensiteit waarmee kunstenaars en liefhebbers zich op hun eigen vierkante meter richten, kan hen isoleren. Vooral in tijden van toenemende polarisatie is het zinvol om de horizon te verbreden en ons af te vragen, met wie kunnen wij ons verbinden? Schrijvers kunnen leren van muzikanten, beeldend kunstenaars van theatermakers, filmers van dansers.

De ware kracht van kunst ligt dus niet in afzondering, maar in de relatie – in het besef dat schoonheid pas echt leeft wanneer zij gedeeld wordt. Verbinding en inspiratie in de samenleving kunnen leiden tot meer verdraagzaamheid en interesse in elkaar. Het zoeken naar verbinding wordt zo een essentieel onderdeel van het bestaansrecht van kunst, waarin concept en ambacht niet los van elkaar kunnen worden gezien.

Cirva stimuleert ook de ontwikkeling van nieuwe technieken, zoals de en samenwerkingen met hedendaagse componisten zoals Christian Sebille om glas te gebruiken in soundscapes. Foto: GMEM.

De installatie 'Sã' bestaat uit 100 glazen Lego-blokken, kleine objecten waarvan de logica is gebaseerd op het principe van Fibonacci (1, 1, 2, 3, 5, 8). De kunstenaar vertaalt deze ordeningsmethode in een materiaal (glas) dat via zijn fragiliteit de utopie van een steiger voor de wereld belichaamt. Foto: E. Fiorese, Chini Foundation, Le Stanze del Vetro, Venetie, 2018.

Cirva in Marseille: Een Archipel van Samenwerking
Een sprekend voorbeeld van deze verbondenheid is het Cirva (Centre International de Recherche sur le Verre et les Arts Plastiques), een internationaal onderzoekscentrum voor glas in beeldende kunst en design. Opgericht in 1983 in Aix-en-Provence en verhuisd naar Marseille in 1986, biedt het Cirva kunstenaars een unieke combinatie van vakmanschap, experimenteerruimte en interdisciplinair contact. Destijds toonde de hedendaagse kunst weinig interesse in het ambacht; nu ondersteunt het Cirva onderzoeksprojecten op maat door contacten te faciliteren tussen kunstenaars, technici, onderzoekers en ambachtslieden.

Kunstenaars die in de studio van Cirva werken, krijgen de vrijheid om te experimenteren zonder de druk van vooraf vastgestelde resultaten. Dit heeft geleid tot baanbrekende projecten, zoals het 'Jardin d’Addiction' van Berdaguer & Péjus en de gegoten glazen legoblokjes van Lieven de Boeck. Cirva stimuleert ook de ontwikkeling van nieuwe technieken, zoals de 'Mistral' van Gaetano Pesce, waarbij gesmolten glas via een aangepaste airbrush wordt geprojecteerd, en samenwerkingen met hedendaagse componisten zoals Christian Sebille om glas te gebruiken in soundscapes. Het Cirva fungeert daarmee als een katalysator voor verbinding tussen disciplines; kunstenaars werken samen met technici, musici, ontwerpers en ambachtslieden. Door deze kruisbestuiving ontstaan nieuwe ideeën en vormen, die anders misschien nooit gerealiseerd zouden worden.

De Medeproducent: Publiek als Partner

Het Cirva benadrukt dat kunst niet alleen door kunstenaars wordt gemaakt, maar mede door degenen die ernaar kijken, luisteren en ermee omgaan. Wie zich als liefhebber of verzamelaar niet langer alleen als consument ziet, maar als medeproducent, verandert zijn relatie tot kunst. Het wordt iets waaraan men actief deelneemt, waarvoor men zorg draagt en verantwoordelijkheid neemt.

Cirva deelt deze experimenten met een breder publiek, zowel in de studio als online, via tentoonstellingen, bijeenkomsten en archieven. Zo wordt de ontstaansgeschiedenis van elk werk bewaard en tentoongesteld, van prototypes en tekeningen tot brainstormsessies, waardoor het publiek een unieke inkijk krijgt in het creatieve proces. Het idee van medeproducent zijn gaat verder dan fysiek aanwezig zijn. Het omvat het volgen van artistieke trajecten, het delen van kennis en het stimuleren van nieuwe verbindingen. Zo wordt de archipel van kunst in feite een levend ecosysteem, waarin de grenzen tussen maker, onderzoeker en toeschouwer vervagen en nieuwe vormen van samenwerking ontstaan.

Mal voor de objecten van Tejo Remy. Foto: Tejo Remy.

Tejo Remy: Experiment en Transformatie
Een voorbeeld van een kunstenaar die in Cirva experimenteert, is de Nederlandse ontwerper Tejo Remy (1960). Remy werkt met materialen die vaak over het hoofd worden gezien en geeft ze een nieuwe betekenis. Bij Cirva onderzocht hij gerecycled glas, voornamelijk vlakglas dat overblijft bij de bouw, en ontwikkelde hij technieken om gehard glas tot nieuwe vormen te smelten. Zijn werk draait om transformatie, toeval en het ontdekken van nieuwe mogelijkheden, waarbij elk object uniek is. Het proces van Remy illustreert de kracht van samenwerking en verbinding, dat is het samenspel tussen ontwerp, materiaal en techniek, het experiment met mallen, CNC-frezen en lasersnijden, en de wisselwerking tussen toevallige ontdekkingen en intentioneel ontwerp. Het verblijf van Remy wordt ondersteund door de ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden, wat het belang van internationale samenwerking en publieke ondersteuning benadrukt.

Verbinding als Model voor Kunst en Samenleving
Wat Cirva laat zien, strekt verder dan glas of design; het is een model voor hoe kunstdisciplines zouden kunnen functioneren, hoe zelfs de samenleving zou kunnen functioneren. In een wereld die vaak in fragmenten opereert, laat Cirva zien dat samenwerking, uitwisseling van kennis en interdisciplinair denken nieuwe mogelijkheden ontsluit. Elk eiland op zich is prachtig, uniek en vol toewijding, maar het zijn de bruggen ertussen die betekenis en kracht creëren. Kunst toont ons dat schoonheid pas werkelijk leeft wanneer zij gedeeld wordt; dat experiment en ambacht samenkomen in onverwachte vormen en dat toeval en intentioneel handelen elkaar kunnen versterken. Zoals gesmolten glas wordt gevormd, breekt, en weer samenkomt in een nieuw patroon, zo vormt de samenleving zich door verbinding, samenwerking en openheid.

Andere kunstinstellingen zouden deze aanpak kunnen overnemen, maar buiten de kunst biedt dit model ook inspiratie voor de samenleving in bredere zin. In tijden van polarisatie kan verbinding worden gezien als een strategische keuze.

Door te luisteren, te delen en samen te experimenteren, ontstaan nieuwe perspectieven en oplossingen. Kunst kan zo fungeren als een oefenveld voor maatschappelijke dialoog, waarin diversiteit en samenwerking leiden tot innovatie, begrip en gedeelde verantwoordelijkheid.

Blik vooruit
Kunst die zich alleen op zichzelf richt, blijft een eiland; kunst die zoekt naar verbinding wordt een archipel. En in die archipel kunnen schoonheid, betekenis en innovatie werkelijk gedeeld en beleefd worden. Het is een uitnodiging, niet alleen om kunst te bekijken, maar om actief deel te nemen, bij te dragen en de horizon te verbreden – zodat de kunstwereld, en uiteindelijk de samenleving, sterker en veerkrachtiger wordt. Het verhaal van Cirva laat zien dat toeval en ambacht, experiment en dialoog, samen de weg kunnen wijzen naar een wereld waarin kunst geen luxe is, maar een levendig, verbindend instrument van begrip, creativiteit en gemeenschapszin. Elk eiland kan schitteren op zichzelf, maar pas vanuit een verbinding ontstaat een archipel van betekenis.

 
Tejo Remy, 'Before sunset', 400 x 200mm. Foto: Tejo Remy.

De archipel van kunst is ook een uitnodiging om te ontmoeten, te delen, te luisteren en te leren. Om niet alleen toeschouwer te zijn, maar medeproducent van een wereld waarin diversiteit, nieuwsgierigheid en respect hand in hand gaan. In elke samenwerking, in elk experiment en in elke ontmoeting ligt een belofte verborgen – dat het onmogelijke mogelijk wordt wanneer we eilandjes verbinden tot een levendig geheel.

Meer informatie: dca-art.com/en/cirva.

Han de Kluijver is architect bna bni bnsp

Terug naar boven | Print dit artikel!

 

Twee haiku's van Ria Giskes.

 

storm
de tuinlamp
knippert

na het afscheid
stil luisteren
naar de herfstwind

 

Haiku: Ria Giskes-Pieters; foto: ©John Giskes.
Meer haiku's van Ria Giskes vindt u hier: http://tjilp.blogspot.com.

Terug naar boven

 

Highlights en publiekstrekkers

TEFAF 2025 was te bezoeken van 13-20 maart 2025. Er was weer veel te zien op deze exclusieve kunstbeurs in Maastricht. Een terugblik.

Door Joke Nieuwenhuis Schrama

TEFAF 2025 is weer voorbij en de organisatie heeft zich kunnen verheugen op meer dan 50.000 bezoekers. De voorheen gebruikelijke tien dagen zijn met algemene instemming bij de editie van 2024 al ingekort tot zeven. Wederom waren er enkele publiekstrekkers. Met een welberaden selectie 'Highlights' oftewel 'Objects of Desire', deed TEFAF de naam van werelds belangrijkste kunstbeurs weer eer aan. Tweehonderdzeventig internationale galeries waren present en op de verdieping was ruimte gemaakt voor twee kleine exposities.

The intelligent community of the year
Tijdens het TEFAF-symposium in het MECC in Maastricht, werd Limburg genomineerd door het Intelligent Community Forum dat ieder jaar 21 regio's wereldwijd selecteert die uitblinken in innovatiekracht, kennisontwikkeling en duurzaamheid, de zogenaamde 'Smart21'. TEFAF was een mooi podium hiervoor, de nominatie geldt voor de hele provincie Limburg. Evengoed vaart de stad Maastricht ieder jaar wel bij deze beurs, die daar zeker past. Echter, als je in het westen woont is de reistijd aanmerkelijk en hotels, restaurants en taxi's hebben de prijzen navenant aangepast. Zo ook de entreeprijs, die was in de weekenddagen verhoogd naar 75 euro. De overgebleven weekdagen na het weekend bleef de toegang 50 euro.

 
Eva Anatomica, polychroom hout, was, metaal, 140 x 46 x 26 cm, Italië of Spanje, eerste helft van de 17e eeuw, Galerie Kugel. Foto: Galerie Kugel.

De bezoeker met museale interesse zal dit ervoor over hebben. Entrees voor evenementen zoals concerten, opera's of andere culturele manifestaties kunnen tenslotte ook in die prijsklasse vallen. De potentiële koper, bekend bij de galeries, heeft al een uitnodiging en bij de anonieme koper valt zo'n entreeprijs weg bij het bedrag dat zal worden besteed.

Museumbezoek
De (enige) zondag had ik uitgekozen voor mijn bezoek, dat is ook een handige dag voor reizen met het openbaar vervoer. Er was treinuitval, uiteindelijk slechts een half uur vertraging, maar voor een dag op en neer vanuit de hoofdstad telt dat wel. Een selectie vooraf had ik niet gemaakt. Ter plekke besloot ik de highlights te verkennen, in de secties 'Paintings', 'Works on Paper' en 'Modern&Contemporary Art', om in die configuratie te blijven en me daar te laten verrassen. Er is mij weleens gevraagd of je ook met een museumkaart de beurs kan bezoeken. Dat gaat weliswaar niet, maar niettemin is een inmiddels wat sleetse benaming voor de beurs zelf: 'Het museum waar alles te koop is'.

Eva Anatomica
Toch nog even in de sectie 'Antiquiteiten' gesnuffeld die, samen met de 'Jewellery', de meeste stands heeft op de beurs. De eerste die ik bezocht was die van Galerie Kugel, waar 'Eva Anatomica' (17e eeuw) werd aangeboden.

Het polychroom houten beeld, dat er zowel wetenschappelijk als kunstig uitziet, is zo mogelijk de vroegst geregistreerde anatomische sculptuur op ware grootte. Ofschoon Eva elfachtig oogt, is die ware grootte toch mogelijk, want in de eerste helft van de 17e eeuw waren de mensen een stuk kleiner.

De sculptuur werd nu te koop aangeboden, maar is voorheen diverse keren geëxposeerd geweest, onder meer in het Erasmushuis in Brussel tijdens de expo 'Anatomie des Vanités'. Het Erasmushuis werd al eens besproken in het BKJ vanwege een andere expositie.

Wandkleed (detail), 284 cm x 237 cm, koraalkralen, zilverdraad op zijden damast, Trapani (Italië), circa 1750. Particuliere collectie. TEFAF 2025, Galerie Perrin.

Trapani brokaat
Overgestoken naar Galerie Perrin, waar mij een beeldschoon wandtapijt opviel. Dit is oude textielkunst van geelzijden damast met een weelde aan zilverdraad en minieme bloedkoralen kraaltjes. Vervaardigd in de 18e eeuw in Sicilië, met zeldzaam Trapani brokaatwerk. Bloedkoraal werd door de drie monotheïstische religies als goddelijk en magisch beschouwd. In het Christendom met name als symbool voor het bloed van Christus, dat in staat was het kwaad af te weren en gif te detecteren. Afijn, je moet natuurlijk niet alles 'geloven', maar destijds was het wellicht een vorm van bezwering. Overigens konden alleen zeer welgestelden zich een dergelijk gobelin veroorloven.

Mancini
Verder naar Landau Fine Arts voor de aangeboden en highlighted Kandinsky. Vervolgens liep ik naar de sectie 'Paintings' en doorkruiste een tiental galeries. Bij Antonacci Lapiccirella Fine Art uit Rome, werd ik daadwerkelijk verrast door het werk 'Portrait of an old man' (1896 – 99) van Antonio Mancini. Mancini (1852-1930) werkte graag met rasters, tot ongenoegen van zijn mecenas Hendrik Mesdag (1831-1915), maar de kunstenaar was onverstoorbaar. Er waren nog enkele Mancini's te zien in deze galerie. Ook bij Galerie Lullo Pampoulides uit Londen werd een Mancini aangeboden, een zelfportret in olieverf op een spiegel. Dat is wat ik eigenlijk miste op de beurs, was de zoekoptie op de website van de TEFAF naar specifieke kunstenaars, die misschien dan internationaal geen grootheden zijn, maar wel enige plaats verworven hebben in de kunstgeschiedenis. Niet alle aangeboden objecten op deze beurs zijn door de ballotage geweest, een verzamelaar zal er vermoedelijk op geattendeerd zijn.

Bistouri
Dan naar binnen bij galerie Karsten Greve uit Keulen die Georgia Russell vertegenwoordigt. Het reliëfachtige werk trok mijn aandacht vanwege de transparantie en ijle kleuren. Ik knikte naar de vriendelijke mevrouw Greve, die al sinds jaar en dag toeziet op haar TEFAF stand en eventuele vragen beantwoordt. Meerdere werken van Russell (1974) werden hier aangeboden. Tekeningen op organza in acryl en gouache, die weer zijn gesneden in vloeiende stroken, het geheel omhuld door plexiglas.
De kunstenaar werkt met een scalpel of bistouri, een chirurgisch mesje dat duidelijk fijner kan snijden. Russell bewerkt ook papier en kan met deze fijnsnijder (en vaste trefzekere hand), bijvoorbeeld een boek tot een sculptuur omvormen.

 
James Ensor, 'Bloemen en groenten', (inv.nr. 1858). Foto: Hugo Maertens. Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, Coll. Vlaamse Gemeenschap (public domain).

KMSKA
De publiekstrekkers, twee zeldzame werken, één van Picasso en één van Klimt, heb ik op afstand bekeken, daar werd al voldoende aandacht aan besteed. Op de verdieping liep ik door de 'promo' expositie van het KMSKA Antwerpen, waar onder meer enkele topstukken uit de collectie werden getoond. Zo waren ook de musea vertegenwoordigd op deze museale beurs.

Meer informatie: www.tefaf.com. De volgende editie van TEFAF is van 14 tot 19 maart 2026.

Terug naar boven | Print dit artikel!

 

Korte berichten

Een rubriek met tips over mooie tentoonstellingen en evenementen die een bezoek waard zijn, of mooie boeken.

Van 15 november 2025 t/m 5 april 2026 is de tentoonstelling Hotspot Leipzig – Hoogtepunten uit de collectie te zien in het Drents Museum in Assen. Leipzig is een hotspot voor de beeldende kunst. Talloze kunstenaars wonen en werken in de stad. Hun werk is divers in materiaal, stijl en thematiek, maar is verbonden door een gedeelde erfenis: de traditie van de Hochschule für Grafik und Buchkunst in Leipzig. Op deze academie staan figuratie en ambachtelijk vakmanschap centraal. Generaties kunstenaars zijn er opgeleid en worden aangeduid als de Leipziger Schule. De derde generatie afgestudeerde kunstenaars staat bekend als de Neue Leipziger Schule. Hun werk is gebaseerd op de zichtbare werkelijkheid, maar bevat vaak verrassende elementen die je aanzetten tot aandachtig kijken. Achter elk werk schuilt een verhaal: persoonlijk, historisch of ronduit fantasierijk. De overzichtstentoonstelling die in november opent, bevat werk van deze nieuwste generatie kunstenaars, allemaal afkomstig uit de eigen collectie van het Drents Museum. De deelcollectie Neue Leipziger Schule bestaat momenteel uit zo’n 80 schilderijen, werken op papier en beelden, waaronder Das Dreibein van de Duitse kunstenaar Neo Rauch (1960), dat recent is aangekocht met steun van de NAM. Rauch wordt door velen gezien als het boegbeeld van de Neue Leipziger Schule. Hotspot Leipzig – Hoogtepunten uit de collectie, 15 november 2025 t/m 5 april 2026, Drents Museum, website: https://drentsmuseum.nl.

Op 11 september 2025 opent de tentoonstelling Disappear in het Centraal Museum: een audiovisuele installatie van Kenza Koutchoukali, Tessa Douwstra (LUWTEN) en Marlou Breuls van House of Rubber. Het project vormt het resultaat van onderzoek naar het vaak eenzame proces van rouw. Met sculpturen, teksten en geluiden maken Koutchoukali, Douwstra en Breuls van rouw een gedeelde ervaring, waarbij de installatie reageert op aanraking van bezoekers. Disappear is onderdeel van Gaudeamus Festival. In de ruimte zijn twee grote objecten te zien, beide ontworpen door House of Rubber: de enorme roze vaas Hier (vaas) in de vorm van een lichaam en de lange, witte sculptuur Dichtbij (arm) met aan ieder uiteinde een hand. De armen op de objecten reiken naar elkaar, maar raken elkaar niet: bezoekers kunnen de omarming afmaken. Het materiaal van Hier (vaas) verkleurt door temperatuurverschil bij aanraking waardoor bezoekers zelf onderdeel van de installatie worden. Doorlopend klinkt de compositie van 8.30 minuten die LUWTEN speciaal voor Disappear maakte. Net als rouw kan haar muziek overweldigen en overheersen, maar eveneens op de achtergrond raken. De teksten uit de compositie zijn niet alleen te horen, maar ook terug te lezen op de glazen wanden in de ruimte. Disappear, 11 september t/m 16 november 2025, Centraal Museum Utrecht, website: www.centraalmuseum.nl.

In januari 2026 keert NAARDEN the Art Fair terug in de Grote Kerk in Naarden-Vesting. Onder het motto 'NAARDEN kleurt blauw' sluiten ruim 60 gerenommeerde galeries, kunsthandelaren en antiquairs aan, die in hun presentaties ook ruimte geven aan de kleur blauw in al haar gedaantes. Het is de eerste keer dat NAARDEN the Art Fair haar beursaankleding verandert. De kleur blauw vormt het decor en loopt als een visuele draad door de hele beurs. Exposanten haken daarop in met kunst en objecten waarin blauw een centrale rol speelt – van ultramarijne luchten in fotografie en Delftsblauwe rariteiten tot indigo stoffen en diepblauwe saffieren. De kleur roept rust en introspectie op, maar ook mysterie, hoop en vertrouwen. In de 2026-editie worden bezoekers uitgenodigd om die vele gezichten en de geschiedenis van blauw te ontdekken. De Grote Kerk vormt opnieuw het decor van de beurs. Bezoekers profiteren van goede bereikbaarheid via de A1 en gratis shuttleservice vanaf nabijgelegen parkeerplaatsen. NAARDEN the Art Fair, 22–25 januari 2026, Grote Kerk, Naarden-Vesting, website: naardenartfair.nl.

BRAFA 2026 is te bezoeken in de Brussels Expo van 25 januari t/m 1 februari 2026. Deze nieuwe editie telt ruim 140 vooraanstaande galeries uit 17 landen, geheel in lijn met de reputatie van de beurs, die tot een van de meest drukbezochte kunstevenementen van Europa behoort. Meer dan 20 disciplines worden er aangeboden; van oudheid tot hedendaagse kunst, waaronder schilderijen van oude meesters, klassieke Afrikaanse kunst, oud meubilair en design, zilverkunst, tapijten en textiel, zeldzame boeken, juwelen. BRAFA wordt 70 jaar in januari 2026 en verwelkomt 19 nieuwe handelaren, nauwgezet geselecteerd door de raad van bestuur. Bijna de helft daarvan zijn exposanten met een Belgische vestiging. De overige deelnemers komen uit Frankrijk, Nederland, Duitsland, Italië, maar ook uit Brazilië en de Verenigde Staten. BRAFA 2026, 25 januari t/m 1 februari 2026, 11.00 tot 19.00 uur (m.u.v. maandag 26 janauri), op donderdag 29 januari 2026 tot 22.00 uur, Brussels Expo I Heizel - Paleizen 3, 4 & 8, Belgiëplein 1 - BE-1020 Brussel. Meer informatie en tickets op brafa.art.

De 19e editie van Affordable Art Fair Amsterdam vindt plaats van woensdag 8 tot en met zondag 12 oktober 2025 in De Kromhouthal. De beurs biedt ook dit jaar een breed scala aan hedendaagse kunst en presenteert daarnaast een programma rond het thema Natuur en Verbinding. Het thema laat zien hoe kunstenaars de natuur gebruiken als inspiratiebron, onderwerp en materiaal. De projecten benadrukken zowel de schoonheid en kwetsbaarheid van de natuur als de urgentie van een nieuwe relatie tussen mens en omgeving. Het thema komt tot uiting in een gecureerde tentoonstelling met werken van deelnemende galeries, een interactieve muurschildering, live painting door campagnekunstenaar Koz Dos en een Discover Programme. Voor dit laatste onderdeel nodigden ze drie Nederlandse kunstenaars uit: Tarja Laine, Anne ten Donkelaar en Ben Rikken. Ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Amsterdam presenteert de beurs een wand met Kunst onder € 750,-. Hier tonen acht nieuwe galeries een selectie betaalbare kunstwerken. Affordable Art Fair Amsterdam 2025, 8 t/m 12 oktober, De Kromhouthal, Gedempt Hamerkanaal 231, Amsterdam, vernissage 8 oktober 17:00 - 22:00u, geopend: do. 9 oktober 14:00 - 21:00u, vr. 10 oktober, 12:00 - 21:00u, za. 11 oktober, 10:00 - 19:00u, zo. 12 oktober, 10:00 - 18:00u, website: https://affordableartfair.com.

Samenstelling: Rob den Boer

Terug naar boven

 

 

Henriette Polak-Schwartz in 1970

 

Impressie

De fraaie historische Hanzestad Zutphen is een stad met een lange geschiedenis van meer dan 1700 jaar. Er staan vele prachtige gebouwen, smeltkroes van vakmanschap, met gezellige kleine straatjes en fraaie groene hofjes midden in de stad, deze hofjes dateren vanaf de 14e eeuw.

Museum Henriette Polak bestaat dit jaar vijftig jaar. Een museum voor modern-klassieke schilder- en beeldhouwkunst uit Nederland. Dankzij Henriette-Polak-Schwarz, mecenas, opende het museum op 21 juni 1975 de deuren, toen nog in een herenhuis de Wildeman aan de Zaadmarkt in Zutphen. Op haar initiatief is in dit museum een collectie kunstwerken ondergebracht en er werden schilderwerken, grafiek en beeldhouwkunst van Nederlandse kunstenaars aangekocht. Kunstwerken die niet te zien zijn in een ander museum. Een bezoek aan Museum Henriette Polak laat de vitaliteit, kracht en verscheidenheid zien van figuratieve kunst. Het museum staat bekend om de vele kunstenaarsportretten en biedt een inkijkje in de ateliers van diverse kunstenaars. Naast het tonen van de vaste collectie organiseert Museum Henriette Polak jaarlijks diverse wisseltentoonstellingen.

Henriette A. Polak-Schwarz werd op 7 november 1893 geboren als oudste kind in een welgesteld gezin, zij overleed op 12 april 1974. Haar man, jurist en filosoof Leo Polak, was al in 1941 overleden in concentratiekamp Sachsenhausen. Henriette Polak heeft WOII overleefd. Zij was de oprichter van het Rosa Spier Huis en wordt ook wel de moeder van het Humanistisch Verbond genoemd.

Het Gouden Jubileum van Museum Henriette Polak wordt gevierd met een veelzijdig programma, waarvan deze tentoonstelling 'Parels van Polak' het hoogtepunt vormt. Op begane grond staat de persoon Henriette Polak centraal. De eerste verdieping toont kunstwerken van de collectie uit de laatste vijftig jaar. de kleinzoon van Henriette Polak-Schwarz, de bekende musicoloog Leo Samama, heeft ook een plek in de tentoonstelling met zijn bijzondere fotowerk. Daarnaast hangen er schilderijen en pastels van zijn vrouw Noor Kamerbeek. Het museum is thans gevestigd in het stadspaleis Hof van Heeckeren, ingang door de Schelpenpoort.

Meer informatie: museazutphen.nl/museum-henriette-polak

Zutphen, Hanzestad, meer dan een bezoek waard,
Petra Adema-Nienhuis

Terug naar boven

Inhoud