Het
verhaal van Johan De Witt
'Fake
news' is een plaag, dat weten we inmiddels wel. Voor de negatieve
effecten van fake news hoeven we niet naar Rusland of Amerika te kijken,
ook in ons land werden en worden massa’s mensen opgehitst door
leugens, verdraaide verhalen en kwaadaardige propaganda.
Door
Peter van Dijk
Een
luguber voorbeeld van waar een dolgedraaide, misleide meute
toe in staat is in ons land, is de lynchpartij van de gebroeders
De Witt op 20 augustus 1672. Hoe afschuwelijk die was valt
te zien en te lezen op de tentoonstelling 'De wereld van De
Witt' in het Dordrechts Museum. Johan de Witt, de Hollandse
raadspensionaris, werd in juni 1672 verrast door een nieuwe
oorlogsverklaring van de Franse zonnekoning Lodewijk XIV.
Eigenlijk overviel deze aanval iedereen in het land. De Republiek,
die al diep verdeeld was tussen voor- en tegenstanders van
de Oranjes, raakte in paniek. Maandenlang voerden Oranjeklanten
een smeercampagne tegen de gebroeders De Witt. De pamfletdrukkerijen
draaiden overuren. Leugens, complotten, valse beschuldigingen,
alle smerigheid die over Johan de Witt werd geroddeld, werd
gedrukt. Hij zou Lodewijk XIV geholpen hebben en zijn eigen
leger verwaarloosd. Hij zou kapitalen weggesluisd hebben naar
Venetiaanse banken, beleggingen met staatsgeld hebben gedaan,
steekpenningen van de Fransen hebben gekregen, in dienst zijn
van de goddeloze Cromwell (toenmalig Engels dictator –
red.). Enz. enz. |
|
|
Adriaen
Hanneman, 'Portret van Johan de Witt', 1657. Stichting Teding
van Berkhout. |
Toen
Johan zijn broer Cornelis in de Gevangenpoort bezocht waar deze ernstig
ziek wachtte op het oordeel van de rechtbank over andere onterechte
beschuldigingen, ging het valse gerucht dat Cornelis ontsnapt was.
Een menigte met degens, hellebaarden en musketten drong het poortgebouw
en de kamer van Cornelis binnen.
De broers werden meegesleurd. Cornelis en Johan de Witt werden meteen
neergeschoten door leden van het schuttersgilde, omdat ze zich in
de ogen van het volk hadden verzet tegen de terugkeer van de Prins
van Oranje. 'Oranje boven, de Witten onder’, luidde de strijdkreet.
Militaire bijstand om de relschoppers te bedwingen, werd geweigerd
door de Prins. Een herbergier, een vleeshouwer, een marineluitenant
en een wijnkoper, op het eerste gezicht gewone burgers, waren de moordenaars.
Verzetsdaad
Daarna werden de lichamen gelaten aan een waanzinnige meute. De broers
werden ondersteboven opgehangen, een oude carnavaleske vorm van verzet,
die we heden ten dage weer terugzien in de omgekeerde plaatsnaambordjes.
Daarna sneed iemand de middel- en wijsvinger van Johans rechterhand
af, waarmee deze het betwiste Eeuwige Edict (tegen de Oranjes) had
gezworen. Vervolgens schreeuwde een ander dat dus ook diens tong eruit
moest. Vervolgens ging de meute totaal los. Het hart van Johan werd
uit zijn borst gesneden, en hem in het gezicht gesmeten, ook al een
daad vol symboliek. Zijn mannelijkheid werd afgebeten. Idem dito.
Vleeshouwers uit het publiek openden de lijken, zoals ze dat in hun
dagelijks werk gewend waren met varkens te doen. Iemand slikte een
oog door en schreeuwde: “Morgen schijt ik het weer uit”.
Alle uitstekels werden afgesneden, vrouwen deden even hard mee als
mannen.
Hoe
grondig de leegroof van de lijken was, is op de tentoonstelling 'De
wereld van De Witt' te zien, onder meer op de bekende tekening die
Willem Paets maakte van de twee ondersteboven hangende leeggehaalde
lichamen. Er ontstond een levendige handel in 'onderdelen-De Witt'.
Een vingerkootje deed zes stuivers, een hele vinger vijftien en een
oor dertig. Op de resten van Johans lichaam prijkte een papier met
het opschrift 'landprins’, op dat van Cornelis 'waterprins'.
Dat laatste vanwege de glorieuze Tocht naar Chatham, waarbij de ketting
die de Theems afsloot aan flarden werd gevaren. Een stunt die in 1667
onder bevel van Cornelis de Witt door Michiel de Ruyter werd uitgevoerd.
De gebroeders De Witt waren toen nog, vijf jaar eerder, de trots van
de natie en werden bejubeld en overladen met geschenken en loftuitingen.

|
Ik
beschrijf deze episode uit onze vaderlandse geschiedenis
uitvoerig, omdat weer eens bleek hoe makkelijk een meute
op te hitsen en te manipuleren is met een stroom van valse
geruchten, bier, geld. Huisplundering bijvoorbeeld was destijds
onder regenten een gevreesd lot. In bijna alle Hollandse
steden vielen regenten eraan ten prooi, vanwege religieuze
kwesties, voedselprijzen of politiek verraad. Deze plunderingen
hadden ook een symbolisch aspect. Meubels en boeken werden
het raam uitgesmeten, portretten kapot gesneden. Daarmee
was de macht van de regent gebroken en het huis gezuiverd.
Prins
Willem III heeft de misdaden die in zijn naam werden begaan
niet willen verhinderen. Integendeel, hij beloonde de moordenaars
vorstelijk. De man die de kroegen langs ging met twee bloederige
harten kreeg van de prins een jaargeld van zeshonderd gulden
(volgens de koopkrachtberekening zou dat nu rond de 30.000
euro bedragen).
|
Emanuel
de Witte, 'De binnenplaats van de Beurs in Amsterdam', 1653.
Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, bruikleen. Stichting
Willem van der Vorm. |
|
Tentoonstellingen
met een verhaal
Ik ga graag naar tentoonstellingen die een verhaal vertellen. Behalve
schoonheid brengen ze inzicht. Het Dordts museum begint er al aardig
een specialisatie van te maken. De laatste tentoonstelling 'Liberté'
(2024-25) ging over de Dordtse schilder Ary Scheffer en de revolutionaire
Franse negentiende eeuw. 'Wanderlust' (2022) toonde de reislust van
Nederlandse kunstenaars. De populariteit van de thematische tentoonstelling
is de laatste decennia gestegen. Dit hangt samen met de toegenomen
diversiteit in de samenleving en de behoefte om wisselende perspectieven
en maatschappelijke thema’s in een nieuw licht te bezien. Denk
aan bijvoorbeeld: 'Sag mir wo die Blumen sind', over de invloed van
Vincent van Gogh op Anselm Kiefer (Van Gogh Museum, 2025), 'Slavernij,
Revolusi' in het Rijksmuseum (2022), 'Rijzend water' (2021) in het
Zeevaartmuseum, met foto’s van Kadir van Lohuizen over de klimaatcrisis,
'De Grote Suriname-tentoonstelling' in de Nieuwe Kerk van Amsterdam
(2019). Etc. Een thematische tentoonstelling, met allerlei dwarsverbanden,
vraagt vaak meer onderzoek, originaliteit en creativiteit en levert
dikwijls interessante en leesbare boekwerken op.
Onkreukbaar
Op de tentoonstelling in Dordrecht, de stad waar de familie De Witt
decennialang tot het patriciaat behoorde, wordt Johan de Witt neergezet
als een onkreukbare, wijze, uiterst scherpzinnige, bescheiden en geduldige
staatsman, die de grondlegger van de verzekeringswiskunde (het analyseren
van financiële risico's – red.) en het poldermodel is geweest.
Een van de kundigste en integerste bestuurders die Nederland heeft
gehad. Het imago van De Witt veranderde in de loop der eeuwen met
de kleur van de bestuurders. Christelijke politici waren oranjegezind,
dus kritisch over De Witt. Staatsgezinden (aanhangers van het gezag
van de Statenvergadering) en patriotten waren tegen de Oranjes en
gaven De Witt groot gelijk met zijn anti-monarchistische opstelling.
Johan zelf verwoordde zijn ideaal van een republikeinse staatsvorm
zonder Oranjes als het 'Ideaal van de Ware Vrijheid'. Hij werd een
overtuigde republikein, nadat de jonge Prins van Oranje, Willem II
(24 jaar), in 1650 een staatsgreep pleegde. De Prins stuurde zijn
leger op Amsterdam af en sloot vader Jacob de Witt met vijf andere
prominente regenten op in Slot Loevestein, de gevangenis van de landverraders.
Willem
II wilde de macht terug, maar dat wilden de regenten van de rijkste
stad van Nederland en andere gezagsdragers absoluut niet. Amsterdam
had flink betaald voor het winnen van de tachtigjarige oorlog en wilde
eindelijk wel eens geld terugzien en dus bezuinigen op de krijgsmacht.
Maar die was de voornaamste machtsbron van de Oranjes, de stadhouder
was automatisch de legerchef. De coup mislukte omdat zijn Friese achterneef
Willem Frederik van Nassau-Dietz met zijn troepen in de regen verdwaalde
en Willem II zelf twee maanden later aan de pokken stierf. De provincie
Holland wilde na deze couppoging absoluut geen nieuwe stadhouder meer,
geen Oranje als legeraanvoerder, zeker geen onervaren jonge blaag.
Het eerste Stadhouderloze Tijdperk ving aan, met Johan de Witt als
raadspensionaris. Het genuanceerde beeld dat de tentoonstelling schetst
van de mens en staatsman Johan de Witt is mede geïnspireerd door
het boek 'De Ware Vrijheid' (2005) van Luc Panhuysen, die ook aan
de rijke catalogus bijdroeg.
Geen
politieke biografie
De tentoonstelling geeft inzicht in het leven en denken van
Johan de Witt en zijn familie, het is niet zozeer een politieke
biografie. Er zijn veel voorstellingen uit het familieleven
bijeengebracht, zoals geschilderde portretten van Johan en
zijn vrouw, van zijn vader en moeder, broer en schoonzus.
Een verfijnd en fijn portret is van Johans echtgenote Wendela
Bicker (1657), geschilderd door Adriaen Hanneman. Het toont
een breekbaar hoofd vol krullen, met grote amandelvormige
ogen. Zij is in het zwart gekleed, met oplichtende broches
en parels. Verder in de tentoonstelling de geschonken bekers
voor de overwinning bij Chatham, brieven, damast, lijstjes
met bruiloft-invité’s, Johans rammelaar, het
familiewapen, brieven van Johan. Johan schreef in zijn korte
leven (46 jaar) meer brieven dan Voltaire in zijn lange leven
(83 jaar). Rond 25.000, versus 20.000.
De
omgeving, waarin Johan vanaf zijn 27ste het hoogste ambt van
raadspensionaris vervulde (feitelijk dat van minister-president
nu – red.), de spin in het web van de Nederlandse en
de internationale politiek, wordt geïllustreerd in genrestukken
van hoog niveau. |
|
|
Adriaen
Hanneman, 'Portret van Wendela Bicker', 1657. Stichting Teding
van Berkhout.
|
We zien onder meer de 'Houthandel bij Dordrecht' (1639) door Aelbert
Cuyp, waarin de De Witts de basis van hun fortuin hebben gelegd. Verder
de 'Nationale Synode van Dordrecht' (1621), de historische bijeenkomst
van de gereformeerde kerk om de strijd tussen preciezen en rekkelijken
te beslechten, geschilderd door Pouwels Weyts de Jonge. De rechtzinnigheid
spat er vanaf. 'De binnenplaats van de beurs van Amsterdam' (1653),
prachtig gezien door de schilder Emmanuel de Witte, een volle marktplaats
met goed en bont geklede heren. Behalve een plek van geld, duidelijk
een plek voor sociaal verkeer. Caspar Netscher laat in 'Het Kaartpartijtje'
(1665) zien dat een spelletje kaart al gauw een flirt kan worden.
Er zijn kokette jongedames en verwachtingsvolle keurige jongemannen.
Ook Johan had in zijn jeugdjaren zijn dans- en flirtavondjes.
Een
mooi schilderij is van Gabriël Metsu, 'Het zieke kind' (1664).
Het ontroert door de afwezige blik van het kind, door de troostende
houding van de dienstmeid en de gedempte kleuren. Ook het gezin van
Johan was vertrouwd met zieke kinderen, drie van zijn acht kinderen
stierven voortijdig. Johan zelf is vele malen geschilderd. Een van
de mooiste portretten is dat van Adriaan Hanneman (1657), de hofschilder
van de De Witts. Johan, slechts 32 jaar, kijkt buitengewoon schrander,
afstandelijk, toont alles onder controle te hebben. Gekleed in zijn
zwarte fluwelen jas lijkt spil- en praalzucht hem volkomen vreemd
te zijn. Hij was Hollands bescheiden 'hoogste dienaar’.
Knappe ingrepen
De republiek heeft veel aan Johan De Witt te danken. De zware staatsschuld
door de oorlog tegen Spanje, heeft hij weg weten te werken. Hij bouwde
een nieuwe vloot op en kon dankzij zijn geduldige gepolder op de steun
van de andere provincies rekenen. De handel bloeide, dankzij de koloniën
en de vloot. Na de lange oorlog werd Holland steenrijk, de Gouden
Eeuw was aangebroken. De Witt wist door een snel bondgenootschap met
de Engelsen en Zweden in 1667 de oprukkende Franse koning Lodewijk
XIV tegen te houden, die aan landjepik begonnen was. Vervolgens werd
de Engelse koning Karel II, die de zeevaart van de Hollanders frustreerde,
voor gek gezet door het bravourestuk in Chatham. Dat waren knappe
ingrepen van De Witt, maar ze legden ook de basis voor zijn ondergang.
Beide vorsten waren diep beledigd en besloten samen tot een afstraffing
van dat dwergstaatje aan zee, de Republiek der Zeven Provinciën.
In het diepste geheim,-officieel waren zij vijanden van elkaar-, tekenden
ze in 1670 het Verdrag van Dover. Een samenzwering vol wraak, rancune
en eigen baat.

|
Doortrapte
ijdelheid
Johan had nooit gedacht dat gezalfde koningen woordbreuk,
het overtreden van de bijstandsverdragen met de Republiek,
zouden kunnen plegen. Het lag het niet in zijn aard om anderen
van zulke lage daden te verdenken, hij was de onkreukbaarheid
en betrouwbaarheid zelve. Hij had zich totaal vergist in
de doortrapte ijdelheid van vorsten.
De
samenzwering van Engeland en Frankrijk met de bisdommen
Münster en Keulen tegen de Republiek, leidde tot het
fameuze 'rampjaar’ 1672 en de Hollandse Oorlog. Op
zee wist Michiel de Ruyter weliswaar de Engelsen en de Fransen
te verslaan, maar op het land viel de Zonnekoning via de
bisdommen met 120.000 man Nederland binnen en nam uiteindelijk
Utrecht in.
Paniek
brak overal uit. In Holland stak men de dijken door en de
Franse opmars viel stil, waarna de soldaten met het plunderen
van overheidsgebouwen, kastelen en boerenbedrijven begonnen.
|
Gabriël
Metsu, 'Het zieke kind', 1664-66. Rijksmuseum, Amsterdam,
aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt. |
|
Lodewijk
won zelf uiteindelijk niet veel land bij deze oorlog, wel liet hij
de Vlaamse industrie verwoest achter en had hij de macht van Holland
gebroken. De Gouden Eeuw was verleden tijd. Johan de Witt was de enig
mogelijke zondebok voor dit fiasco, als leidsman van de beweging Ideaal
van de Ware Vrijheid, als republikein, als gewone burger die het land
van de bankroet redde, oorlogen won en de Gouden Eeuw mogelijk maakte.
Maar die zich uiteindelijk vergiste in de doortraptheid van de grote
landen. In Holland brak de volksopstand uit waarmee dit artikel begint,
geregisseerd door de Oranjekliek en gesteund door de Engelsen. De
gebroeders De Witt werden vermoord en Willem III kreeg het stadhouderschap
van Holland aangeboden. Oranje boven, De Witten onder.
De
wereld van Johan de Witt, Dordrechts Museum, Museumstraat 40, Dordrecht,
t/m 7 december 2025. Website: www.dordrechtsmuseum.nl.
Peter
van Dijk is journalist.
Terug
naar boven | Print
dit artikel! |
LEES MEER ARTIKELEN OP DE PAGINA ACTUEEL
|
Verder
in dit nummer: |
|
Actueel
Een
museum waar alles anders is, over
museum Abby in Kortrijk en de kunst aan de Leie,
door Joke M. Nieuwenhuis Schrama
Museum
Louvre-Lens, -
een gebouw dat liever fluistert dan spreekt,
door Han de Kluijver
Haiku
1
van Ria Giskes
Van
Cruise Terminal via Van Nelle Fabriek naar Ahoy,
Art
Rotterdam 2025, een terugblik, door Joke M. Nieuwenhuis
Schrama
Cirva
in Marseille: Een Archipel van Samenwerking
Van eilandjes naar archipel - De kracht van verbinding
in kunst en design, door Han de Kluijver
Haiku
2
van Ria Giskes
Highlights
en publiekstrekkers, TEFAF
2025. Een terugblik, door Joke M. Nieuwenhuis
Schrama
Korte
berichten
Impressie
Museum
Henriette Polak, Zutphen
|
|
Agenda
actuele exposities in Nederland en België
Uitgelicht
opmerkelijke
kunstberichten
Archief
vorige nummers
Colofon
over Het Beeldende Kunstjournaal
|
|
|
|